همشهری آنلاین: استادان، کارکنان و دانشجویان دانشکده مطالعات جهان به نمایندگی از سوی دانشگاه تهران با امضای پرچم ژاپن ضمن گرامیداشت یاد جان باختگان زلزله و سونامی ویرانگر اخیر در این کشور، صبر و استقامت ژاپنی ها را در مقابل این فاجعه طبیعی ستودند.

پرچم ژاپن که به امضای دکتر فرهاد رهبر، رئیس دانشگاه تهران، هیئت رئیسه دانشگاه و جمعی از استادان، کارکنان و دانشجویان دانشگاه رسید با حضور دکتر سید محمد علی موسوی، معاون امور بین الملل دانشگاه تهران و دکتر سعید رضا عاملی، رئیس دانشکده مطالعات جهان و نیز پروفسور محمد نقی‌زاده، ژاپن شناس برجسته ایرانی روز چهارشنبه 31 فروردین 1390به سفارت ژاپن در تهران اهدا شد.

در دیدار با سفیر ژاپن، دکتر عاملی به نمایندگی از دانشگاه تهران تاسف و تاثر خود را از حادثه غم انگیز و دهشتناک زلزله و سونامی ابراز داشت و صبر و استقامت مردم ژاپن را ستود و اظهار داشت که مردم ما در دوره جنگ، مردم شرافت و عزت و بزرگی بودند و از کودک 12 ساله گرفته تا پیرمرد و پیر زن کهنسال در این میدان پای جهاد و مقاومت و مقابله با ظلم دشمن ایستادند.

در ادامه دکتر موسوی نیز با ابراز تاسف از این رخداد هولناک نظم و انضباط در برخورد و رفتار مردم ژاپن در قبال دشواری های حادثه اخیر را نمونه و الگویی برای مردم سراسر جهان خواند.

سفیر ژاپن نیز ضمن قدردانی از اقدام دانشگاه تهران، بردباری و اعتماد را کلید موفقیت در برابر سختی ها دانست و مقاومت مردم ایران در برابر دشواری های جنگ تحمیلی را نیز نمونه ای از این رفتار توصیف کرد و وعده داد که به زودی در دانشکده مطالعات جهان با موضوع بردباری سخنرانی خواهد کرد.

امضای پرچم که با ابتکار گروه مطالعات ژاپن دانشکده مطالعات جهان صورت گرفت در فرهنگ ژاپنی امری معمول است و ریشه در باورهای سنتی و اسطوره گونه مردم آن سرزمین دارد.

در این سنت ژاپنی افراد مختلف و آشنایان روی پرچم دعا یا جملاتی برای سلامتی شخص می نوشتند و امضا می‌کردند. پارچه شکل گرفته به این شکل را به سربازان عازم جنگ می‌دادند و آنها این پرچم را به دور سینه خود می‌پیچیدند یا سرشان را با آن می‌پوشاندند چرا که اعتقاد داشتند، گلوله دشمن نمی‌تواند از این پارچه بگذرد و به آنها آسیب برساند. در واقع این دعایی بود که همراه سربازان می‌کردند، برای روحیه دادن به آنها و برای به سلامت برگشتن آنان و نیز برای اینکه مصیبت و رنج را با موفقیت پشت سر بگذارند.

در حال حاضر در ژاپن و برخی کشورهای دیگر این امری رایج و شناخته شده است که در زمان شادی برای تبریک یا در مواقع اندوه و سختی برای بیان همدردی و عرض تسلیت بر پرچم کشور جملاتی می نویسند، امضا و به شخص مصیبت زده اهدا می کنند.
با توجه به زلزله بزرگ اخیر ژاپن و مصیبت‌های وارده شده یه مردم این کشور، گروه مطالعات ژاپن دانشکده مطالعات جهان دانشگاه تهران جهت ابراز همدردی با الهام از سنت ذکر شده، اقدام به تهیه پرچم بزرگ ژاپن کرد که بالای آن به زبان ژاپنی نوشته شده است: «در کنار مردم ژاپن».

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آموزش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

برچسب‌ها

۴ اردیبهشت ۱۳۹۰ - ۱۰:۰۰