همشهری آنلاین: مدارگرد زحلی "کاسینی" تصویر نزدیک دیگری از قمر زحلی "هلن" به ثبت رسانده است و به این شکل عکسبرداری کلی از ملکه یخی زحل را امکان پذیر کرده است

به گزارش خبرگزاری مهر، این فضاپیما توانست این تصاویر نزدیک را از فاصله 6 هزار و 968 کیلومتری از سطح قمر به ثبت برساند، این رویداد بیش از یک سال پس از نزدیک‌ترین پرواز نزدیک کاسینی بر فراز این قمر در سال 2010 رخ می‌دهد.

این بار تصاویر چهره رو به خورشید قمر هلن را نمایان ساخته‌اند و به این شکل مجموعه تصاویر سال گذشته این قمر را تکمیل نموده است. کنار هم قرار دادن این تصاویر می‌تواند به اخترشناسان کمک کند نقشه برداری جهانی از این جرم یخی 32 کیلومتری را به پایان برسانند، اطلاعاتی که می‌تواند از تاریخ و گذشته هلن درک درست‌تری به وجود بیاورد.

اهمیت هلن نسبت به 60 قمر دیگر زحل از این بایت است که این قمر با قمر مشهور "دیون" در مداری مشابه، مجاورت گرانشی دارند و همین ویژگی هلن را در کنار قمر "پلیدوسس" که با "دیون" مجاورت گرانشی دارد و قمرهای "تلستو" و "کالیپسو"، به یکی از قمرهای ترووایی در سیستم زحل تبدیل کرده است.

در عین حال سطح قمر هلن از شبکه‌ای از ساختارهای راه آب مانند برخوردار است که می‌تواند در اثر رویدادهایی مانند زمین لغزه، یخ لغزه و یا پدیده‌هایی مشابه به وجود آمده باشد. دست پیدا کردن به نقشه‌ای پر جزئیات از سطح این قمر می‌تواند به اخترشناسان کمک کند تا اطلاعات بهتری از منشا این ساختارها به دست بیاورند.

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

برچسب‌ها

۴ تیر ۱۳۹۰ - ۱۰:۴۲