گروه شهری: عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه موضوع آلودگی هوای تهران ناشی از بی‌توجهی مسئولان به انجام وظایف‌شان است، تصریح کرد: اگر واقعا در مورد کاهش آلودگی هوا کمبود قانونی وجود دارد، دولت لایحه بیاورد.

دکتر علیرضا مرندی در آستانه هفته هوای پاک با تاکید بر اینکه به‌نظر نمی‌رسد مشکل اصلی افزایش آلودگی هوا و استیصال دستگاه‌های مربوط در کنترل آن به خاطر کمبود قانون باشد، گفت: دلیل اصلی افزایش آلودگی هوای تهران ناشی از عدم‌تعهد برخی دستگاه‌ها و مدیران نسبت به سلامت شهروندان است.

کارشناسان مسائل زیست‌محیطی معتقدند که توسعه ناوگان حمل‌ونقل عمومی به‌عنوان راهکار کاهش آلودگی هوای تهران باید مورد توجه مسئولان امر قرار گیرد.

عضو کمیسیون بهداشت مجلس با تاکید بر اینکه آلودگی هوای تهران جان میلیون‌ها شهروند را تهدید می‌کند، دلیل بسیاری از اختلاف‌ها در توسعه حمل‌ونقل عمومی را خود‌محوری برخی دستگاه‌ها و مدیران دانست و تاکید کرد: متأسفانه مدیران به خطرهای آلودگی هوا بر سلامت شهروندان توجه چندانی ندارند و تنها زمانی حاضر به توسعه حمل‌ونقل عمومی هستند که مردم ببینند فلانی حمل‌ونقل را توسعه داد.

تشدید آلودگی هوا یکی از دلایل افزایش بیماری‌های قلبی و تنفسی است که متأسفانه در فصل زمستان نیز بیشتر می‌شود. مرندی در پاسخ به این سؤال که چرا هیچ‌یک از دستگاه‌ها مسئولیت اجرایی نشدن برنامه جامع کاهش آلودگی هوای تهران در یک دهه گذشته را نمی‌پذیرد، گفت: همیشه راحت‌ترین کار این است که مسئولان، کم‌کاری‌ها را به‌عهده دیگری بیندازند. از طرفی متأسفانه در کشور همکاری بین بخشی رواج ندارد بنابراین کارها زمین می‌ماند.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در پاسخ به این پرسش که برای کاهش آلودگی هوای تهران کمبود قانون وجود دارد یا نه، اعلام کرد: این موضوعات عمدتا بر می‌گردد به بی‌توجهی مسئولان در اجرای وظایف‌شان نه کمبود قانون. اگر واقعا در مورد کاهش آلودگی هوا کمبود قانون وجود دارد دولت لایحه بیاورد.

مرندی در مورد اینکه چرا آمار مرگ و میرها بر اثر آلودگی هوا هیچگاه توسط مسئولان وزارت بهداشت اعلام نمی‌شود، گفت: 2 موضوع مطرح است. نخست اینکه به‌عنوان مثال نمی‌توان گفت که این تعداد مرگ و میر ناشی از عارضه‌های قلبی به خاطر آلودگی هوای تهران بوده و از طرف دیگر مسئولان هم گاهی به خاطر ملاحظه کاری‌ها ترجیح می‌دهند در این مورد وارد آمار و ارقام نشوند.

کد خبر 99459

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز