پنجشنبه ۲۴ دی ۱۳۸۸ - ۱۷:۴۰
۰ نفر

آیدا ابوترابی: در آسمان و زمین چشم‌هایی وجود دارند که هر لحظه زیبایی‌ها و شگفتی‌های کیهان و زمین را ثبت می‌کنند

از ماهواره‌ها و تلسکوپ‌های قوی گرفته، تا دوربین‌های ساده‌ای که در دست پیر و جوان می‌چرخند و جریان زندگی را به تصویر در می‌آورند.

با پیشرفت علم در هر ثانیه امکانات جدیدی برای دانشمندان فراهم می‌شود تا با نگاه تازه‌تری جهان را ببینند و به کشف اسرار آن بپردازند.

در اینجا چند عکس فضایی برتر سال 2009 را که سایت «نشنال جئوگرافیک» انتخاب کرده است با هم می‌بینیم.

با استفاده از یک تلکسوپ مجهز به فیلتر خورشیدی مخصوص، فردی به نام «تیری لگالت» این عکس ضد نور را در اردیبهشت امسال گرفته است. می‌بینید که فضاپیمای آتلانتیس در مقابل گوی حیات‌بخش کهکشان راه شیری چه‌قدر کوچک است!

ستاره ای که زمانی پنج برابر خورشید بزرگی داشته است، در حال متلاشی شدن، پروانه کیهانی را به وجود آورده است. این عکس با دوربین جدیدی که بهار امسال بر روی تلکسوپ هابل اضافه شد گرفته شده است.

ماهواره عکس‌برداری ژاپن عکسی از بزرگ‌ترین منطقه کویری دنیا ، یعنی صحرای بزرگ افریقا، گرفته‌است که جزو 10 عکس برتر سال 2009 انتخاب شده است. شن‌های روان و توده‌های نمک در این عکس به خوبی مشخص شده است. شرایط جغرافیایی و آب و هوای این منطقه به گونه‌ای است که به «سرزمین وحشت» شهرت پیدا کرده است!

این تصویر، یکی از موشک‌های ناسا (سازمان فضایی امریکا) را اندکی بعد از پرتاب نشان می‌دهد.  بخار آب در قسمت جلویی موشک، در اثر سرد شدن هوای اطراف آن به وجود آمده است. این موشک با سرعتی پنج برابر سرعت نور در حال حرکت است. 

مدارگرد اکتشافی مریخ این عکس را با استفاده از دوربین «هایرایز» گرفته است. موج‌های ایجاد شده از تپه‌های شنی در سطح سیاره مریخ، در این عکس به خوبی دیده می‌شود. این منطقه در نزدیکی خط استوای مریخ قرار دارد و مواد معدنی مثل خاک رس و آهن در آن وجود دارد.

این عکس بسیار زیبا را معروف‌ترین تلسکوپ  جهان، یعنی هابل، در آخرین روزهای سال 2009 گرفته است؛ خوشه‌ای از ستارگان جوان به نام آر- 136 در ناحیه‌ای از فضا که به« ابر ماژلان» شهرت دارد. نقطه‌های درخشان، ستاره‌های غول‌پیکری هستند که صدها بار از خورشید بزرگ‌ترند.

کد خبر 99293

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز