همشهری آنلاین: دمای هوا 30 درجه زیر صفر است، باد شدید و سرد از سیبری به سمت پایین می‌وزد و نبود نور خورشید از نیمه‌های عصر تا شب سبب می‌شود تا هوا برای تعطیلات خوب و ایده‌آل نباشد.

در هاربین ورود زمستان نشانه آغاز فصل گردشگری است.

از اواخر دسامبر خیل بازدیدکنندگان به این شهر سرازیر می شود.هاربین در ایالت هیلونگ‌ژیانگ در شمال شرقی چین قرار دارد.بازدیدکنندگان برای دیدن یکی از بهترین و زیباترین جشنواره‌های برف و یخ در جهان به هاربین می‌آیند.

صدها مجسمه بسیار بزرگ و خاص برفی و یخی دو طرف حاشیه رودخانه سونگوا صف می‌کشند.این رودخانه هاربین را قطع می‌کند.

هیچ فکر کرده‌ای اگر شهر ممنوعه یا دیوار بزرگ چین از یخ درست می‌شدند چه شکلی بودند؟ یا کلیسای نوتردام پاریس و اهرام مصر؟ در این جشنواره علاوه بر این‌ها نمونه‌های یخیِ معبدهای چینی و ژاپنی، آسمان‌خراش، اژدها و انواع هیولاهای دریایی را به چشم می بینید.

مجسمه‌ها توسط حدود 15هزار کارگر تراشیده و توسط دانشجویان محلی رشته مهندسی طراحی می‌شوند و معمولا اواخر دسامبر آماده‌اند؛ هرچند جشنواره به طور رسمی تا 5 ژانویه آغاز نمی‌شود.

در طول شب مجسمه‌ها را با فانوس‌ها و نورهای لیزری روشن و رنگی می کنند. نتیجه این‌ کار جادویی است به نحوی که نفس را در سینه حبس می‌کند. این مجسمه‌ها به خاطر همسایگی با هوای سرد روسیه تا اواخر فوریه(اوایل اسفند) سرپا هستند و بعد از آن شروع می کنند به آب شدن.

جشنواره هاربین از سال 1963 راه اندازی شده و در حال حاضر یکی از 4 کارناوال بزرگ یخ و برف در دنیاست .این جشنواره حدود یک میلیون بازدیدکننده دارد. بسیاری توریست‌های چینی هستند که از نقاط گرم‌تر این کشور به دیدن مجسمه‌های یخی و برفی می‌آیند .برای آنها برف و یخ بیشتر یک رویاست.

تاریخچه هاربین

یخ و برف تنها بخش جذاب این شهر است.هاربین هم مانند شانگهای تاریخچه جدید و جالبی دارد از نفوذ فرهنگ خارجی ها دارد.تا پایان قرن 19 هاربین چیزی کمی بیش از یک بندر ماهیگیری نبود اما ساخت خط آهن از ولادیوستوک در روسیه در سال 1896 هاربین را به یکی از بین‌المللی‌ترین شهرهای چین تبدیل کرد.

بازرگانان روسی و برنامه‌های فرار یهودی‌ها اولین سفرهای ورودی به این شهر را شکل دادند.

سپس وقوع انقلاب روسیه سبب شد تا این شهر پناهگاه آنهایی شود که از دست بلشویک‌ها فرار می کردند. تا اواسط 1920 هاربین خانه 100هزار روس بود.

مورد دیگر ساخت اردوگاه کار اجباری توسط ارتش ژاپنی‌ها در حومه جنوبی هاربین بود.این ماجرا در دهه 1930 رخ داد.

این اردوگاه اکنون به موزه تبدیل شده است.در بخش‌هایی از این شهر خانه‌هایی با سبک اروپایی ساخته شده بودند که اکنون به هتل تبدیل شده اند و همه این‌ها در کنار یخ و برف توسط مسوولان این شهر به جنبه‌های جذب گردشگر تبدیل شده اند.

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

برچسب‌ها