با تصویب لایحه یارانه‌ها و نزدیک بودن ارائه لایحه بودجه سال آینده به مجلس، تعیین تکلیف بنزین سال 89 کاملا در اختیار دولت است.

 به گفته یک نماینده مجلس، با توجه به خواست دولت، نمایندگان اختیار تصمیم‌گیری در مورد قیمت بنزین را به دولت واگذار کردند.

غلامحسین مصباحی مقدم، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس به فارس گفت: مجلس هیچ نقشی در نرخ‌گذاری بنزین ندارد. تصور می‌کنم دولت قصد دارد بنزین را لیتری 400 تومان ارائه کند و سهمیه‌بندی را بردارد.  به گفته این عضو کمیسیون اقتصادی، به‌دلیل واگذاری تعیین نرخ‌ حامل‌های انرژی به دولت، مجلس نمی‌تواند دخالتی در این زمینه داشته باشد.

محمدحسین فرهنگی، عضو کمیسیون برنامه‌و‌بودجه مجلس نیز در اظهاراتی از احتمال لغو سهمیه‌بندی و فروش بنزین 400 تومانی در سال 89 خبر داده بود.پیش از این نیز ستاد مدیریت حمل‌ونقل و سوخت کشور که مسئول تصمیم‌گیری برای توزیع و قیمت‌گذاری بنزین در کشور بود اختیارات خودرا در مورد تعیین قیمت و سهمیه سوخت به سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها تفویض کرد.

هفته گذشته محمد رویانیان، رئیس ستاد مدیریت حمل‌ونقل و سوخت کشور اعلام کرده بود که براساس بسته سیاستی که تصویب شده است، ستاد مدیریت حمل‌ونقل و سوخت به جهت اجرایی کردن تدابیر لحاظ شده در بطن قانون هدفمند‌ کردن یارانه‌ها در هر دو حوزه حمل‌ونقل درون شهری و برون شهری آماده است و به لحاظ اجرایی با هیچ‌گونه مشکلی بدین سبب مواجه نیستیم.

براساس اعلام برخی منابع از جمله محمد حسین فرهنگی عضو کمیسیون برنامه و ‌بودجه، قیمت بنزین در بنادر خلیج‌فارس در حال حاضر حدود 500 تومان است که با احتساب هزینه‌های حمل‌و‌نقل و توزیع به بیش از 600 تومان برای هر لیتر خواهد رسید.

فرهنگی پیش‌بینی کرد که سال اول اجرای قانون حذف یارانه قیمت سقف فروش بنزین به حدود 400 تومان برای هر لیتر برسد و سهمیه‌بندی حذف شود. با وجود این اجرای قانون هدفمند و حذف یارانه‌ها براساس مصوبه مجلس در مدت 5 سال اجرای برنامه پنجم قابل اجراست.

کد خبر 99624

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز