همشهری آنلاین: کپسول فضایی سایوز در اوایل صبح روز دوشنبه 19 نوامبر 2012 طی یکی از نادرترین ماموریت‌های فرود،‌در میان سرزمین‌های منجمد و بیابانی شمال قزاقستان فرود آمده و سه سرنشین خود را سالم به زمین بازگرداند.

 

 

به گزارش اسپیس این سه فضانورد پس از چهار ماه اقامت در ایستگاه فضایی بین‌المللی، طی فرودی هیجان‌انگیز به زمین برسند. بروز اختلال در زمان‌بندی فرود کپسول باعث شد سایوز چندین مایل دورتر از نقطه تعیین شده به زمین بنشیند اما فرود کپسول به آرامی و امنیت انجام گرفت.

سونیتا ویلیامز آمریکایی، دومین فرمانده زن ایستگاه فضایی،یوری مالنچنکوف روسی و آکیهیکو هوشیده ژاپنی سه سرنشین سایوز در سفر بازگشتش به زمین بودند. این سه در اواسط ماه جولای به ایستگاه فضایی سفر کرده و به مدت 127 روز در آن اقامت داشتند.

طی 6 سال گذشته این اولین باری است که سایوز در نیمه شب به زمین می‌نشیند، همچنین این چهارمین باری است که طی 12 سال گذشته چنین اتفاقی رخ می‌دهد. درجه حرارت در منطقه فرود سایوز منفی 11 درجه سلسیوس بود که البته با احتساب وزش باد به منفی 17 درجه نیز می‌رسید، از این رو تیم امداد به محض فرود کپسول به کمک فضانوردان شتافتند تا آنها را از سرمای شدید حفظ کنند.

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز