همشهری‌آنلاین: دانشمندان آمریکایی با هدف مطالعه بر روی ایدز اولین گربه های اصلاح ژنتیکی شده فلورسانتی را تولید کردند که محتوی ژنهای ضد اچ. آی. وی هستند و در تاریکی می‌درخشند.

 

 

گربه از 9 هزار سال قبل دوست انسان است و بیش از 250 بیماری وراثتی مشترک با انسان دارد. به همین منظور محققان کلینیک مایو در روچستر گربه هایی را تولید کردند که از این به بعد می توانند کمکهای با ارزشی را در تحقیق درباره ایدز و همچنین بیماریهای متعدد دیگری به دانشمندان ارائه کنند.

به گزارش مهر، در این تحقیق که نتایج بی سابقه آن در تازه ترین شماره مجله علمی نیچر متدها منتشر شده است برای اولین بار گربه های اصلاح ژنتیکی شده‌ای تولید شدند که محتوی ژنهای ضد اچ. آی. وی هستند و با برخورداری از خاصیت فلورسانت در تاریکی می درخشند.

به این ترتیب می‌توان آزمایشاتی را که تاکنون بر روی موشها و میمونها غیرممکن بود بر روی گربه‌ها انجام داد و راههای جدیدی را در درک بسیاری از بیماریها باز کرد.

از آنجا که بیش از 90 درصد از ژنهای گربه منطبق با ژنهای حاضر در DNA انسان هستند، بنابراین انتظار می رود که دنیای علم با یک انقلاب بزرگ مواجه شود.

در این خصوص این دانشمندان اظهار داشتند: یکی از زیباترین بخشهای این تحقیق این است که فواید بسیاری هم به سلامت انسان و هم به سلامت گربه سانان ارائه خواهد کرد.

ویروس نقص ایمنی گربه‌ای (FIV) با همان عملکرد ویروس نقص ایمنی انسانی (HIV) سبب بروز بیماری ایدز در گربه ها می شود. این ویروسها در انسان و گربه سانان پروتئینهایی را که به طور طبیعی از ارگانیسم دفاع می کنند مورد حمله قرار می دهند و بدن را نسبت به بیماریها آسیب پذیر می کنند.

به این ترتیب، دانشمندان توانستند از اسلحه هایی که بعضی از میمونها به ویژه ماکاکو در دوره تکامل خود کسب کرده اند و نسبت به ویروس نقص ایمنی میمونی (SIV) و بیماری ایدز مقاوم شده اند در تولید این گربه های اصلاح ژنتیکی شده استفاده کنند.

این پژوهشگران با استفاده از ویروسهای حامل، ژنهایی که دو فاکتور ضد ویروسی ماکاکوها به نام TrimCyp و eGfp را تولید می کنند به داخل تخمکهای گربه انتقال دادند.

سپس این تخمکها بارور شدند و به این ترتیب سه بچه گربه حامل این اصلاح ژنتیکی به دنیا آمدند که دارای یک برچسب فلورسانت بودند.

این برچسب فلورسانت به دانشمندان اجازه می دهد که این ژنهای جدید را در زمان تعامل با اندامهای مختلف ردیابی کنند.

این بچه گربه ها در سلامت کامل به سر می برند و به محض اینکه بزرگ شوند می توانند این ژنهای ضد ایدز را به نسلهای بعد منتقل کنند.

دانشمندان آمریکایی تاکید کردند که این تکنیک مستقیماً برای درمان بیماری ایدز در انسان و یا گربه استفاده نخواهد شد اما به درک بهتر مکانیزمهای توسعه یک سیستم دفاعی موثر در برابر این بیماری کمک خواهد کرد.

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

برچسب‌ها

۲۱ شهریور ۱۳۹۰ - ۱۷:۱۱