همشهری آنلاین- هلن صدیق بنای: علاقمندان و طرفداران موسیقی به عنوان میهمان به این کنسرت موسیقی زیر آب دعوت می شوند.

بیست و هفتمین جشنواره موسیقی زیر آب با عنوان "سمفونی زیر آب" نهم ژوئیه 2011 در فلوریدا - آمریکا برگزار شد. این جشنواره یکی از عجیب ترین، پر دردسرترین و پر هزینه ترین جشنواره در دنیای موسیقی است.

بله درست خوانده‌اید! اجرای موسیقی زنده به گونه‌ای مسحور کننده در حین غواصی برای شرکت کنندگان و شنوندگان دریایی چون؛ ماهی‌های رنگی، سفره ماهی‌ها، اختاپوس، ستاره دریایی، مرجان‌ها، کوسه‌ها و سایر موجودات دریایی توسط موسیقدانان مشهور و نامی کشور و جهان!

بازدیدکنندگان نیز این جشنواره را بسیار هیجان انگیز توصیف کرده‌ و گفته‌اند؛ باورمان نمی‌شد، نوازندگان با همان لباس‌های رسمی و سازهای عادی و بعضی‌ دیگر با لباس‌های بالماسکه و سازهای غیر عادی که شبیه موجودات دریایی بود، برای اجرای کنسرت زنده به زیر آب بروند.

گویی که این نوازندگان برای یک کنسرت عادی در یک تالار آماده شده‌اند. هیچ نشانی از ترس یا تردید در چهره آنها نبود! ولی همه چیز یه جورایی غیر عادی به نظر می‌رسید.

در این جشنواره بیش از 500 غواص موسیقدان و نوازنده شرکت کرده بودند. جالب‌تر اینکه بعضی از آنها با نام و لباس شخصیت‌های معروف موسیقی مانند؛ الویس پریسلی، باب مارلین، التون جان و... شرکت کرده‌ بودند.

تعداد بسیاری هم با نام و لباس‌های شبیه موجودات دریایی چون؛ مارماهی، خرچنگ، طلسم سنگ، پری دریایی و... خود را آراسته بودند.

اشکال ساز‌ها نیز برای خود حکایتی داشتند. این ساز‌ها به گونه‌ای یادآوری کارتون پری دریایی که آرزو داشت، انسان شود، نیزبود. ساز‌هایی شبیه حلزون، گیتاری در شکل ستاره دریایی، فلوتی شبیه مار ماهی، شیپوری در شکل اسب دریای و ...

از طرفی، طرفداران محیط زیست به این جشنواره اعتراض کرده، گفته‌اند؛ سر و صدای سازها و لباس‌ها و رنگ‌آمیزی ‌آنها برای محیط زیست و موجودات دریایی خطرناک و باعث آلودگی می‌شود.

مدیر اجرایی این جشنواره در پاسخ به این اعتراض اعلام کرد؛ تحقیقات علمی که در این زمینه انجام شده است، نشان داده است نه تنها صدای موسیقی در زیر آب برای محیط زیست و موجودات آن خطر ناک نیست، بلکه بسیار هم مفید و سودمند است.

چرا که ارتعاشات ریز حاصل از پخش موسیقی در فضای زیر آب، باعث عدم سکون و حرکت آب می‌شود. در نتیجه آب در حال حرکت آلوده نشده و به چرخش اکسیژن درون ذرات آب کمک می کند. این فرایند باعث سلامت و شادابی آب و موجودات درون آن می شود.

لباس‌های نوازنگان هم همه ضد آب، رنگ ثابت و از بهترین الیاف کار شده است. ما تمامی جوانب احتیاط را برای حفاظت از محیط زیست دریایی را رعایت کرده‌ایم.

یکی از موسیقی‌دانان در این زمینه می گوید: "به نظر می‌رسید، ماهی‌ها برای لذت بردن از موسیقی و رقصیدن با ملودی‌های زیبا، ما را احاطه کرده‌ بودند. این منظره بسیار زیبا و دلگرم کننده بود."

این جشنواره موسیقی زیر آب در ارتفاع 15 فوتی از سطح دریا در قالب موسیقی پاپ، کلاسیک، جاز و... برگزار شده است. و به نوعی به "موسیقی آب" برای مراقبه افراد نیز شهرت یافته است.

نکته جالب دیگر اینکه؛ سنفونی زیر آب توسط بزرگترین کشتی مجهز و سازمان یافته و با بهترین دوربین‌های فیلم‌برداری و دستگاه‌های صدا برداری به صورت زنده از طریق صفحه‌های نمایشی بزرگ به تصویر کشیده شده بود.

همه افرادی که درون قایق‌های تفریحی بزرگ بر روی آب شناور بودند و نیز افرادی که در ساحل بر روی ماسه های زیبا به انتظار تماشای این برنامه نشسته بودند. از صدا و تصاویر زیبا لذت برده‌ بودند.

همچنین این برنامه از طریق شبکه‌های رادیویی، کانال‌های تلویزیونی و شبکه‌های ماهواره‌ای بصورت زنده پخش شده است.

http://www.worldstourist.com

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز