همشهری آنلاین: آتش‌نشانان 9 ایستگاه آتش‌نشانی در عملیاتی سخت و نفس‌گیر موفق شدند آتش‌سوزی وسیع در یک مرکز تولیدی 4 طبقه موسوم به "درفشان" در خیابان منوچهری تهران را مهار و از گسترش آن جلوگیری کنند.

به گزارش پایگاه خبری 125، 35 نفر از کارگران این مرکز تولیدی 4طبقه واقع در خیابان منوچهری که در محاصره آتش سوزی و دود ناشی از آن قرار گرفته بودند در دقایق اولیه با تلاش آتش نشانان نجات یافتند.

با توجه به گستردگی حادثه درهمان لحظات اولیه دکتر شریفی قائم مقام شهردار و معاون امور مناطق شهرداری تهران، دکتر خوش زاد مدیر عامل سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری تهران وهم چنین جمعی از مدیران عملیاتی و روسای ایستگاه های آتش نشانی برای نظارت بر عملیات آتش نشانان درمحل حادثه حضور یافتند.

فتح اله تیموری معاون عملیات سازمان آتش نشانی نیز که درمحل حادثه حاضر شده بود، درمورد آتش سوزی گفت: محل حادثه ساختمان قدیمی است که 4 طبقه و یک زیرزمین دارد. درداخل این ساختمان بیش از 220 واحد تولیدی تریکو و فروشگاه پوشاک وجود داشت که در جریان این حادثه حداقل تعداد 74 واحد آن در آتش سوخت و تعداد 6 -7 واحد دیگر نیزبه علت نفوذ دود دچار خسارت شد. او خاطر نشان ساخت: اغلب مکان های آسیب دیده در طبقات چهارم و تعداد کمی نیز در طبقه سوم بود.

وی افزود: بنابه اظهار کارگران ، هرشب تعداد زیادی از کارگران شاغل درداخل کارگاه ها و تولیدی ها اقامت داشته و می خوابند و یا کار می کنند.

تیموری تصریح کرد: آتش نشانان در همان لحظات اولیه با استفاده از نردبان و بالابر، بسیاری از ساکنان و کارگران را که درمیان دود و آتش گرفتار شده بودند نجات دادند و هم چنین با حضور به موقع وتسلط بر موقعیت در همه اضلاع ساختمان ، موفق شدند در کوتاه ترین زمان ممکن آتش سوزی را به محاصره درآورده و از دل آتش به داخل طبقات و راهروها نفوذ پیدا کرده و آن را کنترل کنند.

وی افزود: متاسفانه داخل تولیدی‌ها و راهروها مملو از انباشت کالای قابل اشتعال بود که این نا ایمنی‌ها نیز باعث شد که آتش‌سوزی به سرعت رشد و پیشرفت کند.

تیموری درمورد علت وقوع این آتش سوزی و میزان خسارات جانی و مالی گفت: متاسفانه در جریان این آتش سوزی سه نفر در لحظات اولیه حادثه گرفتار شعله های آتش شده وجان خود را ازدست دادند که جنازه آنان توسط آتش نشانان به بیرون منتقل و تحویل عوامل انتظامی شد.

تیموری افزود: با خاموش شدن آتش سوزی گروهی از کارشناسان آتش نشانی کار خود را برای بررسی علت و میزان دقیق خسارات وارده آغاز کردند.

مرتضی اصفهانی معاون منطقه یک سازمان آتش نشانی نیز درباره این حادثه گفت: در ساعت 04:31 دقیقه بامداد امروز وقوع این آتش سوزی به سامانه 125 اعلام شد که با توجه به اعلام آتش سوزی و محاصره تعدادزیادی از افراد در داخل این محل به طور هم زمان آتش نشانان ایستگاه های 18 ، 2 ، 1 ، 46 ، 73 ، 31 ، 40 و دو گروه ا مداد و نجات 1 و 13 این سازمان و هم چنین 5 دستگاه نردبان و بالابر آتش نشانی و 5 خودروی ویژه حمل دستگاه های تنفسی به محل حادثه اعزام شدند.

وی افزود: به محض رسیدن به محل بررسی های لازم را انجام دادیم . متاسفانه به علت شدت آتش سوزی و دود ایجاد شده که حجم بسیار زیادی داشت عملا تمامی راه های ورود و خروج ساختمان مسدود شده بود.

اصفهانی در مورد نحوه عملیات نیروها در این حادثه تصریح کرد: مشکل عمده آتش نشانان علاوه بر خاموش کردن آتش سوزی ، گرفتار شدن تعداد زیادی از کارگران واحدهای تولیدی در طبقات فوقانی درمیان دودشدید ناشی از آتش سوزی بود.
وی افزود: چون در اثر حجم بسیار زیاد دود عملا راه های ورود و خروج ساختمان بسته شده بود و امکان بیرون رفتن آنها از راه پله ها وجود نداشت کارگران که به شدت ترسیده بودند به بالای پشت بام ونیز به لبه پنجره های مشرف به خیابان آمده بودند و درخواست کمک می کردند و حتی تعدادی از آنها قصد داشتند خود را به پایین پرت کنند.

معاون عملیات منطقه یک آتش نشانی تهران هم چنین گفت: ما عملیات را در دوبخش سازماندهی کردیم اول نجات کارگران با استفاده از نردبان و بالابر و دوم خاموش کردن آتش سوزی و تخلیه دود از ساختمان.

وی ادامه داد: خوشبختانه با سرعت عمل آتش نشانان تعداد 35 نفر از کارگران از طریق پشت بام و پنجره های طبقات چهارم وسوم توسط آتش نشانان و با استفاده از نردبان های آتش نشانی نجات یافتند.

مرتضی اصفهانی افزود: دیگر گروه های عملیاتی نیز موفق شدند آتش سوزی را که کانون آن در طبقات سوم و چهارم بود ازطریق خیابان های لاله زار و نیز منوچهری و با بکارگیری بیش از 15 رشته لوله آبرسانی با سرعت مهار کرده و به طور کامل خاموش کنند.

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

برچسب‌ها

۲۷ مرداد ۱۳۹۰ - ۰۹:۴۶