همشهری آنلاین: سباستیان پینرا سیاستمدار راستگرا و محافظه کار شیلیایی در دور دوم انتخابات ریاست جمهوری این کشور پیروز شد و به دو دهه حاکمیت احزاب چپ میانه در شیلی خاتمه داد.

به گزارش الجزیره، با شمارش 99 درصد آرا مشخص شد پینرای میلیاردر 52 درصد آرا را کسب کرده و ادواردو فری کاندیدای چپ گراکه چندین سال قبل نیز ریاست جمهوری شیلی را عهده دار بود، حائز 48 درصد آرا شده است.

با این پیروزی پس از بیش از 5 دهه یک سیاستمدار راستگرا در انتخاباتی دمکراتیک زمام امور شیلی را در دست خواهد گرفت. پیشتر نیز طی سال‌های 1973 تا 1990 اوگوستو پینوشه راستگرا قدرت را در دست داشت اما او نه از طریق دمکراتیک که از طریق کودتا علیه سالوادور آلنده زمامدار چپ گرای وقت شیلی به قدرت رسیده بود.

پیروزی پینرا که تحصیل کرده دانشگاه هاروارد آمریکا و میلیاردر مالک خطوط هوایی در شیلی است، تغییر جهتی عمده نه تنها در شیلی که در یک کشور آمریکای لاتین که عمدتا توسط زمامداران چپ گرا اداره می‌شوند، به شمار می‌آید.

پینرا در فهرست جهانی فوربس که مختص به اسامی ثروتمند ترین مردان جهان است، هفتصد ویکمین فرد ثروتمند دنیا محسوب می‌شود.

او پس از اعلام نتایج دور دوم انتخابات ریاست جمهوری شیلی طی سخنانی گفت: دوران بهتری برای شیلی فرا رسیده و فاز بزرگ و جدیدی در راه است.

پینرا افزود: تصور می‌کنم پس از 20 سال تغییر برای شیلی خوب خواهد بود. این تغییر به مثابه این است که شما پنجره اتاق منزلتان را باز کنید و بگذارید هوای تازه وارد تاق شود.

با وجود تاکید پینرا بر انجام تغییرات انتظار می‌رود پس از پیروزی این کاندیدای راستگرای محافظه کار تغییرات چندانی در سیاست‌های اقتصادی شیلی ایجاد نشود.

پینرا در زمان مبارزات انتخاباتی خود متعهد به اجرای یک برنامه سختگیرانه رعایت قانون و نظم شده بود. او همچنین اعلام کرده بود که از دانش اقتصادی خود به منظور بهبود وضعیت اقتصادی شیلی استفاده کند.

طبق آمار موجود در فهرست توسعه انسانی، شیلی با جمعیتی معادل 16 میلیون نفر بالاترین استاندارد زندگی در میان کشورهای آمریکای لاتین را دارا است.استاندارد زندگی با معیار قرار دادن وضعیت تعلیم و تربیت، بهداشت، درآمد و عوامل دیگر سنجیده می‌شود.

بر اساس این گزارش، به رغم آنکه شیلی از بالاترین میزان استاندارد زندگی در میان کشورهای آمریکای لاتین برخوردار است، بسیاری از رای دهندگان شیلیایی از نحوه اداره این کشور تولید کننده مس توسط ائتلافی از احزاب چپ میانه که قدرت را از زمان پایان زمامداری ژنرال اوگوستو پینوشه در سال 1990 در دست دارند، ناراضی‌اند و بر این باورند که زمان انجام تغییرات فرا رسیده است.

منتقدان، معتقدند که دولت می‌توانست از میلیاردها دلاری که طی سال‌های اخیر به دلیل بالارفتن قیمت جهانی مس در خزانه این کشور ذخیره شده  استفاده بهتری کند.

در مقابل شیلیایی‌ها معتقدند که پینرا می‌تواند کشور را نیز مانند شرکت‌های تجاری خود با کارآمدی اداره کند.

کد خبر 99705

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز