مجموع نظرات: ۰
یکشنبه ۲۷ دی ۱۳۸۸ - ۱۸:۲۷
۰ نفر

گروه شهری: دبیر ستاد هوای پاک شهرداری تهران از تردد 2 میلیون دستگاه خودروی فرسوده در معابر و خیابان‌های پایتخت خبر داد.

وحید نوروزی یکی از مهم‌ترین فعالیت‌های این ستاد را آموزش، اطلاع رسانی و حساسیت‌سازی‌ در جامعه بر شمرد و گفت: هرچند اهرم قانونی در اختیار نداریم ولی برای نمونه بارها گفته‌ایم و باز هم فریاد می‌زنیم که به‌دلیل برداشتن محفظه جذب بخار بنزین خودروها به‌وسیله خودروسازان، آلاینده‌ای به نام «بنزن» هر روز وارد هوای تهران می‌شود که سم مطلق است و سرطان‌زا بودن آن به اثبات رسیده است.

وی با اشاره به اینکه در کشور ما چون خودروساز بی‌رقیب است خودش خودرو تولید می‌کند، خودش به آن استاندارد می‌دهد و خودش هم مجوزها را تایید می‌کند، اظهار کرد: با اعمال سیاست‌های غلط، باعث شده‌ایم خودروهای استاندارد روز دنیا نتواند وارد کشور شود چرا که در بخش ورود خودرو بسیار سختگیرانه عمل می‌کنیم و مردم محکوم به استفاده از خودروهای داخلی هستند.

نوروزی با بیان اینکه در خوشبینانه‌‌ترین حالت یک میلیون نفر به‌صورت مستقیم و غیرمستقیم از صنعت خودروسازی درآمد کسب می‌کنند، افزود: با انحصاری کردن صنعت خودروسازی منافع 73 میلیون ایرانی را فدای منفعت این یک میلیون نفر کرده‌ایم و این در حالی است که خودروسازان هیچ مسئولیتی در قبال تولیدات خود ندارند.

وی مصرف بالای سوخت در خودروهای فرسوده را یکی از مهم‌ترین عوامل آلودگی هوای تهران اعلام کرد و گفت: اساس سهمیه‌بندی سوخت در کشور کاهش مصرف و مدیریت مصرف سوخت بود اما برای از رده خارج کردن خودروهای فرسوده که 5 برابر خودروهای استاندارد مصرف سوخت دارند کاری انجام نمی‌شود.

نوروزی با ذکر این نکته که تعریف خودروی فرسوده در جهان 5 سال عمر با 300 هزار کیلومتر پیمایش است، افزود: این میزان در کشور ما 30 سال است و 2‌میلیون دستگاه از خودروهایی که در تهران در حال تردد هستند، قبل از سال 82 تولید شده و عملا خودروی فرسوده محسوب می‌شوند.

آلودگی هوا به مدیریت واحد  ارتباطی ندارد

پیش از این رئیس پلیس راهور تهران نیز گفته بود: دستگاه‌های مسئول، مسئولیت مدیریت آلودگی هوای تهران [ و دیگر شهرها] را زمین گذاشته‌اند درحالی‌که دلایل آلودگی هوای تهران مثل روز روشن است. 80‌درصد علل آلودگی هوا در کلانشهر تهران مربوط به‌خودروها و وسایط نقلیه موتوری است.

سرهنگ مهدی هاشمی افزوده بود: اینکه بحث مدیریت آلودگی هوا به نتیجه نمی‌رسد به مدیریت واحد ارتباطی ندارد. آلودگی هوا را خودروها ایجاد می‌کنند و در این زمینه وزارت صنایع باید مسئول باشد و پاسخگویی کند و اگر هر دستگاهی مسئول پاسخگویی مشکلات خود باشد همه چیز درست می‌شود.

این فرمانده ارشد پلیس راهور تاکید کرده است: خودروهای فرسوده از رده خارج نشده اند، کیفیت سوخت پایین است، گوگرد زیادی در هوا منتشر می‌شود، پمپ گاز و بنزین کافی در سطح شهر نیست، مصرف سوخت بالاست، استاندارد خودروها بالا نیست،

مخزن کنستر که بخار بنزن را به بخار آب و گازهای غیرسمی تبدیل می‌کرد از خودروها حذف شده، گاز بنزن در هوا موج می‌زند، کاتالیست‌ها تعویض نمی‌شوند، معابر هوشمند نیستند و... که اگر همین چند رقم مدیریت شوند، بخش عمده آلودگی هوای تهران حل خواهد شد.

به عقیده رئیس پلیس راهور تهران، سازمان حفاظت محیط‌زیست طبق قانون دارای اختیار عمل است و نباید منتظر تصمیم جایی دیگر باشد.

کد خبر 99691

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز