همشهری آنلاین: کاوشگر ونوس اکسپرس آژانس فضایی اروپا دریافت که باوجود اینکه سیاره زهره میدان مغناطیسی ندارد اما پدیده‌هایی چون شفق‌های قطبی زمین در آن دیده می‌شود

به گزارش خبرگزاری مهر، منظومه خورشیدی ما هنوز ناشناخته های شگفت انگیز بسیاری در خود دارد. یکی از این ناشناخته ها سیاره زهره (ونوس) است.

در دهه 60 دانشمندان می‌دانستند که این سیاره تقریباً بدون میدان مغناطیسی است. و این بدان معنی است که هیچ شفق قطبی در سیاره زهره دیده نمی‌شود.

این درحالی است که تازه‌ترین اطلاعات کاوشگر مدارگرد ونوس اکسپرس آژانس فضایی اروپا (اسا) نشان می‌دهد که شفق‌ها در این سیاره نیز وجود دارند.

فیزیکدان نجوم دانشگاه علم و فناوری چین و تیم تجسس مغناطیس سنج ونوس اکسپرس در بررسی‌های خود دریافتند که رفتار گاز یونیزه و میدان بسیار ضعیف مغناطیسی ونوس همان پدیده‌ای را نشان می‌دهند که در اصطلاح به آن "اتصال مجدد مغناطیسی" گفته می‌شود.

این "اتصال مجدد مغناطیسی"، پدیده‌ای است که در پایه تشکیل شفق‌های قطبی قرار دارد و به همین علت، باد خورشیدی (جریان ذرات باردار رسیده از خورشید) میدان مغناطیسی سیارات را همانند نوعی جریان الاستیکی جابجا می‌کند.

زمانی که این الاستیک رها می‌شود نیروی مغناطیسی به حالت طبیعی خود باز می‌گردد و میزان زیادی انرژی آزاد می‌کند.

این انرژی الکترون‌ها را به سمت لایه‌های بالاتر اتمسفر شتاب می‌دهد و در این لایه‌ها نمایش‌های تماشایی نور شکل می‌گیرند.

پدیده‌های اتصال متصل در مغناطیس کره (مگنتوسفر ) سیارات عطارد، مشتری، زحل و زمین که میدان‌های مغناطیسی پرقدرتی دارند دیده می‌شود.

اطراف این سیارات، میدان مغناطیسی ذرات باردار، باد خورشیدی را منحرف و یک حبات حفاظتی ایجاد می کند که در یک دنباله مغناطیسی در طرف مخالف خورشید امتداد می‌یابد و دقیقاً در اینجا اتصال مجدد به وجود می‌آید.

اکنون برای اولین بار این پدیده در یک سیاره بدون میدان مغناطیسی همانند زهره دیده شده است.

تنها یک لایه نازک اتمسفر، سطح زهره را از باد خورشیدی حفظ می‌کند. به همین دلیل این سیاره به طور پایدار و بدون جا به جایی یک دنباله مغناطیسی را در جهت خلاف خورشیدی می‌گستراند.

به این ترتیب، مغناطیس کره القایی، ونوس را از باد خورشیدی محافظت می‌کند، هرچند حجم آن 10 برابر کوچک‌تر از مگنتوسفر زمین است.

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فضا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

برچسب‌ها

۲۲ فروردین ۱۳۹۱ - ۰۷:۲۴