همشهری آنلاین: تلسکوپ فضایی کپلر ناسا با کشف دو جهان برشته و داغ با ابعادی مشابه ابعاد زمین در مدار ستاره‌ای سرخ فام در صورت فلکی قو موفقیتی دیگر را در ماموریت فضایی‌اش به ثبت رساند

این سیاره‌ها کوچک‌ترین سیاره‌های شبه زمینی هستند که تا به امروز کشف شده‌اند، یکی از این سیاره‌ها ابعادی 1.03 برابر زمین دارد. این سیاره‌ها در منطقه قابل سکونت ستاره خود قرار ندارند اما ابعاد آنها کاملا مناسب و نزدیک به ابعاد زمین است.

سیاره‌ها در میان اطلاعات به دست آمده طی دو سال رصد کپلر مدفون شده بودند و اخترشناسان برای اثبات سیاره بودن آنها باید از تکنیک‌های محاسباتی ارتقا یافته‌ای استفاده می‌کردند.

به گزارش مهر، این احتمال وجود دارد که سیاره کپلر-20f از اتمسفری مملو از بخار آب برخوردار باشد البته هنوز اخترشناسان اطمینان قطعی ندارند. تنها موضوعی که تا کنون به طور قطع مشخص شده این است که دو سیاره کمی از سیاره زمین بزرگ‌تر هستند.

هر دو سیاره در مدار ستاره‌ای به نام کپلر-20 در حرکت‌اند، ستاره‌ای از خانواده ستاره‌های G که کمی سردتر از خورشید بوده و در فاصله 950 سال نوری قرار گرفته است، یعنی یک شاتل فضایی برای رسیدن به این ستاره باید 36 میلیون سال در سفر باشد.

بر اساس ابعاد سیاره‌ها و موقعیتی که نسبت به ستاره خود دارند، احتمال می‌رود سیاره‌ها از ترکیب ساختاری شبیه به زمین برخوردار باشند با این همه از جانب ستاره خود در معرض تشعشعات شدیدی قرار گرفته‌اند و در عین حال بسیار کوچک‌تر از آن هستند تا بتوانند عناصر سبکی مانند هیدروژن و هلیوم را در خود نگه دارند. بر اساس این شواهد به نظر می‌آید سیاره‌ها سنگی باشند.

اخترشناسان معتقدند در صورتی که این سیاره ها از بخش‌های خارجی سامانه خورشیدی به موقعیت کنونی خود مهاجرت کرده باشند این احتمال وجود دارد که در گذشته‌ای دور قابل سکونت بوده باشند.

کشف این دو سیاره در پی انتشار خبر کشف سیاره‌ای کاملا شبه زمینی توسط کپلر در منطقه قابل سکونت که احتمال وجود آب نیز در آن وجود دارد، بوده است. محققان این سیاره که کپلر 22f نام دارد را در یک سو و دو سیاره جدید کپلر 20e و کپلر 20f را قطعات پازلی می‌دانند که تکمیل شدنش می‌تواند وجود سیاره‌ای قابل سکونت و شبه زمینی را به اثبات برساند.

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

برچسب‌ها

۳۰ آذر ۱۳۹۰ - ۱۱:۰۰