همشهری‌آنلاین: چهلمین سالگرد کنوانسیون رامسر به عنوان بزرگترین رویداد زیست‌محیطی کشور شنبه 14 اسفند با حضور رئیس‌جمهور در سالن اجلاس سران کشورهای اسلامی آغاز به کار کرد.

 

به گزارش ایسنا، دکتر محمود احمدی‌نژاد با حضور دربا باطل کردن تمبر یادبود این مراسم، گفت: موضوع این اجلاس و تمام عوامل مرتبط با محیط زیست مهم هستند چراکه بستر بالندگی، رشد و برپایی زندگی زیبا و مناسب، محیط زیست است. خداوند متعال تمام عالم را در یک تعادل بسیار زیبا و مناسب خلق کرد که در بستر این عالم انسان شکوفا شود و انسان بتواند با بهره‌گیری از مواهب مادی مسیر کمال، ساختن و زندگی متعالی را طی کند.

وی ادامه داد: به‌هم خوردن تعادل طبیعت در واقع بهم خوردن نظم فکر انسان و ارتباط بین انسان‌ها و ایجاد اخلال در رسیدن انسان‌ها به قله‌های هدف است و امروز خوشبختانه همگان دریافته‌اند که محیط زیست انسانی یک محیط پیوسته است و تحت یک نظام بسیار دقیق و قانونمند عمل می‌کند. چرخه‌های طبیعی به مانند چرخه آب، هوا و دیگر چرخه‌ها بسیار قانونمند، دقیق و پیچیده هستند و در هر نقطه‌ای از این شبکه بسیار گسترده خللی ایجاد شود این خلل به تمام شبکه و دنیا منتقل می‌شود.

احمدی‌نژاد ادامه داد: اینکه کسانی تصور کنند در گوشه‌ای تخریب‌های سنگین وارد کنند و باعث عدم تعادل در چرخه شوند تبعات آن محدود به منطقه خواهد بود تصور اشتباهی است. امروزه همگان متوجه شده‌اند که صیانت از محیط زیست یک وظیفه‌ عمومی و همگانی است.

رییس‌جمهور افزود: همگان می‌دانید که دهه‌های اخیر سیر تخریب محیط زیست اعم از تالاب‌ها، جنگل‌ها و آب و هوا شتاب فزاینده‌ای گرفته و امروز یکی از سنگین‌ترین چالش‌های پیش‌روی بشر تحولات سنگین آب و هوایی و آلودگی‌های محیط زیستی است و به نظر من سه عامل موجب این اتفاقات ضدبشری است.

وی افزود: عامل اول عدم آگاهی است. فراوان هستند کسانی که از تاثیر اقدامات مخرب خود بر محیط زیست بی‌اطلاع هستند و به آثار ماندگار و گسترده این تخریب‌ها آگاهی ندارند.

احمدی‌نژاد علت دوم را عدم وجود استانداردها و ضوابط شفاف در این ارتباط دانست و گفت: هنوز در بسیاری از نقاط دنیا ضابطه و استاندارد جامعی بر بخش‌های گوناگون محیط طبیعی حاکم نیست و وقتی قانون نباشد بطور طبیعی هرج و مرج گسترش پیدا می‌کند.

رییس‌جمهور در ادامه افزود: علت سوم که علت مهم و اساسی است عبارت است از اندیشه سرمایه‌داری. زمانی که عده‌ای انسان را بریده از آسمان و موجودی به دنبال لذت فردی حداکثری و انسان را موجودی بدون تعهد اخلاقی نسبت به دیگران در محیط تعریف کرده‌اند سنگ بنای تخریب گسترده در محیط را گذاشتند. بسیاری از ثروت‌های افسانه‌ای سرمایه‌داران و سرمایه‌سالاران بزرگ دنیا ناشی از فروش طبیعت و سلامتی موجودات زنده و انسان است. امروز برخی از کشورها هستند که اگر بخواهند مراکز صنعتی و سوزاننده سوخت فسیلی خود را با استانداردهای امروز دنیا تطبیق دهند این مراکز تولیدی از توجیه اقتصادی ساقط می‌شود. آن‌ها با فروش سلامت مردم و محیط ثروت‌اندوزی می‌کنند و بیشترین تخریب محیط زیست توسط کسانی انجام می‌شود که پیرو اندیشه سرمایه‌داری هستند.

وی با بیان اینکه در دستورات آسمانی احترام به طبیعت و صیانت از آن جایگاه بالایی دارد، گفت: در آیین ما آسیب‌زدن به یک شاخه درخت معادل شکستن بال فرشتگان الهی قلمداد شده است. صیانت از محیط زیست در اندیشه الهی صیانت از خود انسان و کرامت انسان است.

پیوستن دو تالاب ایران به کنوانسیون رامسر مصوب شد

رییس سازمان محیط زیست گفت: دو تالاب چوغاخور در چهار محال بختیاری و کانی برازان در آذربایجانی غربی به لیست کنوانسیون رامسر به عنوان تالاب‌های بین‌المللی می‌پیوندند.

به گزارش برنا، محمدجواد محمدی‌زاده در حاشیه اجلاس مجمع جهانی تالاب‌ها با بیان این مطلب اظهار داشت: پیوستن تالاب چوغاخور در چهارمحال بختیاری و تالاب کانی برازان در آذربایجان غربی به کنوانسیون رامسر به تصویب رسید که بر این اساس تعداد تالاب‌های بین‌المللی ایران از 22تالاب به 24 تالاب از میان 32تالاب موجود در ایران رسید که فردا اسناد آن توسط دبیر کل مجمع جهانی به رییس سازمان محیط زیست ایران ارائه خواهد شد.

وی در ادامه درباره ارزیابی این همایش گفت: در مجموع این کنوانسیون نسبت به سال‌های گذشته با کیفیت بالاتری برگزار شد چراکه اغلب شرکت کنندگان کشورهای دیگر در کنوانسیون های بین‌المللی بسیار کمرنگ بوده است. این در حالی که طبق آخرین آمار تا کنون 43کشور در چهلمین سالگرد این کنوانسیون حضور داشتند که از این میان 18کشور سخنرانی داشتند.

رییس سازمان محیط زیست در ادامه با اشاره به ارائه 6مقاله در قالب بین المللی در ادامه همایش اظهار داشت: در پایان این همایش بیانیه ای از مجموع این اجلاس به عنوان سند رسمی کنوانسیون نهایی می شود که ساز و کار اجلاس ریو +10 که در سال 2012در کشور برزیل تشکیل خواهد شد، است.

محمدی زاده در پایان خاطر نشان کرد: نتیجه چهلمین اجلاس کنوانسیون رامسر که در کشور ایران برگزار شد به مجمع بین المللی که در نیویورک تشکیل می شود ارائه خواهد شد که در این صورت یو ان بی پی یونپ و راپمی اعلام آمادگی کردند تا از این نتیجه نهایی حمایت های لازم را انجام دهند. براین اساس در بحث تالاب ها از کمک های جف نیز استفاده خواهد شد.

گفتنی است به طور کلی نتیجه این اجلاس با توجه به شرایط حساس سیاسی موجود در منطقه بسیار مثبت ارزیابی شد و ایران به عنوان قلب تپنده در منطقه آثار و برکات ویژه ای را در این حوزه خواهد داشت.

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

برچسب‌ها

۱۴ اسفند ۱۳۸۹ - ۲۰:۳۳