گروه ورزشی- محمدرضا منصوریان: صبح و بعدازظهر فردا با انجام 4 مسابقه در گرگان، قهرمان لیگ برتر کشتی آزاد سال 88 شناخته می‌شود.

از جمع تیم‌های شرکت‌کننده در این دوره 4 تیم گاز مازندران، رشددانه گرگان، صنایع و معادن همدان و نفت تهران خود را به مرحله نیمه‌نهایی رسانده‌اند که طبق برنامه قرار است فردا صبح ابتدا کشتی‌گیران دو تیم گاز مازندران و رشد دانه گرگان و سپس صنایع و معادن همدان و نفت تهران با هم روبه‌رو شوند تا دو تیم برنده عصر فردا در همین سالن دیدار پایانی را برگزار کنند. پیش از مسابقه فینال، دو تیم بازنده مسابقات صبح برای قرار گرفتن روی سکوی سومی با یکدیگر مبارزه می‌کنند. در فاصله 42 ساعت تا شروع این مبارزه‌ها گروه زیادی از علاقه‌مندان کشتی خود را از سراسر کشور به شهر گرگان رسانده‌اند.

از آن جایی که هر 4 تیم حاضر در این مرحله به صورت جدی مدعی رسیدن به عنوان قهرمانی هستند فدراسیون کشتی نیز جمعی از بهترین داوران خود را برای قضاوت این دیدارها در نظر گرفته که نام بهمن طالبی، اصغر رامبد، محمد عادل‌پور و ... که از جمله داوران بین‌المللی ایران هستند در میان آنها دیده می‌شود. کمیته داوران اگرچه اسامی 21 داور را اعلام کرده، اما این عده فقط برای قضاوت در مسابقات نیمه‌نهایی در نظر گرفته شده‌اند و به گفته رضا غلامی سرپرست مسابقات لیگ پس از برگزاری دیدارهای نیمه‌نهایی در مورد داوران قضاوت‌کننده در دیدارهای رده‌بندی و فینال تصمیم‌گیری خواهد شد.

تقابل انگیزه و ستاره‌ها

برای انجام اولین مسابقه مرحله نیمه‌نهایی کشتی‌گیران دو تیم گاز مازندران و رشد دانه گرگان، مقابل هم صف‌آرایی می‌کنند. بهنام طیبی و اویس ملاح مربیان این دو تیم هستند. رشد دانه اگرچه در خانه مبارزه می‌کند و از شرایط میزبانی برخوردار است، اما به هیچ وجه از لحاظ نفرات شرکت‌کننده در حد و اندازه تیم پرستاره گاز مازندران نیست. ضمن اینکه همسایگی مازندرانی‌ها و گلستانی‌ها تعداد زیادی تماشاگر را از مناطق مختلف مازندران به شهر گرگان کشانده و به همین دلیل آنها نیز در این شهر چندان غریبه نخواهند بود. در آستانه این دیدار بدترین اتفاق برای گرگانی‌ها آسیب‌دیدگی کشتی‌گیر سنگین‌وزن آنها سیداحمد رسولی است.

رسولی یکی از مهره‌های خوب این تیم است که اگر نتواند فردا کشتی بگیرد، کار رشد دانه بسیار دشوار می‌شود. اویس ملاح برای رویارویی با گاز مازندران البته کشتی‌گیرانی همچون مهدی مازنی، حسن طهماسبی و یاسر قربانی را هم دارد ولی برای پیروز شدن مقابل تیمی که تمامی امکانات لازم را در اختیار دارد به ابزارهای بیشتری نیاز خواهد داشت. از سوی دیگر گاز مازندران تیم پرمهره‌ای است که یکی از مدعیان جدی کسب مقام قهرمانی است. بهنام طیبی برخلاف دوره‌های قبل امسال ترکیب اصلی گاز مازندران را با مجموعه‌ای از بهترین‌های کشتی مازندران بسته و حتی برای پر کردن خلأ تیمش در سنگین‌وزن از فردین معصومی نایب‌قهرمان جهان استفاده کرده است.

در این تیم کشتی‌گیرانی همچون عباس دباغی، تقی داداشی، مهدی تقوی، ایمان محمدیان، علی‌اصغر بذری و رضا یزدانی هم حضور دارند که به دلیل داشتن سابقه ملی از شانس بیشتری برای پیروزی برابر میزبان برخوردار هستند. مسئولان تیم کشتی گاز مازندران به‌رغم آنکه خود به صورت جدی خواهان میزبانی دیدارهای پایانی لیگ بوده‌اند، اما از میزبانی گرگان هم استقبال کرده و آن را انتخاب مناسبی دانسته‌اند. جدال کشتی‌گیران رشد‌دانه گرگان با ستارگان گاز مازندران در حقیقت نبرد انگیزه در مقابل ستارگان است.

شاید خارجی‌ها نیایند

دیدار دوم مرحله نیمه‌نهایی لیگ برتر کشتی آزاد جدالی تمام عیار است میان مدعیان که ویژگی‌های زیادی دارد. رویارویی مدعیان دو تیم صنایع و معادن همدان و نفت تهران آزمون مناسبی برای مربیان تیم ملی است تا برای انتخاب بهترین‌های حال حاضر کشتی ایران به اهداف خود برسند. البته با پیش‌بینی پیروزی احتمالی دو تیم گاز مازندران و نفت تهران و رسیدن این دو تیم به فینال ارزیابی‌های مسئولان کادر فنی تیم ملی کامل‌تر هم خواهد شد.

نکته بارز در این دیدار مرحله نیمه‌نهایی حضور کشتی‌گیران خارجی است که اگر دو تیم قادر به استفاده از آنها باشند شرایط حساس‌تر و جالب‌تری ایجاد می‌شود. اگر نریمان اسرافیلوف و مراد گایداروف در تیم صنایع و معادن همدان کشتی بگیرند قطعا رویارویی آنها با نمایندگان نفت یعنی حسن رحیمی و صادق گودرزی بسیار دیدنی خواهد بود. این در حالی است که به میدان آمدن دیگر ملی‌پوشان نفت نظیر مراد محمدی، صادق گودرزی، احسان لشگری و محمدرضا آذرشکیب نیز حساسیت‌ها و ویژگی‌های خاص خود را دارد.

همدانی‌ها با کشتی‌گیرانی همچون چنگیزی‌فر، جمال میرزایی، مصطفی یونسی‌نیا و سعید رضایی اگر به درستی آماده این جدال سخت شده باشند حرف‌های زیادی برای گفتن دارند. به جمع این نفرات باید بلال ماخوف قهرمان حال حاضر سنگین‌وزن‌های کشتی جهان را هم اضافه کرد که اگر در دیدارهای پایانی لیگ کشتی ایران به میدان برود مبارزه‌اش با سنگین‌وزن‌های ایرانی بسیار مثمرثمر و حاوی نکات فنی زیادی خواهد بود.

آخرین خبرها از دیدارهای فردا حاکی از آن است که به دلیل در پیش بودن مسابقه‌های بین‌المللی جام یاریگین، مربیان تیم ملی روسیه علاقه‌مند به حضور نریمان اسرافیلوف، حاجی‌مراد گاتسالوف و بلال ماخوف در دیدارهای پایانی لیگ برتر کشتی آزاد ایران نیستند و این موضوع حضور آنها در این رقابت‌ها را با ابهاماتی روبه‌رو ساخته است.

این در حالی است که آنها با تیم‌های صنایع و معادن همدان و نفت تهران قرارداد دارند و اگر این 3 کشتی‌گیر روس به مسابقات فردا نرسند ترکیب هر دو تیم دستخوش تغییراتی می‌شود که مهم‌ترین آنها کشتی‌گرفتن سعید ابراهیمی در وزن 021 کیلوگرم است. ابراهیمی در صورت آمدن گاتسالوف به ایران در وزن 69 کیلوگرم به میدان خواهد رفت.

کد خبر 99636

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار کشتی و وزنه‌برداری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز