سه‌شنبه ۲۹ دی ۱۳۸۸ - ۱۸:۱۱
۰ نفر

گروه اقتصادی:‌ رئیس مرکز آمار اعلام کرد: طبق قانون هدفمند کردن یارانه‌ها دولت باید به همه 10 دهک درآمدی کشور یارانه نقدی پرداخت کند

 و این موضوع در کارگروه طرح تحول اقتصادی در حال بررسی است.

محمد مدد 29دی در نشستی خبری گفت: براساس فرض اولیه دولت بنا بود که فقط به 7 دهک پایین درآمدی جامعه یارانه نقدی پرداخت شود و سخنان چند روز پیش من نیز بر مبنای همان فرض بود، اما با توجه به آنکه در قانون هدفمندکردن یارانه‌ها بر پرداخت یارانه نقدی به همه مردم تاکید شده، دولت در حال برنامه‌ریزی مجدد است تا یارانه نقدی به 3 دهک بالای درآمدی نیز تعلق گیرد.[متن کامل قانون هدفمند کردن یارانه‌ها]

مدد درباره ابهاماتی که در مورد امتیازبندی خانوارها براساس درآمد صورت گرفته نیز توضیح داد: آمار و ارقام اعلام شده درباره درآمد خانوارها براساس درآمدهای 3ماهه اول سال 1387 است و نه درآمدهای فعلی خانوارها.

رئیس مرکز آمار افزود: بررسی‌های مرکز آمار نشان داد که حدود 70درصد مردم، درآمدهایی را که در برگه‌های اطلاعات اقتصادی خانوار درج کرده‌اند صحیح بوده است و این 70درصد در کنار 30درصدی که مرکز آمار درآمدهای آنها را اصلاح کرده، معیار امتیازبندی قرار گرفته است.

وی گفت: مجددا تاکید می‌کنم که درآمدهای اعلام شده در خوشه‌بندی‌ها براساس میانگین درآمد خانوار در 3ماهه اول سال گذشته بودند و مردم نباید به اشتباه ارقام اعلام شده را با حقوق فعلی خود مقایسه کنند؛

چراکه با توجه به افزایش حدودا 20درصدی حقوق و دستمزد در سال‌جاری، بعضا افراد با مقایسه ارقام اعلام شده از سوی مرکز آمار با حقوق فعلی خود گمان می‌کنند که جزء خوشه سوم قرار گرفته‌اند و یارانه به آنها تعلق نمی‌گیرد یا یارانه کمتری تعلق می‌گیرد. وی افزود: البته با توجه به اینکه دولت قصد دارد به همه 10 دهک یارانه پرداخت کند، این نگرانی کمتر خواهد شد.

مدد درباره نحوه اطلاع مردم از خوشه درآمدی و تایید اطلاعات خود هم گفت: ‌مرکز آمار 4 روش برای این امر در نظر گرفته است؛ مراجعه به سایت اینترنتی مرکز آمار، ارسال پیامک حاوی کد ملی سرپرست خانوار به شماره 300000 (از سوم بهمن ماه به بعد)، تماس با تلفن گویای 8587-021 (فقط برای 16 استان آذربایجان غربی، کرمانشاه، کرمان، سیستان و بلوچستان، کردستان، چهارمحال‌و‌بختیاری، لرستان، ایلام، کهگیلویه و ‌بویراحمد، هرمزگان، اردبیل، خراسان شمالی، خراسان جنوبی، گلستان، همدان و خوزستان) و راه آخر نیز مراجعه به دفاتر پست شهرها و باجه‌های خدمات ارتباطی روستاهاست که هزینه خدمات پست در روستاها رایگان است.

رسیدگی به اعتراض‌ها

مدد درباره افرادی که نسبت به امتیازبندی خود معترضند نیز توضیح داد: این افراد باید حتما به سایت اینترنتی مرکز آمار مراجعه کرده و در آنجا گزینه مورد اعتراض خود را درج کنند. سپس از اردیبهشت ماه سال آینده باید با مراجعه به پایگاه‌هایی که مرکز آمار اعلام می‌کند، مستندات خود را ارائه دهند.

رئیس مرکز آمار تصریح کرد: ‌افرادی که اعتراض آنها مورد تایید قرار گیرد و خوشه‌بندی‌شان تغییر کند حقی از آنها ضایع نخواهد شد و مابه‌التفاوت یارانه نقدی ماه‌های قبل نیز به حساب آنها واریز می‌شود.

مدد درباره افرادی که کد رهگیری خود را فراموش کرده‌اند نیز گفت: این افراد از طریق پیامک حاوی کد ملی به شماره 300000 از خوشه‌بندی خود مطلع شوند و اگر اعتراض نداشتند که نیازی به کد رهگیری ندارند اما اگر اعتراض دارند با مراجعه به سایت اینترنتی اعتراض خود را درج کنند و در اردیبهشت ماه که به پایگاه‌های آمار مراجعه کردند کد رهگیری به آنها ارائه خواهد شد.

مدد افزود:‌ افرادی که پس از مرداد ماه سال گذشته که طرح جمع‌آوری اطلاعات اقتصادی خانوار برگزار شد، تشکیل خانواده داده‌اند یا خانوارهایی که تغییراتی در آنها حاصل شده‌، همگی اردیبهشت سال بعد باید به پایگاه‌های آمار مراجعه کنند.

کد خبر 99867

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز