همشهری آنلاین: "دالاس وینز" می‌خواهد پس از جراحی موفقیت آمیز پیوند کامل صورت، دوباره نوازش انگشتان دختر چهار ساله‌اش را بر روی صورتش احساس کند، رویایی که پس از حادثه هولناکی که منجر به از شکل افتادن صورت وی شده بود، برایش غیر ممکن بود

 

به گزارش خبرگزاری مهر، کمتر از دو ماه از زمانی که صورت وی تحت جراحی پیوند کامل قرار گرفت،می‌گذرد. حس لامسه به صورت وی بازگشته است و تنها چیزی که پس از آن برایش اهمیت داشت، تایید دختر چهار ساله اش بود. وینز می‌گوید دخترم هنوز من را پدر خود می‌داند و به من گفت که خیلی خوش قیافه‌ام.

 

از نظر جراحان جراحی پیوند کامل صورت وینز در زمینه جراحی ترمیمی پیشرفت بزرگی به شمار می‌رود. وینز در نوامبر سال 2008 زمانی که 28 سال داشت، داوطلب نقاشی کلیسا شد اما در هنگامی که صورتش در نزدیکی کابل برق پر فشار قرار داشت، طی یک حادثه و سوختگی شدید کل صورتش را از دست داد.

تیمی که جراحی صورت وینز را به عهده داشتند متشکل از 30 جراح بود که قصد داشتند یکی از نادرترین جراحی‌های پیوند کل صورت را انجام دهند. در اواسط ماه مارچ طی یک جراحی 15 ساعته پیشانی، ساختار بویایی، بینی، لب‌ها و پوست صورت جدید به چهره وینز پیوند زده شد. در این جراحی، ماهیچه‌ها و عصب‌هایی به صورت وینز پیوند زده شد تا لامسه و حرکت به صورت وی بازگردد.

چهره جدید وینز به چهره اصلی اهدا کننده و چهره پیشین وینز هیچ شباهتی ندارد زیرا جمجمه وینز شکل متفاوتی از اهدا کننده‌اش دارد. تنها چیزی که از حادثه دردناک برای وی باقی مانده است ریش بزی است که وی در تمامی طول جراحی و درمان می‌خواست آن را حفظ کند، و پس از پیوند، پزشکان دریافتند چهره جدید نیز از قابلیت رشد مو برخوردار است، حتی بخش‌هایی از موهای وینز از میانه جمجمه به بعد به پوست اهدا کننده اختصاص دارد.

وی در حال حاضر می‌تواند فشار را بر روی صورتش احساس کند، و طی 6 تا 9 ماه آینده احساس لامسه و قدرت حرکت دادن ماهیچه‌های صورت و لب‌ها را به دست خواهد آورد. قدرت تکلم وی در حال حاضر کمی مشکل دارد اما پزشکان انتظار دارند با بهبود یافتن رشته‌های اعصاب، صحبت کردن وی نیز بهبود پیدا کند.

اولین چیزی که وینز توانست بو کند "لازانیا" و سپس گل‌هایی بود که برای وی به بیمارستان آورده بودند. دشوارترین رویدادی که وی باید با آن کنار بیاید از دست دادن چشم‌ها است، کره راست چشم وی هنوز سالم است اما هیچ قدرتی ندارد. به گفته پزشکان به دلیل ضعف تکنولوژی در حال حاضر هیچ امیدی به ترمیم بینایی وینز نیست، اما شاید تحولات آینده بتواند تغییری در زندگی او به وجود بیاورد.

طی ده سال گذشته در زمینه ترمیم صورت و جراحی‌های پیوند پیشرفت‌های قابل توجهی به وجود آمده است، یکی از جدیدترین نمونه‌های پیوندهای موفقیت آمیز، پیوند کامل صورت مردی به نام اسکار در اسپانیا بود که در آوریل سال گذشته رخ داد. اولین پیوند جزئی صورت نیز در سال 2005 در فرانسه رخ داده است.

وینز باید تا پایان زندگی خود از داروهایی برای کنترل سیستم ایمنی بدنش استفاده کند تا بدنش نسوج جدید را پس نزند.

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دانش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

برچسب‌ها

۲۰ اردیبهشت ۱۳۹۰ - ۱۷:۳۳