مجموع نظرات: ۰
چهارشنبه ۲۳ دی ۱۳۸۸ - ۱۵:۲۶
۰ نفر

زهره ترسایی: ضرورت تحقق مدیریت واحد شهری با هدف ایجاد هماهنگی در فعالیت‌های اجرایی و عمرانی شهری در بین نهادهای مختلف و جلوگیری از دوباره کاری، اسراف، سردرگمی و... سال هاست که در بین نهادهای تصمیم‌گیرنده مطرح است.

  اما تاکنون نه تنها اقدام مفیدی در این باره صورت نگرفته بلکه درخصوص واگذاری 23 وظیفه دولت به شهرداری‌ها برای افزایش اختیارات این نهاد نیز اقدامی نشده است. به گفته محمد حسین خاکساران – سخنگوی شورای اسلامی شهر قزوین - آنچه در حال حاضر انجام می‌شود تنها هماهنگی بین ادارت و سازمان هاست نه اجرایی شدن مدیریت واحد شهری. این گفت‌وگو در این خصوص شکل گرفته است. 

  •   سال‌هاست که موضوع مدیریت واحد شهری بحث محافل مختلف تصمیم‌گیرنده بوده اما اقدامی را درخصوص اجرایی شدن آن شاهد نبودیم، اشکال کار کجاست؟

آنچه در حال حاضر د رکشور ما د رحال اجراست مدیریت متحد شهری است نه مدیریت واحد شهری یعنی هماهنگی بین ادارات و سازمان‌های مختلف که به نوعی در گیر امور و فعالیت‌های شهری هستند. تحقق مدیریت واحد شهری مسئله‌ای نیست که یکباره محقق شود بلکه باید گام به گام و به‌تدریج حرکت کرد که البته فلسفه وجودی شورا‌ها هم حرکت در همین راستاست.

بر این اساس شوراها با دعوت از مدیران ادارت و سازمان‌های مربوط با امور شهر ازجمله آب، برق، گاز و... و ارائه نظرات شورا و همچنین دریافت پیشنهادهای آن‌ها تعامل لازم را در زمینه توسعه شهری و تحقق مدیریت متحد شهری صورت می‌دهد.

  •  آیا این هماهنگی‌ها برای حل مشکلات مختلف بین دستگاه‌های شهری و دولتی کافی است؟

شورا‌ها در حد توان زمینه ایجاد همکاری‌های لازم را فراهم کرده‌اند اما آنچه همواره به‌عنوان یکی از نگرانی‌های شهروندان مطرح بوده نبود هماهنگی‌هاست. به‌طور مثال اقدامات جداگانه‌ای که بسیاری از سازمان‌ها در ارتباط با همدیگر انجام می‌دهند نه‌تنها باعث دوباره کاری بلکه برهم خوردن نظم شهر و به درد سر افتادن شهروندان می‌شود.

 نمونه آن را می‌توان در حفاری‌های دوباره وچند باره دید. این در حالی است که اگر اقدامات به‌صورت هماهنگ و با اطلاع قبلی انجام شود نه‌تنها اختلالی در امور شهر نخواهیم داشت بلکه از دوباره کاری و صرف وقت و هزینه اضافی هم کاسته خواهد شد. 

  •  مشکلی که همواره از سوی اعضای شورا‌ها مطرح بوده نبود تمکین ادارات از مصوبات شوراهاست. این در حالی است که طبق قانون تمامی مصوبات شورا برای سازمان‌های ذی ربط لازم‌الاجراست؟

دقیقا همین طور است. آنچه که در قانون اساسی آمده لازم الاجرا بودن مصوبات شورا نه‌تنها برای ادارات و سازمان‌ها بلکه حتی برای استانداران و فرمانداران است. اما متاسفانه این مسئله هنوز جا نیفتاده و مدیران ادارات قبل از اینکه خودشان را موظف به اجرای مصوبات شورا بدانند تابع بحش نامه‌های وزارت خانه‌های خودشان هستند، به همبن دلیل این ناهماهنگی‌ها و شاید برخی برخوردها تا حدی طبیعی است.

 راهکار برون رفت از این مشکل چیست؟

به نظر می‌رسد بهترین راهکار این است که موضوع همکاری‌های بیشتر در شورای عالی استان‌ها در دستور کار قرار گیرد و با تصویب یکسری قوانین، مدیران متقاعد شوند تا با این نهاد مردمی برای هر چه نزدیک تر شدن به مدیریت واحد شهری همکاری لازم را داشته
 باشند.

   همشهری استانها

کد خبر 99415

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز