همشهری آنلاین - محمد ملاحسینی: آب‌انبار حاج کاظم در سال 1256 قمری در شهر قزوین ساخته شده است

این آب‌انبار که زیبا ترین و قدیمی‌ترین آب انبار شهر قزوین محسوب می‌شود، توسط حاج کاظم کوزه‌گر ساخته شده است.

آب‌انبار دارای وسعت زیاد بوده و مصرف یک ساله آب محل را تامین می‌کرده. همچنین دارای 40 پله از سنگ‌های تراشیده و 2 شیر و 4 هواکش برای خنک شدن آب بوده و نمای خارجی آن با کاشی تزئین شده که مقداری از آن به مرور زمان از بین رفته است.

مخزن آبگیر این آب‌انبار، پلانی مستطیلی دارد و با طاق و تویزه پوشش داده شده و قطر دیوارهای آن به 3 متر می‌رسد که می‌تواند بیش از 230 هزار لیتر آب را در خود ذخیره کند.

در قسمت ورودی راه شیر، چهار سکو در دو طرف با دو فضای خستگی‌گیر ساخته شده و طاق آهنگ با قوس جناغی آن پوشش داده که دو کاربندی نیم‌کار زیبایی خاصی به آن بخشیده است.

آب انبار حاج کاظم دارای سردری زیبا، مزین به کاشی و طاق رسمی‌بندی و کتیبه‌ای به خط نستعلیق روی سنگ مرمر است که روی آن چند بیت شعر حک شده است. راه شیر آب انبار 40 پله دارد و سقف آن نیز قوس جناغی دارد.

مخزن مستطیل شکل آب انبار با شفته آهک و آجر ساخته شده است. از ویژگی‌های دیگر این آب انبار، وجود دو بادگیر به ارتفاع 8 متر با تزیینات کاشی کاری است.

این آب انبار در انتهای خیابان تبریز شهر قزوین قرار دارد و در سال 1351 توسط وزارت فرهنگ و هنر وقت با شماره ۹۳۳ به ثبت تاریخی رسیده است.

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

برچسب‌ها

۳ دی ۱۳۹۰ - ۰۴:۳۰