همشهری آنلاین: تلسکوپ ناسا توانست راز توفان‌هایی که برای 350 سال در حال در هم کوبیدن سیاره مشتری بودند را کشف کند

به گزارش خبرگزاری مهر، دانشمندان ناسا بیش از همیشه به کشف و درک راز توفان‌های غیرطبیعی که سرتاسر سیاره مشتری را در هم می‌کوبند، نزدیک شده‌اند زیرا توانسته‌اند درون بزرگ‌ترین توفان سامانه خورشیدی نگاهی دقیق بیاندازند، لکه عظیم سرخ رنگ بزرگ‌ترین توفان در سامانه خورشیدی است که به مدت 200 تا 350 سال در حال در نوردیدن سیاره مشتری بوده است.

 

محققان مرکز JPL ناسا با استفاده از تصاویر حرارتی که توسط تلسکوپ‌های زمینی هفت متری به ثبت رسیده‌اند، توانستند اطلاعات جدیدی را در رابطه با ساختار این توفان عظیم به دست آورند. به گفته دانشمندان این اولین باری است که امکان مشاهده درون بزرگ‌ترین توفان سامانه خورشیدی به وجود آمده است. این در حالی است که دانشمندان در ابتدا لکه عظیم سرخ را لکه‌ای قدیمی و بیضی شکل می‌دانستند که هیچ ساختار ویژه‌ای ندارد، اما مطالعه جدید نشان می‌دهد این لکه در واقع از ساختار بسیار پیچیده‌ای برخوردار است.

تصاویر به کار گرفته شده در این مطالعه توسط تلسکوپ VLT رصدخانه جنوبی اروپا در شیلی، تلسکوپ جمینی و سوبارو در هاوایی به دست آمده‌اند. یکی از یافته‌هایی که موجب هیجان بیش از اندازه دانشمندان شده این است که پر رنگ‌ترین بخش این لکه نارنجی-سرخ رنگ نسبت به محیط اطرافش در حدود پنج تا هفت درجه فارنهایت تفاوت حرارت دارد. این تفاوت اندک در حرارت شاید چندان قابل توجه نباشد، اما به اندازه‌ای خواهد بود تا برای توفانی که همواره مسیری غیر ساعتگرد را دنبال می‌کند، امکان گرایش یافتن به سوی چرخه‌ای ساعتگرد را در مرکز توفان به وجود آورد.

به علاوه در دیگر بخش‌های مشتری نوسان حرارت به اندازه‌ای هست تا بتواند بر روی سرعت باد تاثیر گذاشته و بر روی الگوهای ابرها در بخش کمربندی تاثیرگذار باشد. در واقع این اولین باری است که دانشمندان می‌توانند ارتباط میان نوسان حرارتی و ساختار توفان مشتری را تایید کنند. با این همه هنوز از ساختار شیمیایی و فرایندی که منجر به ایجاد رنگ سرخ در این توفان بزرگ می‌شود اطلاعاتی به دست نیامده اما دانشمندان می‌دانند که این فرایند و ساختار شیمیایی با تغییرات وضعیت محیطی موجود در قلب توفان مرتبط است.

رصدگران آسمان برای صدها سال است که شکل‌های مختلف و متغییری را از این لکه سرخ رنگ بر روی مشتری مشاهده کرده‌اند، شکل متغییر این لکه از قرن نوزدهم میلادی تا کنون به صورت متناوب رصد شده است. این لکه، منطقه‌ای سرد است که درجه حرارت آن در حدود منفی 260 درجه بوده و وسعت آن به اندازه‌ای است که سه سیاره زمین در آن جا می‌گیرند.

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فضا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

برچسب‌ها

۲۱ شهریور ۱۳۹۰ - ۰۵:۱۹