همشهری آنلاین: شهردار نیویورک، مایکل بلومبرگ- که خودش به خاطر ریختن نمک روی پیتزایش مشهور است- در گام بعدی برای وا داشتن مردم این شهر به بهتر غذا خوردن، کاهش نمک غذاها را هدف قرار داده است.

به گزارش آسوشیتدپرس اداره بهداشت شهردار نیویورک پیش از این استفاده از روغن‌های حاوی چربی ترانس را در غذاهای رستوران‌های این کشور ممنوع اعلام کرده بود و غذافروشی‌های زنجیره‌ای را وادار کرده بود که میزان کالری موادغذای‌شان را در منوی‌های‌شان درج کنند.

روز دوشنبه 10 ژانویه، شهرداری نیویورک دستورالعملی را اعلام کرد که میزان حداکثری را برای نمک در مجموعه‌ای از غذاهای رستورانی و فروشگاهی تعیین می‌کند،‌ با این هدف که در طول پنج سال آینده میزان نمک غذاها را 25 درصد کاهش دهد.

بلومبرگ پذیرفت که خودش نمک زیادی می‌‌خورد. اما او علیرغم عادات غذایی‌ شخص‌اش بر تغذیه به عنوان یک شاخص بهداشت عمومی متمرکز شده است. او گفت: "ما سعی داریم که طول عمر افراد و کیفیت زندگی‌های‌ ساکنان این شهر را بهبود بخشیم."

بر خلاف ممنوعیت کاربرد چربی‌های ترانس و تعیین میزان کالری غذاها، اقدام در مورد کاهش نمک غذاها داوطلبانه است.

توصیه‌هایی که در وب‌سایت اداره بهداشت شهر آمده است، خواستار کاهش‌ها در محتوای نمک بسیاری از فراورده‌ها از 20 درصد کاهش در کره بادام‌ زمینی تا 40 درصد کاهش در سبزیجات کنسروشده است.

 از جمله اهداف این کارزار کاهش 40 درصدی در میزان نمک غلات صبحانه و چیپس‌های طعم‌دار، و کاهش 25 درصدی در میزان نمک در پنیر فراوری‌شده، سس گوجه‌فرنگی و ساندویچ‌های سرد است.

حتی غذاهای محبوب شهردار- پاپ‌کورن و هات‌داگ- نیز فراموش نشده‌اند. شهرداری از تولیدکنندگان غذا می‌خواهد میزان نمک در پاپ‌کورن را تا 30 درصد و هات داگ را 20 درصد کاهش دهند.

 مقامات بهداشتی می گویند آمریکا حدود دو برابر میزان سالم،نمک می‌خورند. مصرف بیش از حد نمک در ایجاد فشار خون بالا  دخالت دارد، که زمینه‌ساز حمله قلبی و سکته مغزی است.
 این برنامه شهر نیویورک پس از ابتکار عمل مشابهی در انگلیس صورت می‌گیرد که از سال 2003 شروع شده است.

کد خبر 99368

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار تغذیه و آشپزی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز