همشهری آنلاین-هلن صدیق بنای: انسان و خلاقیت پایان ناپذیرش در عرصه هنر هر بار کلامی تازه دارد.

بازیافت مواد زائد یا به عبارتی تغییر و تبدیل وسایل کهنه و فرسوده  به آثار هنری و موارد مورد مصرف مردم به یک صنعت و یک رشته هنری تبدیل شده است. صنعت و رشته هنری که روز به روز بر مخاطبان و طرفداران خاص‌خود  می‌افزاید.

در این گزارش ما شاهد آثار یانگ هو جی یک هنرمند 29 ساله کره‌ای ‌خواهیم بود. آثاری که با خلاقیت منحصر بفرد او در حال حاضر به عنوان هنر معاصر در موزه‌های کشور‌های مختلف به مبالغ گزافی خرید و فروش می‌شود.

این هنرمند جوان با لاستیک‌های فرسوده خودروها آثار هنری مانند؛ پیکره انسانها، حیوانات، مبل، گلدان، کیف و... خلق می کند. او این مواد لاستیکی را خیلی دوست دارد، چرا که معتقد است لاستیک با انعطاف پذیری بالایی که دارد به او این آزادی را می دهد که آناتومی، بافت عضلات، حالت‌های چهره، دست و پاها و حتی حالت نگاه انسانها و حیوانات را کار کند.

کارگاه این هنرمند واقع در شهر چلسی از ایالت نیویورک است.  کارگاهی که پر از درندگان واقعی و افسانه‌ای است که به نظر ترسناک می‌آیند. اندازه حیواناتی که او با لاستیک های فرسوده خودروها می سازد از اندازه طبیعی آنها بسیار بزرگتر است. بعضی از این حیوانات ساخته و پرداخته ذهن او از داستان های دوران کودکیش است.

مجسمه‌های او همه سیاه رنگ یعنی به رنگ طبیعی لاستیک هستند. رنگ سیاه آنها و همچنین حالات‌های تهاجمی که یانگ با هنرمندی خود در نحوه قرار گرفتن دست‌ها و پاهای حیوانات یا حالت های چهره آنها از خود نشان داده است، نوعی ترس و مرموزیت را به بیننده القا می کنند. بطوری که بیننده احساس می کند که این پیکره می‌خواهد چیزی به او بگوید یا اینکه هر لحظه ممکن است به او حمله ور شود.

خلق چنین حسی در انسان آن هم ‌با لاستیک های فرسوده خودرو‌ها، یانگ را به یک هنرمند معاصر  و ثروتمند تبدیل کرده است.

مجسمه‌‌ی هنری او از بودای خندان بسیار بزرگ و بی نظیر است. حتما به نگاه و چهره خندان او توجه کنید.

یانگ می گوید،عاشق  کار بر روی حالت‌های مختلف کودکان در هنگام بازی است. مخصوصا حالت خندیدن و برق نگاه شیطنت بار آنها. دلش خواهد آنها را همان گونه که می‌بیند، برروی لاستیک‌های سیاه فرسوده ثبت کند.

او امید وار است بتواند با کارهای بیشتر در سالهای آینده، به کارایی‌های دیگری از این مواد دست یافته و در آثارش از آنها بهره ببرد.

 

 

 

 

http://www.metro.co.uk

 

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

برچسب‌ها

۸ دی ۱۳۸۹ - ۱۱:۵۰