دوشنبه ۲۱ دی ۱۳۸۸ - ۱۸:۵۶
۰ نفر

گروه سیاسی: رئیس‌دفتر رئیس جمهور در حاشیه جلسه اخیر هیات دولت دهم، خبر داد که محمدرضا رحیمی و سیدشمس‌الدین حسینی سخنگویان تازه دولت هستند.

الگوی دولت با چند سخنگو هم‌اکنون در برخی کشورها از جمله آمریکا وجود دارد. عبارت «سخنگویان» که نخستین بار است برای دولت به کار برده می‌شود، پس از آن شنیده شد که احمدی‌نژاد اوایل آبان‌ماه اعلام کرد: از این پس دولت چند سخنگو خواهد داشت. رئیس دولت دهم در حالی این خبر را داد که جلسات سخنگوی دولت با خبرنگاران ماه‌ها و از اواخر استقرار دولت نهم تاکنون برگزار نشده است.

شاید 3 سخنگو

پس ازرئیس جمهوری، مشاور مطبوعاتی او در گفت‌وگویی خبر داد: دولت 3سخنگو خواهد داشت.علی‌اکبر جوانفکر هفته آخر آذرماه گذشته ادامه داد: یک سخنگو در حوزه مسائل اقتصادی، سخنگوی دیگر در حوزه مسائل عمومی و سیاسی و سخنگویی نیز در حوزه مسائل فرهنگی فعال خواهند شد.اما او گفت: این موضوع در حد یک پیشنهاد است و هنوز اجرایی نشده است.

خبری که مشایی داد

پس از آن، در جلسه اخیر هیات دولت دهم مقرر شد که سخنگویان دولت دهم در حوزه‌های سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و همچنین حوزه اقتصادی به طور جداگانه اطلاع‌رسانی کنند.بر اساس متنی که پایگاه اطلاع‌رسانی دولت منتشر کرده است، اسفندیار رحیم‌مشایی رئیس‌دفتر رئیس‌جمهور در حاشیه این جلسه همچنین خبر داد که رحیمی با تصویب هیأت وزیران به عنوان سخنگوی دولت در زمینه‌های سیاسی، اجتماعی و فرهنگی و سیدشمس‌الدین حسینی وزیر اموراقتصادی و دارایی هم در زمینه مسائل اقتصادی سخنگوی دولت شد.

از استانداری کردستان تا معاونت اول

محمدرضا رحیمی که پس از کناره‌گیری رحیم‌مشایی از معاونت اول در آغاز به کار دولت دهم، فرصت حضور در دومین جایگاه قوه مجریه را دارد، پیش از این، در دولت نهم، معاون پارلمانی و امور حقوقی ریاست جمهوری بود.

او که در رشته حقوق دانشگاه تهران تحصیل کرده است ، در دهه نخست پس از انقلاب اسلامی، در شهرهای قروه و سنندج دادستان بود و در دهه 70 نیز مدتی رئیس انجمن شهر سنندج شد و سپس به عنوان استاد درس حقوق دانشگاه آزاد مشغول به کار شد.پس از آن برای مدتی کوتاه مسئول بخش حقوق دانشگاه آزاد در تهران شد و در سال 1372 با حکمی از رئیس‌ دولت ششم استاندار کردستان شد.او با رای مجلس هفتم، رئیس دیوان محاسبات هم بوده است.

آخرین سکان‌بان

سیدشمس‌الدین ‌حسینی نیز دکترای اقتصاد در بخش عمومی و بین‌الملل دارد.
به گزارش خبرگزاری دولتی ایرنا، او در سال 68 در رشته اقتصاد بازرگانی از دانشگاه علامه طباطبایی مدرک کارشناسی خود را اخذ کرد و در سال 71 موفق به دریافت مدرک کارشناسی ارشد در رشته علوم اقتصادی از دانشگاه تهران شد.

حسینی مدرک دکترای خود را در سال 84 در رشته اقتصاد بخش عمومی -  بین‌الملل از واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد کسب کرده و علاوه بر دانشگاه آزاد در دانشگاه‌های پیام نور و علامه طباطبایی مشغول به تدریس بوده است.

او آخرین سکان‌بان وزارت اقتصاد در دولت نهم بود که پس از استعفای داوود دانش‌جعفری و سرپرستی بیش از 3ماه حسین صمصامی به این وزارتخانه رفت.  حسینی مرداد سال 1387و در میانه راه کابینه اول محمود احمدی نژاد به عنوان وزیر امور اقتصادی و دارایی به دولت نهم پیوست و در دولت نهم هم در این سمت باقی ماند.

سخنگوی پرمشغله

پیش از این و در دولت نهم، غلامحسین الهام پشت تریبون سخنگویی دولت می‌رفت تا علاوه بر اعلام اخبار هفتگی دولت، به پرسش‌های برخی خبرنگاران هم پاسخ دهد.

الهام در دولت نهم، همزمان سخنگوی دولت، عضو حقوقدان شورای نگهبان و وزیر دادگستری و همچنین رئیس ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز بود. او ریاست‌دفتر احمدی‌نژاد را هم در دولت نهم تجربه کرد.الهام به کابینه دوم احمدی نژاد که 12 شهریور 1388 از مجلس شورای اسلامی رای اعتماد گرفت، راه نیافت.

علت آن مصوبه‌ مجمع تشخیص مصلحت نظام بود که بر اساس آن، اشتغال همزمان در 2 قوه از قوای سه‌گانه کشور ممنوع شد. الهام نیز پس از برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری در خرداد88 ترجیح داد که حقوقدان شورای نگهبان بماند و دیگر وزیر و سخنگوی دولت نباشد.

کسانی که سخن گفتند

الهام 19 مرداد مراسم خداحافظی‌اش را به‌بهانه روز خبرنگار با اصحاب رسانه برگزار کرد. او در آن میهمانی ناهار،  به خبرنگاران گفت که درون دولت یا بیرون آن با دولت می‌مانم.پس از رفتن الهام از یکسو  نام‌های مختلفی برای سخنگویی شنیده شد و از سوی دیگر افراد گوناگونی به نمایندگی از دولت دهم سخن گفتند.

اسفندیار رحیم‌مشایی رئیس‌دفتر احمدی‌نژاد، مجتبی ‌ثمره هاشمی دستیار ارشد او، علی اکبر جوانفکر مشاور رسانه‌ای او و مجید دوستعلی دبیر هیات دولت دهم از جمله این افراد بودند.

از میان تمام نام‌هایی که برای سخنگویی شنیده شد، نام حمیدرضا حاجی‌بابایی، عضو سابق هیات رئیسه مجلس هشتم و وزیر کنونی آموزش و پرورش دولت دهم برای سخنگویی جدی‌تر از بقیه مطرح بود، اما این گمانه هرگز محقق نشد.

کد خبر 99314

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دولت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز