گروه بین‌الملل: در حالی‌که 2 ماه به انتخابات مهم پارلمانی عراق باقی مانده‌ و ترکیب ائتلاف‌ها و احزاب شرکت‌کننده در این انتخابات در حال کامل شدن است منابع پارلمانی در این کشور از نشست‌های سری بعثی‌ها در برخی کشورهای عربی در روزهای اخیر، برای تاثیرگذاری منفی بر روند سیاسی و انتخابات این کشور خبر می‌دهند.

 

این خبر را ابتدا برخی رسانه‌های خبری در کویت به نقل از منابع پارلمانی عراق منتشر کردند. روزنامه صباح به نقل از علی الادیب از نمایندگان پارلمان عراق نوشت: عناصر بعثی وابسته به دوران صدام اخیرا در برخی از پایتخت‌های کشورهای همسایه (عربی) عراق، شکست روند انتخابات و نا امنی در این کشور را دنبال می‌کنند.

وی تاکید کرد: در این نشست‌های سری حتی چگونگی ایجاد یک کودتای پارلمانی برای ورود نیروهای بعثی به پارلمان آینده عراق بررسی شده است.الادیب خواستار تلاش تمامی دستگاه‌های امنیتی و انتخاباتی برای شکست این طراحی شوم بعثی‌ها شد.

چندی پیش برخی از منابع پارلمانی از تلاش نیروهای بعثی نفوذ کرده در القاعده برای اعزام نیروهای انتحاری به عراق در آستانه انتخابات پارلمانی عراق برای انجام عملیات تروریستی خبر داده بودند.

در همین حال 23دی  جلال طالبانی رئیس‌جمهوری عراق با محکوم کردن اظهارات یک نماینده وابسته به اقلیت اهل سنت در تمجید از حزب بعث و جنایات وحشیانه آن بر ضد‌ملت‌های ایران، کویت و عراق بر ضرورت پاکسازی روند سیاسی عراق از وجود چنین افرادی با لغو مصونیت نمایندگان دارای چنین گرایشی تاکید کرد.

ظافر العانی رئیس فراکسیون جبهه التوافق از جنایات حزب بعث که براساس قانون اساسی جدید، فعالیت آن ممنوع است، به‌عنوان دستاورد یاد کرد و آن را مورد تمجید قرار داد. نوری مالکی نخست‌وزیر عراق نیز 2 روز پیش بر ضرورت پاکسازی روند سیاسی از وجود بعثی‌ها تاکید کرده بود.

جلال طالبانی لغو مصونیت ظافر العانی و نمایندگان پارلمان عراق را که به راحتی به تمجید سرکشان می‌پردازند و بدون هیچ خجالتی وابستگی خود به نظام صدام را اعلام می‌کنند، خواستار شد.

العانی در یک برنامه تلویزیونی با تمدید دوره ریاست‌جمهوری جلال طالبانی مخالفت کرده بود. به نوشته روزنامه الحیات - چاپ لندن – در بیانیه دفتر رئیس‌جمهوری عراق از پارلمان خواسته شده است تدابیر لازم را علیه نمایندگانی که علنا به بیان سرسپردگی خود به نظام صدام و نیز انتقاد از ریاست‌جمهوری، دولت و پارلمان می‌پردازند، اتخاذ کند.

این در حالی است که هیات مسئول بعثی‌زدایی از روند سیاسی عراق، هفته گذشته 15 گروه سیاسی را از شرکت در انتخابات پارلمانی این کشور که نیمه اسفند ماه برگزار می‌شود، به سبب وابستگی به حزب بعث محروم کرد.

رئیس جبهه گفتمان ملی عراق که از اصلی‌ترین گروه‌های ردصلاحیت شده در این انتخابات است، دیروز تاکید کرد که سندی مبنی بر خیانت این گروه به عراق وجود ندارد.
صالح المطلق هیات عدالت و دادخواهی یا همان هیات بعثی‌زدایی را یک هیات گزینشی خواند که برخلاف قانون اساسی عمل می‌کند.

از سوی دیگر 23دی  رئیس منطقه کردستان عراق با رئیس مجلس اعلای اسلامی این کشور دیدار و درباره ایده تاسیس جبهه ملی عراق با وی رایزنی کرد.به گزارش خبرگزاری کویت، مسعود بارزانی دیروز با سید عمار حکیم در منطقه کردستان عراق دیدار کرد. در این دیدار ایده تاسیس جبهه ملی عراق با هدف حمایت از ثبات کشور و توسعه روند سیاسی آن بحث و بررسی شد.

توجه به گفت‌وگو میان طرف‌های اصلی در عرصه سیاسی و نیز انتخابات پارلمانی عراق از دیگر مسائل مورد بررسی در این دیدار بود.

دولت عراق، شایعات مبنی بر کودتا در این کشور را رد کرد

وزارت دفاع عراق شایعات مبنی بر اینکه اعلام مقررات غیرمنتظره منع آمد و شد در سراسر بغداد پس از خنثی‌سازی‌ تلاش کودتای نظامی بوده را رد کرد. به گزارش ایسنا، محمد العسگری سخنگوی وزارت دفاع عراق، در کنفرانس خبری گفت: زمان انجام کودتا در کشور پایان یافته و این اطلاعات، اطلاعاتی غیردقیق و عاری از صحت و گمراه‌کننده است.

وی افزود:‌ آنچه منتشر شده مبنی بر اینکه یک یگان نظامی در رژه روز ارتش دست به کودتا زد، مسئله‌ای مضحک است. ارتش یک سازمان ملی وابسته به دولت است. العسگری خاطرنشان کرد: اجرای قانون منع آمد و شد یک اقدام پیشگیرانه با استناد بر اطلاعاتی مبنی بر وجود خودروهای بمب‌گذاری شده، کمربندهای انتحاری و بمب بوده است.

العسگری افزود: ‌هیچ‌گونه خطری در این زمان مشاهده نشد و این تدابیر امنیتی با استناد به اطلاعات نیروها، در چند روز آینده تکرار خواهد شد.

کد خبر 99450

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز