همشهری آنلاین: دور نخست مذاکرات ایران و 1+5 حدود ساعت 16 عصر 8 اسفند ماه به وقت آلماتی پایان یافت و دور دوم این گفتگو ها 9 اسفند ماه ادامه خواهد یافت.

مذاکرات ایران و 1+5 سه شنبه 8 اسفند ماه در آلماتی برگزار شد. جزئیات این نشست در جدول زیر آمده است:

 

 

 

 

 

آغاز مذاکرات

  • هشتمین دور از مذاکرات ایران و 1+5 در آلماتی قزاقستان به سرپرستی سعید جلیلی رئیس تیم مذاکره کننده ایران و کاترین اشتون سرپرست تیم مذاکره کننده 1+5  آغاز شد.
  • اعضای تیم مذاکره کننده ایرانی:
    سعید جلیلی دبیر شورای عالی امنیت ملی
    علی باقری معاون سیاست خارجی و امنیت بین الملل دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی
    عباس عراقچی معاون وزیر امور خارجه
    حمید رضا عسگری مشاور وزارت امور خارجه
    مصطفی دولت یار معاون وزیر خارجه
  • اعضای مذاکره کننده 1+5 در آلماتی:
    کاترین اشتون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا
    هلگا اشمیت نماینده هیئت اتحادیه اروپا
    وندی شرمن معاون وزیر امور خارجه آمریکا
    سرگئی ریابکوف معاون وزیر امور خارجه روسیه
    سایمون گس سفیر اسبق انگلیس در ایران
    ژاک گوئس آودبرت معاون وزیر امور خارجه فرانسه
    هانس دیاتر لوکاس ریئیس هیئت آلمان
    ما ژائوشو معاون وزیر امور خارجه چین
  • سعید جلیلی پیش از مذاکرات: امیدواریم غرب در گفتگوهای جدید با راهبرد جدید و پیشنهادات معتبر وارد شود.







ورود ایران به مذاکرات آلماتی با یک پیشنهاد جدید و جامع

  • بر خلاف آنچه تا 8 اسفند تصور می‌شد، منابع نزدیک به تیم ایرانی گفتند ایران در آلماتی یک پیشنهاد مهم در دست دارد که تا کنون هیچ اشاره‌ای به جزئیات آن نشده است. پیش از این تصور می‌شد این فقط گروه 1+5 است که پیشنهاد جدیدی با خود به آلماتی آورده است.
  • یک منبع نزدیک به هیئت ایرانی گفت: پیشنهاد ما طیفی از گزینه‌ها را شامل می‌شود. بسته به اینکه چه پیشنهادی از جانب طرف مقابل دریافت کنیم، نسخه‌های متفاوتی از پیشنهاد جدید قابل عرضه است اما در هر حال، ایران پیشنهاد جدیدی خواهد داشت.
  • این منبع اضافه کرد: هدف ما در این پیشنهاد این است که ببینیم واقعا غربی‌ها نگران ماهیت برنامه هسته‌ای ایران هستند یا اینکه این موضوع را ابزار باج خواهی قرار داده‌اند.
  • ایران در مسکو نیز یک پیشنهاد جامع به گروه 1+5 ارائه کرد که تا کنون پاسخی بابت آن دریافت نکرده است.














نگاه رسانه‌های عربی به دور جدید مذاکرات ایران و گروه 1+5

  • شبکه المیادین با پخش گزارشی اعلام کرد: ایران پیشنهادهای غرب را به علت اینکه موضوعی جدید در آن مطرح نشده نمی‌پذیرد. این شبکه همچنین به نقل از خبرنگار خود در آلماتی اعلام کرد: پیشنهادهای ایران در دور جدید مذاکرات شامل 5 بند اصلی می‌شود.
  • شبکه خبری روسیا الیوم در گزارشی اعلام کرد: برخی منابع از ارائه پیشنهاد کاهش تحریم‌ها به ایران در برابر امتیاز دهی این کشور در موضوع فعالیت‌های هسته‌ای خود خبر می‌دهند اما همچنان شکاف اختلافات میان دو طرف عمیق است. این شبکه روسی در ادامه با اشاره به نصب سانتریفیوژهای جدید از سوی ایران در سایت هسته‌ای نطنز تاکید کرد: به نظر می‌رسد این دور از مذاکرات هم شگفتی بزرگی در پی نداشته باشد.
  • شبکه خبری الجزیره با اشاره پیشنهاد احتمالی کشورهای غربی به ایران در مذاکرات آلماتی اعلام کرد: دور جدید مذاکرات میان مسئولان ایرانی و گروه 1+5 پس از توقفی هشت ماهه مجددا از سرگرفته شد. البته با توجه به پایبندی طرفین مذاکرات بر مواضع خود، امیدهای اندکی به تحقق پیشرفت در آن وجود دارد. الجزیره به نقل از یک مقام مسئول که نامش فاش نشده اعلام کرد: در این دور از مذاکرات، پیشنهاد کاهش تحریم‌ها علیه ایران در بخش‌های تجارت طلا، صنعت پتروشیمی و برخی مبادلات بانکی ارائه می‌شود. این منبع تاکید کرد: در این پیشنهاد همان مسائل مطرح شده در مذاکرات بغداد درباره توقف غنی سازی 20 درصد، تعطیلی سایت فوردو و انتقال اورانیوم 20 درصد به خارج از ایران وجود دارد.
  • شبکه اسکای نیوز عربی به دور جدید مذاکرات هسته‌ای میان ایران و گروه 1+5 اشاره کرده است.
  • خبرگزاری عربستان در گزارشی با اشاره به اظهارات پاتریک ونتریل سخنگوی وزارت خارجه آمریکا نوشت: واشنگتن می‌گوید در این مذاکرات پیشنهادی جدید به ایران ارائه می‌شود.
  • بخش عربی خبرگزاری رویترز به مذاکرات دو روزه ایران و گروه 1+5 در آلماتی قزاقستان پرداخت و به پیشنهادات احتمالی ارائه شده به ایران در این دور از مذاکرات اشاره کرد.
  • خبرگزاری الشرق الاوسط مصر در گزارشی به اظهارات "سرگئی ریابکف" معاون وزیر امور خارجه روسیه اشاره کرده است. ریابکف امروز در اظهاراتی تاکید کرد: موفقیت مذاکرات میان ایران و گره 1+5 به وجود اراده سیاسی دو طرف بستگی دارد.





ادامه مذاکرات به 9 اسفند
موکول شد

  • دور نخست مذاکرات ایران و 1+5 حدود ساعت 16 عصر به وقت آلماتی پایان یافت و دور دوم این گفتگوها 9 اسفند ماه ادامه خواهد یافت.
  • یک منبع نزدیک به هیئت ایرانی گفت: پیشنهاد ما طیفی از گزینه‌ها را شامل می‌شود. بسته به اینکه چه پیشنهادی از جانب طرف مقابل دریافت کنیم، نسخه‌های متفاوتی از پیشنهاد جدید قابل عرضه است اما در هر حال، ایران پیشنهاد جدیدی خواهد داشت.هدف ما در این پیشنهاد این است که ببینیم واقعا غربی‌ها نگران ماهیت برنامه هسته‌ای ایران هستند یا اینکه این موضوع را ابزار باج خواهی قرار داده‌اند. مذاکرات آلماتی این موضوع را برای ملت ایران روشن خواهد کرد.

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز