همشهری آنلاین: نشست عمومی اجلاس امنیت هسته‌ای بامداد امروز سه‌شنبه هشتم فروردین در سئول پایتخت کره جنوبی آغاز به کار کرد.

مقامات و نمایندگان بیش از پنجاه کشور و چهار نهاد بین المللی در این نشست گردهم آمده‌اند تا درباره رویارویی با تروریسم هسته‌ای ،‌محافظت از مواد و تاسیسات هسته‌ای و همچنین جلوگیری از قاچاق غیرقانونی مواد هسته‌ای مذاکره کنند.

لی میونگ باک رئیس جمهوری کره جنوبی در مراسم گشایش این اجلاس در سخنانی بر لزوم همکاری بین‌المللی تنگاتنگ برای تقویت نظام جهانی امنیت هسته‌ای تاکید کرد.

وی با اشاره به این که هزار و ششصد تن اورانیوم با غنی سازی بالا و پانصد تن پلوتونیوم برای تولید حدود یکصد و بیست و شش هزار و پانصد نوع سلاح هسته‌ای در جهان انبار شده است، به حداقل رساندن و در نهایت حذف همه مواد هسته‌ای که به خوبی محافظت نشده‌اند را راه حل اصولی مقابله با تروریسم هسته‌ای دانست.

رئیس جمهوری کره جنوبی گفت سران جهان مسئول هستند صلح و امنیت بشری را در سراسر جهان حفظ کنند ،‌بنابراین آنها باید از همه امکانات موجود برای جلوگیری از دستیابی تروریست‌ها به ابزار هسته‌ای استفاده کنند.

به گزارش خبرگزاری شین هوا از سئول، باراک اوباما رئیس جمهوری آمریکا نیز در سخنانی گفت بیشتر کشورها در این اجلاس حضور یافته اند تا کاری بکنند نه این که تنها حرف بزنند.

اوباما افزود :«من معتقدم که همه ما درک می‌کنیم که هیچ کشوری نمی‌تواند به تنهایی این کار را انجام بدهد و هدف تنها زمانی دست یافتنی می‌شود همه ما به عنوان جامعه بین المللی در این زمینه تلاش بکنیم.»

رئیس جمهوری آمریکا خاطرنشان کرد :«همه آنچه که ما در واشنگتن انجام دادیم و تلاش‌هایی که در اجلاس سئول انجام می شود بخشی از یک معماری مهم جهانی با هدف کاهش تهدید تروریسم هسته‌ای و ادامه استفاده صلح آمیز از فناوری هسته‌ای به شمار می‌رود.»

نشست عمومی اجلاس هسته‌ای سئول دو ساعت و نیم طول می‌کشد و پس از ضیافت نهار جلسه دیگری با حضور اعضای اجلاس برگزار خواهد شد.

در پایان اجلاس امنیت هسته‌ای رئیس جمهوری کره جنوبی در کنفرانسی مطبوعاتی نتایج این اجلاس را تشریح خواهد کرد.

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آسیا و اقیانوسیه

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

برچسب‌ها

۸ فروردین ۱۳۹۱ - ۰۹:۴۶