همشهری آنلاین: بوستان نیاوران با 62 هزار متر مربع در شمال شرقی تهران و در جنوب کاخ نیاوران واقع شده و سبک ساخت آن شبیه باغ‌های ایرانی است.

بوستان نیاوران در منطقه نیاوران در شمال شرقی تهران واقع شده است. این بوستان در مجاورت میدان باهنر (نیاوران) و انتهای شمالی خیابان پاسداران قرار دارد. همچنین این بوستان در جنوب کاخ نیاوران واقع شده است.

مساحت این بوستان در حدود 62 هزار متر مربع است و در سال ۱۳۴۸ با نقشه طراحان انگلیسی و معماری سردار افخمی ساخته شد.

طبقات مختلف و پله‌های متعدد جزو مشخصات ویژه بوستان نیاوران است. این بوستان دارای دو درب ورودی شمالی و جنوبی است که هر دو به خیابان پاسداران باز می‌شوند. از دیگر ویژگی این پارک آب نماهای بزرگ آن با مساحتی در حدود سه هزار و ۳۲۰ متر مربع است.

محوطه سبز بوستان شامل هشت هزار متر مربع گل کاری و در حدود  20 هزار متر مربع چمن کاری به همراه درختان متعدد است. یکی از قدیمی‌ترین درختان چنار تهران با قدمت ۱۵۰ سال و ارتفاع ۲۰ متر در این بوستان قرار دارد. دریاچه این بوستان که در آن ماهی و مرغابی و لاک پشت وجود دارد از دیگر زیبایی‌های آن است. در گذشته برای آبیاری و آب استخرهای پارک از آب تهران استفاده می‌شد ولی از سال ۱۳۷۹ از آب قنوات منطقه استفاده می‌شود.

همچنین در بوستان نیاوران ، برای تامین روشنایی فضای سبز پارک، از ۴۳۴ تیر روشنایی استفاده می‌شود.

امکانات بوستان

اما از امکانات بوستان می توان به ساختمان کانون فرهنگی کودکان، کتابخانه،آمفی تئاتر، زمین اسکیت که در سال ۱۳۷۳ افتتاح شده است، زمین بازی کودکان، زمین تمرین اسب سواری،سالن ورزشی بانوان،نماز خانه، چهار استخر بزرگ اشاره کرد.

نوع طراحی پارک نیز منظم به سبک باغ‌های ایرانی است.

گونه های گیاهی

گیاهان و درختان سدروس، نوئل، میخک هندی،اقاقیا، چنار، کاج، بیدمجنون، بیدفری، ماگنولیا، گیلاس، سیبگل، چرم لیفه ( گیلاس غازی)، ایلکس و کورنوس از پوشش گیاهی بوستان نیاوران است.

ورودی غربی بوستان با درختی تنومند از جنس خرمندی مشخص شده است که به نوعی پلاک بوستان نیاوران به حساب می آید.

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز