اگر سطل‌های زباله در دار بودند و زباله‌گردها نمی‌توانستند دل و روده‌ی آن‌ها را بالا بکشند؛ اگر گلدان‌های عمودی آن قدر زیاد بودند که می‌شد همه‌ی شهر را سبز کرد. اگر برچسبی روی در و دیوار شهر نبود. اگر ایوان‌ خانه‌ها پر بود از شمعدانی. اگر... شهر حتماً خیلی زیبا‌تر می‌شد.

جشنواره‌ی رنگین‌کمان با دریافت ایده‌های دانش‌آموزان متوسطه‌ی تهرانی برای زیباتر شدن شهر ومعرفی دانش‌آموزان برگزیده‌ای که بهترین ایده‌ها را ارائه داده‌اند، به کار خود پایان داد.

به گزارش دوچرخه، مراسم اختتامیه‌ی این جشنواره صبح دوشنبه  دوم اردیبهشت، هم‌زمان با روز زمین پاک در تماشاخانه‌ی پونک برگزار شد. در این مراسم، دانش‌آموزان منتخب در قالب 24 گروه معرفی شدند و جوایز و تقدیرنامه‌ها‌ی خود را دریافت کردند.

گفتنی است جشنواره‌ی رنگین‌کمان با هدف آشنا کردن نوجوانان با زمینه‌های مشارکت اجتماعی در امور شهری، ایجاد رویکرد محلی برای زیباسازی و بسترسازی و تقویت انگیزه‌های نوجوانان در ایفای نقش‌های دواطلبانه، میان دانش‌آموزان دوره‌ی متوسطه‌ی مدارس تهران برپا شده است.

فراخوان این جشنواره پارسال با اعلام چند محور مهم و تأثیرگذار از منظر زیبایی نمای شهر منتشر شد؛ محورهایی مانند پاکسازی برچسب‌ها و شست‌و‌شوی نماها، رنگ‌آمیزی درها و پنجره‌ها، زیبایی بالکن‌ها، فضای سبز عمودی، نریختن زباله در سطح شهر، نقاشی دیواری، آثار حجمی و استفاده‌ی درست و مناسب از وسایل بازی، ورزشی و نگهداری از آن‌ها.

شرکت‌کنندگان در این جشنواره نیز، در گروه‌های چند نفره به موضوع فکر کردند و ایده‌ها و طرح‌های ابتکاری خود را، به‌طور گروهی، به مدارس ارائه د‌ادند. بنا به این گزارش، گردآوری آثار دانش‌آموزان از نیمه‌ی دوم  سال 1391 شروع شد و حدود 1000 دانش‌آموز، 250 ایده را از طریق  مدرسه‌ها و مناطق  آموزش و پرورش  به دبیرخانه‌ی جشنواره فرستادند.

در این مراسم که با حضور تعداد زیادی از دانش‌آموزان دبیرستانی برپا شد، دو نمایش طنز هم  از گروه تئاتر ژینو  با مضمون زیباسازی به‌اجرا درآمد.

یادآور می‌شود جشنواره‌‌های رنگین‌کمان برای دانش‌آموزان دوره‌ی متوسطه و آفتابگردان برای دانش‌آموزان دوره‌ی راهنمایی، به همت سازمان زیباسازی شهر تهران و با همکاری اداره‌ی آموزش و پرورش شهر تهران طراحی شده و به مرحله‌ی اجرا درآمده و قرار است برگزیدگان جشنواره‌ی ایده‌های خلاق آفتابگردان نیز، دوشنبه‌ی آینده (9 اردیبهشت) در مراسمی معرفی شوند.

حضور دانش‌آموزان در مراسم اختتامیه‌ی جشنواره‌ی رنگین‌کمان، فرصتی فراهم کرد تا از برخی از این نوجوانان ایده‌‌پرداز بخواهیم کوتاه  به معرفی ایده‌های خود بپردازند.

گسترش فضای سبز عمودی

ثنا ضرابیان (نفر اول جشنواره‌ی رنگین‌کمان): ایده‌ی من درباره‌ی فضای سبز عمودی است و این‌که چگونه می‌شود با آبیاری قطره‌ای فضای سبز عمودی را در شهر گسترش داد.

فرشته‌ی مهربان

مهنوش متولی: من طرح فرشته‌ی مهربان را ارائه کردم. در این طرح فرشته‌هایی باید ساخته شود، فرشته‌هایی که بتوانیم غذا، برنج و دیگر خوراکی‌هایی را که برای پرندگان می‌گذاریم، در دستان آن‌ها قرار دهیم تا پرنده‌ها از دستان آن‌ها دانه بخورند و شهر هم آلوده نشود.

شهری تمیز و مرتب

آنی ذکریان و هرمینه مرادیان: شهر تمیز و مرتب و بدون آلودگی طرح ما بود که جزئیات خاصی داشت.

کره‌ی زمین را یاد کنیم

غزل غمگسار: کره‌ی زمین خیلی غرق در آلودگی و زباله است و من طرحم این است که  در یک میدان بزرگ، کره‌ی زمینی بسازیم که ماسک زده و خیلی ناراحت است و کاری کنیم که مردم کمی به فکر زمین باشند.

سطل آشغال‌های دردار

امیرحسین امیری و بهشاد نوروزی: ما فکر می‌کنیم این‌که زباله‌گرد‌ها در شهر در سطل‌های زباله دنبال چیزی می‌گردند خیلی بد است و از این وضع خوشمان نمی‌آید. باید سطل‌ آشغال‌های شهری طور دیگری باشند در داشته باشند و جنس‌ آن‌ها نانو باشد. طرح‌ ما درباره‌ی بازیافت زباله است که باید به شکل دیگری باشد.

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

۳ اردیبهشت ۱۳۹۲ - ۱۵:۳۶