همشهری آنلاین: پل‌ها معمولا ساختارهایی هستند که در معرض عوامل طبیعی متعددی از قبیل نور خورشید و بادهای قدرتمند قرار می‌گیرند و از این رو ساخت پل "باد خورشیدی" می‌تواند پلی بسیار کاربردی باشد

به گزارش خبرگزاری مهر، چنین پلی می‌تواند انرژی خورشیدی را از میان شبکه‌ای از سلول‌های خورشیدی که بر روی سطح جاده نصب شده‌اند جمع آوری کند در حالی که توربین‌های بادی که در فضاهای خالی میان ستون‌های پل کار گذاشته شده‌اند از انرژی باد برای تولید الکتریسیته استفاده خواهند کرد.

 

این طرح که زائیده ذهن سه طراح ایتالیایی است، برای شرکت در رقابت بزرگراه‌های خورشیدی و پارک‌های خورشیدی ارائه شده است، رقابتی که از شرکت کنندگان درخواست کرده بود طرحی را برای مدرن کردن بخشی از بزرگراه فرسوده و مرتفعی که میان دو شهر در ایتالیا قرار دارد، ارائه کنند.

سطح خورشیدی در جاده روی این پل جایگزین آسفالت معمولی آن خواهد شد و جاده ای 20 کیلومتری و خورشیدی را به وجود خواهد آورد که از شبکه‌ای فشرده و متراکم از سلول‌های خورشیدی که از لایه‌ای از پلاستیک شفاف و مقاوم پوشیده شده، تشکیل شده و می‌تواند سالانه 11.2 میلیون کیلووات بر ساعت انرژی تولید کند.

طراحان این طرح معتقدند ترکیب کردن 26 توربین بادی در این پل می‌تواند میزان تولید برق آن را سالانه به 36 میلیون کیلووات بر ساعت برساند، انرژی که برای تامین نیازهای 15 هزار خانه مسکونی کافی خواهد بود.

در کنار جاده خورشیدی به موازات طول پل گلخانه‌های خورشیدی نیز برپا خواهند شد تا بتوان در آنها محصولات محلی را کشت داده و تولید کرد به این شکل راننده‌ها می‌توانند در کنار این گلخانه‌ها توقف کرده و از میوه‌های تازه و سبزیجات محلی خریداری کرده و منظره زیبای پل را تماشا کنند.

این طرح جایزه دوم رقابت طرح‌های پارک خورشیدی-بزرگراه‌های خورشیدی را از آن خود کرده است.

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دانش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

برچسب‌ها

۱۶ بهمن ۱۳۸۹ - ۱۹:۴۹