همشهری آنلاین: یک غواص حرفه‌ای برای اولین بار توانست از صحنه استفاده یک ماهی از ابزار برای شکار و به دست آوردن غذا عکسبرداری کند

به گزارش خبرگزاری مهر، "ساکت گاردنر" یک غواص حرفه‌ای هنگام غواصی در آب‌های سد بزرگ مرجانی استرالیا از بستر دریا متوجه صدای کوبیدن شد.

 

وی پس از شنیدن این صدا به عمق آب شنا کرد و با صحنه بسیار شگفت انگیزی مواجه شد. این غواص دید که یک زمرد ماهی دندان دار خال سیاه (blackspot tuskfish) با نام علمی Choerodon schoenleinii در دهان خود یک صدف را گرفته است و آن را به یک تخته سنگ می‌کوبد. پس از مدت کوتاهی، صدف شکست و ماهی توانست جانور گوشتی درون آن را بخورد.

ساکت گاردنر موفق شد از تمام این ماجرا عکسبرداری کند و به این ترتیب اولین شواهد مستند استفاده از ابزار در میان ماهیان را به ثبت برساند.

"کالوم براون"، اکولوژیست رفتاری دانشگاه ماکواری در سیدنی در گفت و گو با Science Now اظهار داشت: "این تصاویر یک سند شگفت انگیز از این ماهیان باهوش است که نشان می‌دهد آنها برای دسترسی به شکار می‌توانند از ابزارها استفاده کنند."

تا مدتها استفاده از ابزار نشانه‌ای از هوش انسان بود، اما در دهه‌های اخیر حیواناتی به ویژه در میان پستانداران و پرندگان نیز مشاهده شدند که توانایی استفاده از وسایل و ابزارآلات را دارند.

برای مثال میمون‌ها می‌توانند برای شکستن مغز آجیل از سنگ استفاده کنند اما تاکنون هیچ شاهد مستندی در مورد استفاده ماهی از ابزار وجود نداشت.

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

برچسب‌ها

۲۲ تیر ۱۳۹۰ - ۱۵:۳۵