نویسندگان ادبیات کودک و نوجوان همراه با تعدادی از هنرمندان سینما و موسیقی و با مشارکت جمعی از کودکان و نوجوانان، در شب میلاد پیامبر خدا‌(ص)، بعدازظهر دوشنبه 9بهمن، از چند دهه آفرینش ادبی هوشنگ مرادی کرمانی قدردانی کردند.

در این برنامه که انجمن نویسندگان کودک و نوجوان هم‌زمان با آغاز پانزدهمین سال فعالیت خود، در خانه‌ی هنرمندان برگزار کرد، علاوه بر هوشنگ مرادی کرمانی و همسرش، اعضای هیئت مدیره و بازرسان انجمن گروهی از استادان و هنرمندان سرشناس چون «توران میرهادی»، «کیومرث پوراحمد»، «هوشنگ گلمکانی»، «مهدی حجوانی»، «رضی هیرمندی»، «جواد محقق»، «محمود برآبادی»، «فرهاد حسن‌زاده»، «مصطفی خرامان»، «فرمهر منجزی»، «ناصر کشاورز»، «اسدالله شعبانی»، مدیر انتشارات معین، گروهی از اعضای انجمن و جمع زیادی از دوستداران مرادی کرمانی و ادبیات کودک و نوجوان حضور داشتند.

این برنامه که «به جای مادرش» نام گرفته بود، از طبقه‌ی همکف ساختمان خانه‌‌ی هنرمندان با اجرای یک کارِ کارگاهی برگرفته از داستان «توت» (کتاب «پلو خورش» مرادی کرمانی) آغاز شد. این کارِ کارگاهی را گروهی از بچه‌های کارِ تحت پوشش جمعیت خیریه امام علی (ع) اجرا کردند که مرادی کرمانی نیز هنگام ورود به ساختمان خانه‌ی هنرمندان میان‌آن‌ها رفت.

همین‌طور که مرادی کرمانی از راه‌پله‌ها بالا می‌رفت، دانش آموزان دبستان منظومه‌ی خرد اجرای یک پرفورمنس محیطی را با اقتباس از کتاب «شما که غریبه نیستید شروع کردند. این گروه دانش‌آموزی اجرای خود را در راهرو ادامه دادند و روی صحنه‌ی سالن «شهناز» به پایان بردند.

هم‌زمان دانش آموزان دبیرستان منظومه‌ی خرد هم در گالری «میرمیران» برنامه داشتند. آن‌ها یک کار اقتباسی از داستان «ناز بالش» این نویسنده را اجرا کردند. در این کار مخاطب وقتی به ناز بالش‌های آماده شده تکیه می‌داد، از ناز بالش‌ها قصه‌هایی از کتاب‌های مرادی کرمانی را با صدای دانش‌آموزان این دبیرستان می‌شنید.

در سالن شهناز، چند تن از اعضای گروه موسیقی «بمرانی» همراه با «هوتن شکیبا» برنامه‌ی اصلی را با اجرای پانتومیمی با اقتباس از قسمتی از کتاب «شما که غریبه نیستید» شروع کردند. این قطعه به انتخاب نام کوچک مرادی‌کرمانی و شکلی از نامش که در کودکی صدایش می‌کردند، یعنی «هوشو» مربوط می‌شد.

خوشامدگویی «مجید راستی»‌ رئیس هیئت مدیره‌ی انجمن نویسندگان کودک و نوجوان، اجرای چند پانتومیم دیگر با اقتباس از همان کتاب، سخنرانی «حمیدرضا شاه‌آبادی»، «افسانه‌ شعبان نژاد» و «کیومرث پوراحمد» هم بخش‌های دیگری از این برنامه را تشکیل می‌دادند.

پوراحمد در سخنان خود اظهار خوشحالی کرد که نقطه‌ی عطف زندگی حرفه‌ایش ساخت قصه‌های مجید بوده و اضافه کرد: «بعضی از هنرمندان با این‌که آثار زیادی تولید می‌کنند ولی میان مردم به یک کار معروف می‌شوند، مانند من که گرچه فیلم‌های بسیاری ساخته‌ام، اما انگار کارگردانی «قصه‌های مجید» بر پیشانی‌ام نوشته شده بود و مردم معمولاً مرا به‌عنوان کارگردان قصه‌های مجید می‌شناسند.»

این کارگردان در بخش دیگری از سخنانش، از بی‌بی قصه‌های مجید نیز یاد کرد و گفت: «البته این کار بدون همراهی مادرم (بی‌بی قصه‌های مجید) هیچ‌وقت ساخته نمی‌شد.»

بچه‌های کار تحت پوشش جمعیت خیریه‌ی امام علی (ع) روی صحنه‌ی سالن شهناز خانه‌ی هنرمندان نیز، با موسیقی فیلم «میم مثل مادر»‌یک کارِ نمایشی اجرا کردند. سه کلیپ هم در این مراسم پخش شد؛ یکی از این کلیپ‌ها را که «علی مولوی»، یکی از اعضای انجمن ساخته است، به مرور آثار سینمایی و تلویزیونی اقتباسی از آثار مرادی کرمانی اختصاص داشت.

کلیپ دیگر را دانش آموزان دبیرستان منظومه‌ی خرد ساخته بودند که در آن بچه‌ها در کتابخانه‌ی مدرسه هر کدام بخشی از یکی از داستان‌های این نویسنده را می‌خواندند. کلیپ سوم اثر «محمد لزرغلامی» و «سعید حیدری» بود که در آن گروهی از اعضای انجمن و چند کودک به مناسبت سالگرد تولد انجمن، در باره‌ی فعالیت‌های انجمن و ادبیات کودک و نوجوان سخن می‌گفتند.

این برنامه با خواندن بیانیه‌ی انجمن، با عنوان «رؤیایی که به حقیقت می‌پیوندد»، اهدای لوح تقدیر و جام عسل از سوی انجمن نویسندگان کودک و نوجوان به مرادی کرمانی، اهدای جوایز سه نفر از برگزیدگان جلسه‌های کارگروه داستان انجمن (فریناز قاسمی برای داستان «اسارت ارتش اسباب‌بازی‌ها توسط فرمانده پوشک»، اعظم مهدوی برای داستان «آن روز که هلیا قل‌قلی قل‌قلی پلو نمی‌خواست» و مهدی رجبی برای داستان «کنسرو غول»)، اهدای لوح تقدیر سازمان فرهنگی، هنری منطقه 5 شهرداری تهران، سخنرانی کوتاه مرادی کرمانی و روشن کردن شمع‌های کیک تولد انجمن و تقسیم کیک میان حاضران به پایان رسید.

هوشنگ مرادی کرمانی در سخنان کوتاه خود به این نکته اشاره کرد که در جامعه، خیلی‌ها ما را که برای بچه‌ها می‌نویسیم جدی نمی‌گیرند و بعد از شماری از بزرگان و پیشگامان ادبیات کودک و نوجوان یاد کرد و گفت: «به نام همه‌ی این عزیزان و به نام همه‌ی بیش از 400 عضو انجمن نویسندگان کودک و نوجوان و به احترام آن‌ها، سرم را بالا می‌گیرم و افتخار می‌کنم که برای بچه‌ها می‌نویسم.»

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز