گروه اجتماعی: بیماری‌های قلبی-عروقی نخستین علت مرگ‌ومیر در کشور هستند و به طور متوسط روزانه 200نفر در اثر سکته‌های قلبی جان خود را از دست می‌دهند؛ در حالی که 25درصد موارد سکته‌های قلبی در همان محل، قابل احیا هستند.

به گزارش همشهری، اگر بین 5 تا 8دقیقه اول کسانی که دچار ایست قلبی شده‌اند تحت اقدامات پزشکی قرار گیرند، احتمال برگشت وجود دارد؛ به ویژه اگر در سنین پایین باشند.

حسنی - عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی- در تذکری به وزیر بهداشت و درمان خواستار پیشگیری از مرگ افراد در کشور بر اثر سکته قلبی شد.

وی در تذکری مکتوب به کامران باقری لنکرانی خواستار اختصاص بخشی از درآمد بند ط تبصره 14 قانون بودجه سال جاری برای پیشگیری از بیماری‌های قلب و عروق به‌ویژه سکته قلبی شد.

همچنین پیرمؤذن یکی دیگر از اعضای کمیسیون بهداشت و درمان مجلس با اشاره به مرگ یک دانشجو در هفته گذشته به علت سکته قلبی در کلاس، بر وجود مرکز بهداشتی و درمانی در دانشکده‌ها برای کمک به این افراد در زمان مواجه‌شدن با مشکل تاکید کرد و گفت: مسئولان در محیط‌های استرس‌زا و توأم با تنش‌های روحی و روانی باید از قبل در این رابطه زمینه‌سازی و بسترسازی کنند و تدوین پرونده پزشکی دانشجویان ضروری است.

وی افزود: به لحاظ سبک زندگی به ویژه در تهران و شهرهای بزرگ، همچنین تغییر دموگرافی، سن جمعیت و شیوع بیماری متابولیک در کشور که نزدیک به یک‌سوم انسان‌ها را رنج می‌دهد(چه به شکل فقر غذایی و چه به شکل پرغذایی) وجود یک شبکه مدرن و مجهز اورژانس در کشور چه در داخل دانشگاه و چه در داخل محل‌هایی که جمعیت زیادی زندگی می‌کنند، از ضروریات جامعه ماست.

بر اساس این گزارش، علائم و نشانه‌های احتمالی یک حمله قلبی عبارتند از: فشار ناراحت‌کننده، احساس پری، فشردگی یا درد در مرکز قفسه سینه که دو دقیقه یا بیشتر طول بکشد (این نشانه ممکن است ناگهان ظاهر شده و سریع هم از بین برود). ممکن است درد به شانه، گردن، فک پایینی یا بازو انتشار پیدا کند.

یک یا چند مورد از علائم زیر ممکن است وجود داشته باشد: ضعف، گیجی، تعریق، تهوع، تنگی نفس.

عوامل خطرساز سکته‌های قلبی عبارتند از عواملی که قابل تغییر نیستند مثل عوامل ارثی که بیشتر بیماری‌های قلبی و عروقی دارای سابقه خانوادگی می‌باشند و مردان شانس بیشتری برای ابتلا دارند که سن اکثر حملات قلبی در افراد بالای 65سال است.

عوامل خطری که قابل تغییر هستند مثل سیگارکشیدن (که دو برابر بیشتر در معرض خطرند)، فشار خون بالا، کلسترول بالای خون که سبب رسوب در دیواره شریان می‌شود و آخر، عواملی که قابل اصلاح هستند؛ نظیر دیابت، چاقی و کم‌تحرکی که افراد غیرفعال، دو برابر افراد فعال در معرض سکته قلبی می‌باشند.

کد خبر 9927

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز