جمعه ۲۵ دی ۱۳۸۸ - ۰۶:۳۰
۰ نفر

همشهری آنلاین: شاید گروه داروهای رایج برای مقابله با فشار خون بالا و بیماری قلبی، خطر آلزایمر و سایر اشکال زوال عقل را کاهش دهد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه یک بررسی بزرگ در آمریکا نشان داد افرادی که از داروهای ضد فشار خون بالا از نوع "مهارکننده گیرنده آنژیوتانسین" (ARBs) استفاده کرده بودند در یک دوره چهارساله بین 19 تا 24 درصد کمتر از افراد مشابه‌شان که از داروهای دیگر استفاده کرده بودند، دچار زوال عقل شدند.

نتایج این بررسی که به صورت آنلاین در ژورنال پزشکی بریتانیا (BMJ) منتشر شده است، نشان می‌دهد در میان بیماران در ابتدای شروع این چهار سال، دچار آلزایمر تشخیص داده شده بودند، آنهایی که از داروهای ARB استفاده کرده بودند، 50 درصد با احتمال کمتری نیاز به رفتن به آسایشگاه پیدا کرده بودند.

داروهای ARB باعث مهار عمل آنژیوتانسین، مولکولی که عروق خونی را منقبض می‌کند، می‌شوند. در نتیجه عروق گشاد می‌شوند و فشار خون کاهش پیدا می‌کند.

 بررسی‌های قبلی نشان داده بود که داروهای ARB در حفاظت در مقابل دیابت و احتمالا سکته مغزی در مقایسه با داروهای دیگر موثرترند.

اما این محققان می‌گویند برای اولین نشان داده‌اند که این داروها باعث حفاظت در مقابل زوال عقل هم می‌شوند.

این پژوهشگران به سرپرستی بنجامین ولوزین، استاد دانشکده پزشکی دانشگاه بوستون،‌به میزان بروز زوال عقل در میان 819000 فرد 65 ساله و بیشتر که دچار بیماری قلبی-عروقی و اغلب آنها مرد بودند، را از سال 2002 تا 2006 مورد بررسی قرار دارند.

بیماران بر اساس اینکه دارویی از گروه ARB،‌ یک داروی قلبی دیگر به نام لیزینوپریل، یا  داروهایی از گروه‌های دیگر برای درمان بیماری قلبی دریافت می‌‌کردند، مورد ارزیابی قرار گرفتند.

حفاظت ظاهری ناشی از داروهای ARB در مقابل زوال عقل به خصوص در میان مردانی که از این داروها به همراه یک داروی ضد فشارخون دیگر از گروه مهارکننده "آنزیم مبدل آنژیوتانسین"(ACE) مورد استفاده قرار می‌گرفتند،قابل‌توجه‌تر بود.

کالین ماکسول و دیوید هوگان از دانشگاه کالگاری در مقاله تفسیری بر نتایج این پژوهش در همان شماره BMJ به محدودیت‌های این تحقیق اشاره می‌کنند. آنها می‌نویسند در این تحقیق سابقهخانوادگی زوال عقل مورد نظر قرار نگرفته بود؛ مدت بررسی نسبتا کوتاه بود و زوال عقل در میان زنان را بررسی نکرده بود.

به غقیده آنها تحقیقات بیشتری برای ثابت شدن این یافته‌ها باید انجام شود.

 آنها می‌گویند با توجه به حدود 36 میلیون نفری در جهان که به شکلی از زوال عقل مانند آلزایمر مبتلا هستند- میزانی که ممکن است در 20 سال آینده دو برابر شود- منافع پیشگیری از این بیماری "بسیار زیاد است."

سن،‌ وراثت ژنتیکی و بیماری قلبی از عواملی ثابت‌شده دخیل در ایجاد زوال عقل هستند، و دیابت و فشار خون بالا در میانسالی را نیز احتمالا باید به این عوامل افزود.

کد خبر 99486

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز