همشهری آنلاین: مصر کماکان ناْرام است. شبکه تلویزیونی الجزیره اعلام کرد: حضور تظاهرکنندگان مصری در میدان طلعت حرب در مرکز قاهره ادامه دارد و نیروهای امنیتی تلاش می کنند با زور تظاهرکنندگان را متفرق کنند.

به گزارش واحد مرکزی خبر به نقل از شبکه تلویزیونی المنار، شمار قربانیان درگیری‌ها بین تظاهرکنندگان مصری که خواستار سرنگونی نظام حسنی مبارک رئیس جمهور مصر هستند و نیروهای امنیتی مصری به 6  نفر رسید و هفتاد نفر دیگر نیز دیشب زخمی شدند.

دیشب یکی از تظاهرکنندگان و یکی از نیروهای پلیس در محله بولاق ابو العلا در قاهره کشته شدند. تظاهرکنندگان در تلاش برای حمله به ساختمان وزارت خارجه مصر، موفق شدند یکی از درهای کناری این ساختمان را بگشایند و بر اتاق امنیت در آن مسلط شوند.

در درگیری‌های شب گذشته هفتاد نفر زخمی شدند که پنجاه و پنج نفر آنها تظاهرکننده و پانزده نفر نیز پلیس هستند علاوه بر اینکه دست کم پانصد نفر در تعداد زیادی از استان‌ها بازداشت شده‌اند.

شمار زیادی از جنبش‌ها از طریق اینترنت درخواست کرده‌اند تظاهرات در مناطق مختلف مصر ادامه یابد.

جنبش موسوم به جنبش ششم آوریل نیز درخواست کرده است روز جمعه از مساجد تظاهرات برگزار شود.

حمزه الحاج حسن گزارشگر المنار در گزارشی در این خصوص گفت: دامنه تظاهرات در سراسر مصر همانند کره آتش رو به افزایش است. صدها نفر زخمی و صدها نفر نیز بازداشت و شماری نیز در دو روز خشم مردم مصر کشته شده‌اند.

خشم مردم مصر دیگر به اصلاحات اقتصادی و اجتماعی محدود نمی‌شود بلکه آنها همانند تونسی‌ها خواستار تغییر نظام مصر هستند.

وی افزود اشتیاق و هیجان جوانان بر شعله تظاهرات افزوده است اما در دومین روز تظاهرات بر تعداد تظاهرکنندگان از گروه‌های سنی مختلف و روشنفکران و مخالفان سیاسی افزوده شد.

ایمن نور رهبر حزب الوفد مصر گفت: "مردم مصر با همه طوایفی که دارد همه شیوه‌های تغییرات مسالمت آمیز را پیموده است و اکنون به شیوه خود می‌خواهد تغییر مورد نظر را انجام دهد".

حسن گفت: سازمان‌های امنیتی برای پراکنده کردن تظاهرکنندگان از همه امکانات موجود استفاده می‌کنند و باتوم و گازهای اشک آور از جمله آنهاست.

دوربین‌های خبرنگاران و اصحاب مطبوعات از حمله نیروهای امنیتی در امان نیست. از طرف دیگر تظاهرکنندگان به ایمان و سنگ مسلح هستند.

در شهر سوئز بین تظاهرکنندگان و نیروهای امنیتی در مقابل پزشکی قانونی درگیری رخ داد زیرا نیروهای امنیتی از تحویل جسد یکی از تظاهرکنندگان که دیروز صبح جان باخته بود خودداری کردند.

تظاهرکنندگان تلاش کردند به پزشکی قانونی حمله کنند اما پلیس مانع این حمله شد.

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

برچسب‌ها

۷ بهمن ۱۳۸۹ - ۱۰:۲۲