گروه شهری: گزارش عملکرد 9 ماهه بودجه سال‌جاری شهرداری تهران در شورای شهر ارائه شد.

رسول خادم، رئیس کمیسیون برنامه و بودجه به‌عنوان تهیه‌کننده این گزارش، جمع‌بندی کارشناسان را نسبت به پیشرفت فیزیکی پروژه‌ها در مناطق مثبت دانست. وی در بخش دیگری از گزارش خود رشد نقدی درآمدهای شهرداری را در مناطق، قابل توجه دانست و گفت: تنها 14 درصد از پیش‌بینی درآمد نقدی و غیرنقدی عقب هستیم.

وی ادامه داد: از 4 هزار میلیارد تومان درآمد نقدی که برای سال‌جاری شهرداری تصویب شده بود نسبت به 9 ماهه سال بیش از 75 درصد درآمدها و برای غیرنقدی‌ها نیز بیش از 90 درصد محقق شده است.

وی در بخش دیگری از گزارش خود آماری از میزان فعالیت پروژه‌های شهری ارائه کرد و گفت: از 420کارگاه اجرایی 362 کارگاه فعال، 14 کارگاه تعطیل و 44 کارگاه نیمه فعال هستند.
 وی در توضیح عمده‌ترین علل تاخیر پروژه‌ها به مشکلات حقوقی زمین و معارضان، کمبود نقدینگی و تغییر در برآوردهای اولیه اشاره کرد.

خادم در عین حال اظهار داشت: پیشرفت پروژه‌های بازدید شده در مناطق 63درصد بوده و این درحالی است که می‌بایست 1/73‌درصد باشد. این رقم در مورد پروژه‌های دردست ساخت معاونت‌ها نیز 5/39 درصد برآورد شده که باید 5/74 درصد باشد بنابراین عملکرد مناطق شهرداری تهران در اجرای پروژه‌ها و پیشرفت فیزیکی آنها بهتر از معاونت‌ها بوده است.

یکی از مشکلات جدی که در گزارش خادم به آن اشاره شد، عدم‌ابلاغ توقف پروژه‌های جدید به مناطق و معاونت‌هابود.  همچنین نبود برآورد صحیح، عدم‌تامین اعتبار کافی جهت اتمام برخی پروژه‌ها، عدم‌مکان یابی مناسب برای پروژه‌ها، عدم‌رعایت مشخصات فنی و ضوابط ساخت در پروژه‌های ساختمانی شهرداری، اختصاص قسمتی از فضاهای سبز و بوستان‌ها به فضاهای اداری و ورزشی فرهنگی و خدماتی و... نیز از جمله مشکلات عمومی پروژه‌های شهرداری بود که خادم در جریان بازدید خود از 93 درصد کل پروژه‌های مناطق و معاونت‌های شهرداری با آنها مواجه شده بود.

نظارت بر اجرای طرح‌ها بیشتر شود

مسجدجامعی از دیگر اعضای شورای شهر نیز اظهاراتی در پایان گزارش عملکرد 9 ماهه بودجه شهرداری تهران داشت.

وی با انتقاد از اجرا نشدن مصوبه توقف آغاز پروژه‌های جدید توسط شهرداری گفت: اگر شهرداری با کمبود منابع مالی روبه‌روست پس منابع این پروژه‌ها از کجا تامین شده است؟ وی از این بابت اظهار نگرانی کرد که نکند تامین این منابع منجر به وارد آمدن فشار بر مردم شود.

مسجد جامعی همچنین بر لزوم تهیه پیوست‌های فرهنگی، زیست‌محیطی و اجتماعی برای طرح‌های شهری و ساخت و سازها و فضاهای فرهنگی تاکید کرد.  حمزه‌شکیب رئیس کمیسیون عمران شورای شهر نیز خواستار آن شد تا برای کاستن از مشکلات طرح‌های شهری در هنگام اجرا حتما مطالعات لازم انجام شده و  از نظر فنی برآورد هزینه و زمان اجرا مشخص شود.

شکیب همچنین بر لزوم نظارت مستمر روی طرح‌های شهر از نظر اعتباری و بودجه و کیفیت اجرا تاکید کرد و گفت: هدف شورای شهر تهران از تهیه گزارش‌هایی از این دست مچ‌گیری از شهرداری نیست، تنها دنبال آن هستیم که شهرداری همان برنامه‌ای را که ابتدای سال ارائه می‌کند، دنبال کند.

مهدی چمران، رئیس شورای شهر نیز تاکید کرد: گزارش عملکرد بودجه شهرداری تهران در اختیار شهرداری تهران قرار گیرد زیرا در درجه نخست هدف از تهیه این گزارش‌ها بهبود وضعیت عملکرد مدیریت شهری است. 

وی همچنین خواستار برگزاری جلسه‌ای مشترک با شهرداری شد تا در آن نقاط قوت و ضعف این گزارش بررسی شود. همچنین در آن جلسه از شهرداری سؤال شود که چرا به پروژه‌هایی که اعلام شده بود اجرا نشود، توجهی نشد.

وی طی پیشنهادی خواستار تشکیل یک کمیته تخصصی در حوزه عمران شهرداری شد تا امکان اظهار نظر در مورد ساخت یا عدم‌ساخت طرح‌ها را داشته باشد. 

بی‌اطلاعی شهرداری تهران از مفاد گزارش

محمود عسگری آزاد، معاون هماهنگی و برنامه‌ریزی شهرداری تهران از شورای شهر بابت تهیه و ارائه گزارش عملکرد بودجه 9 ماهه سال‌جاری بدون اطلاع شهرداری تهران گلایه کرد. وی گفت: بهتر بود از این گزارش حداقل یک نسخه برای شهرداری هم ارسال می‌شد.

عسگری در پاسخ به انتقاد برخی اعضای شورای شهر نسبت به ابلاغ نشدن مصوبه عدم‌آغاز پروژه‌های جدید در شهرداری گفت: ما به‌دنبال اجرایی کردن پروژه‌های ممنوع شده از سوی شورا نیستیم.

فرصت پاسخگویی فراهم شود

حسن بیادی، نایب رئیس شورای شهر تهران از جمله افرادی بود که پس از پایان گزارش خادم به اظهار نظر در باره آن پرداخت. وی گفت: اگر شهرداری تهران انتظار دارد که در صورت ارائه لایحه‌هایش به شورا به‌سرعت کار تصویب آن به انجام برسد باید توجه داشته باشد که این انتظار دوطرفه است.

وی با اعلام اینکه هم‌اکنون در شهرداری تهران شاهد روند رو به رشد شفاف‌سازی‌ هستیم، از رئیس شورای شهر خواست یکی‌دو هفته قبل از ارائه چنین گزارش‌هایی در صحن علنی شورا نسخه‌ای از آن برای شهرداری فرستاده شود تا اگر نظری یا پاسخی دارند یا اگر نقطه ضعف یا اشکالی می‌بینند، مطرح کنند.

کد خبر 99370

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز