همشهری آنلاین: ششمین جلسه ستاد کشوری کنترل و مبارزه با دخانیات بر لزوم مبارزه با خصوصی‌سازی دخانیات در کشور، ضرورت حمایت وزارت صنایع از مصوبات ستاد کشوری کنترل و مبارزه با دخانیات و ممنوعیت عرضه کالاهایی که وزارت بهداشت آن را غیرمجاز اعلام کند، تاکید کرد.

به گزارش ایسنا دکتر مرضیه وحید دستجردی، وزیر بهداشت با بیان این که سالانه هزار و 740 میلیارد تومان سیگار در کشور دود می‌شود، گفت: این در حالی است که سالانه بین سه هزار و 500 میلیارد تا بیش از هفت هزار میلیارد تومان صرف عوارض سیگار می‌شود.

وی با اشاره به اقدام شرکت دخانیات در جهت راه‌اندازی شرکت خصوصی تولید سیگار وینستون، گفت: بخش خصوصی به دنبال سودآوری است و با توجه به خطرات سیگار در سلامت انسان باید با این امر مبارزه کرد.

دکتر دستجردی ابراز امیدواری کرد که وزارت صنایع مشارکت و حمایت لازم را از مصوبات ستاد کشوری کنترل و مبارزه با دخانیات داشته باشد.

همچنین وزیر بهداشت در جمع خبرنگاران، با بیان این که 5/12 درصد کل مرگ‌های کشور به دخانیات وابسته است، گفت: حدود 50 درصد بیماری‌های قلبی، 90 درصد سرطان‌های‌ ریه و 40 درصد کل سرطان‌ها به دخانیات وابسته است.

وحید دستجردی در رابطه با غیبت مدیرعامل شرکت دخانیات در ششمین جلسه ستاد کشوری کنترل و مبارزه با دخانیات، گفت: از آنجا که اعضای حاضر در این جلسه از مخالفان و مبارزه کنندگان با سیگار هستند، حضور مدیرعامل شرکت دخانیات در این جلسه موضوعیت نداشت.

 غضنفری، وزیر بازرگانی هم با اشاره به اقدامات وزارت بازرگانی در زمینه سیگار و کنترل‌ مصرف آن در کشور، گفت: در حوزه سلامت، همه وزرا پشتیبان طرح‌های وزارت بهداشت هستند. اگر شرکت‌های دخانیاتی سودهای سرشاری را از سیگار و دخانیات می‌برند این امر ناشی از مساعدت‌ها و همکاری سایر دستگاه‌هاست. اگر وزارتخانه‌های تخصصی از جمله وزارت بهداشت و موسسه استاندارد یک کالای تجاری و از جمله سیگار را غیراستاندارد بدانند، این امر به معنای حکم توقف ارایه آن کالای تجاری است.

وزیر بازرگانی در جمع خبرنگاران نیز تاکید کرد که اگر وزارت بهداشت ورود یک کالا را غیرمجاز بداند، وزارت بازرگانی بلافاصله مانع ورود آن کالا می‌شود؛ بنابراین شرکت دخانیات بداند که باید با وزارت بهداشت ارتباط تنگاتنگ داشته باشد و گرنه مشکلاتی در کارش ایجاد می‌شود.

دکتر امامی رضوی، معاون سلامت وزیر بهداشت نیز در این جلسه گفت: دولت متولی حفظ سلامت مردم است. نمی‌شود بخشی از دولت به عنوان یک شرکت تولید کننده، عامل خطر باشد. شرکت دخانیات باید از بدنه دولت جدا شود. وزارت صنایع باید مدافع مردم باشد نه مدافع تولید عوامل خطر.

 دکتر مسجدی رییس جمعیت مبارزه با استعمال دخانیات هم در این جلسه با ابراز نارضایتی از اقدامات شرکت دخانیات و با بیان این که شرکت دخانیات در کشور مهار نشده است، گفت: افتخار ایران آن است که رییس دولت کشور نفر اول مبارزه با دخانیات در منطقه است بنابراین باید از این فرصت استفاده کرد.

وی با بیان این که قرار بود سیگار بدون هولوگرام‌ در کشور ممنوع شود، افزود: اما اکنون با گذشت 10 ماه از سال 88 هنوز هم سیگارهای بدون هولوگرام مشاهده می‌شود.

دکتر مسجدی با تاکید بر لزوم اعمال قانون جامع کنترل و مبارزه با دخانیات، گفت: طبق مصوبات، عرضه سیگار در دکه‌ها غیرمجاز است و عرضه هر نوع کالایی به غیر از کالاهای فرهنگی در دکه‌ها ممنوع است. بنابراین در اجرای قانون جامع کنترل و مبارزه با دخانیات مشکل داریم.

وی با بیان این که یک سوم بودجه بهداشتی کشور صرف سیگار و عوارض آن می‌شود، به مصرف 60 میلیارد نخ سیگار در کشور اشاره کرد و گفت: شرکت دخانیات موظف است ضمن آن که خودکفایی در تولید سیگار بوجود می‌آورد در جهت کاهش مصرف هم اقداماتی را انجام دهد اما متاسفانه شرکت دخانیات زیر بار این امر نمی‌رود. شرکت دخانیات نمی‌تواند به اسم خصوصی سازی، تولید را به شرکت‌های خصوصی واگذار کند، چرا که شرکت‌های خصوصی به دنبال سودآوری خود هستند.

گفتنی است؛ ممنوعیت هرگونه فعالیت خصوصی سازی در زمینه تولید محصولات دخانی و الزام شرکت دخانیات به گزارش 6 ماه یکبار از میزان تولیدات از جمله مصوبات ششمین جلسه ستاد کشوری کنترل و مبارزه با دخانیات بود.

همچنین در زمینه اجرای دستورالعمل تعیین عاملان مجاز توزیع و فروش فرآورده‌های دخانی مقرر شد عرضه و فروش دخانیات خارج از شبکه مجاز و خارج از سامانه وزارت بازرگانی، توزیع محصولات دخانی در سطح عمده و خرده فروشی از ابتدای سال 89 ممنوع شود و با متخلفان مطابق ماده 14 و 17 دستورالعمل «تعیین عاملین مجاز توزیع و فروش فرآورده‌های دخانی» برخورد شود.

در ششمین جلسه ستاد کشوری کنترل و مبارزه با دخانیات همچنین مقرر شد شرکت دخانیات قبل از هرگونه عقد قرارداد با تولید کنندگان خارجی یا افزایش تولید داخل، مراتب و توضیحات مربوطه را به دبیرخانه ستاد کشوری کنترل دخانیات ارائه کرده و در صورت تصویب در ستاد قابلیت اجرا خواهد داشت.

کد خبر 99354

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز