همشهری آنلاین: شاتل اندیور جوان‌ترین شاتل ناسا در نهایت پس از بارها تاخیر در برنامه پرتاب، صبحگاه دوشنبه 16 می، پس از 19 سال فعالیت، آخرین ماموریت فضایی خود را به سوی ایستگاه فضایی آغاز کرد

به گزارش خبرگزاری مهر، اندیور به همراه 6 سرنشینش به فرماندهی "مارک کلی" همسر سناتور دموکرات "گابریل گیفوردز" راهی ماموریتی 16 روزه شدند تا طی آن تجهیزات یدکی و یکی از بزرگ‌ترین ابزارهای فیزیکی جهان به ارزش دو میلیارد دلار را به ایستگاه بین المللی فضایی انتقال دهند.

تلاش قبلی ناسا برای پرتاب این شاتل به دلیل بروز نقص در یکی از بخش‌های موتور شاتل با تاخیر مواجه شده بود. پرتاب این شاتل پنج هزار نفر را به اطراف پایگاه فضایی کندی کشانده بود تا از نزدیک شاهد آخرین سفر اندیور باشند. گیفوردز، سناتور دموکرات نیز از جمله افرادی بود که برای مشاهده این رویداد مهم در پایگاه حضور داشت.

از جمله دیگر افراد مهمی که در این مراسم حضور داشتند می توان به فضانورد مایک کالینز، پنج نماینده کنگره، و مقامات رسمی از ایتالیا، ژاپن، اکراین، و برمودا اشاره کرد.

مهمترین بار اندیور طیف نگار آلفا مغناطیس است، ردیاب ذره ای دو میلیارد دلاری که قرار است با کمک آن اسرار بزرگی از جهان هستی از جمله اطلاعاتی از ماده تاریک و ضد ماده کشف شوند. جدا از این طیف نگار 6 هزار و 350 کیلوگرم تجهیزات یدکی نیز به همراه اندیور به ایستگاه انتقال داده می‌شوند. اندیور روز چهارشنبه در ایستگاه فضایی کناره خواهد گرفت.

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فضا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز