شنبه ۱۱ آذر ۱۳۸۵ - ۱۳:۲۸
۰ نفر

وحیدرضا نعیمی: در جامعه دانش‌مدار امروز،‌ اطلاعات یکی از ارکان اصلی قدرت محسوب می‌شود که دسترسی به آن می‌تواند معیار خوبی برای سنجش میزان عدالت باشد.

 با آغاز انقلاب صنعتی، تحولی بزرگ در زندگی پدید آمد. نیروی بازو که نیروی محرکه اصلی کشاورزی بود،‌ جای خود را به نیروی ماشین داد و صنعت جای کشاورزی را گرفت، هر چند که کشاورزی نیز از دستاوردهای این تحول بی‌بهره نماند. نماد این انقلاب موتور بخار بود که با انرژی حاصل از زغال‌سنگ،‌ چرخ صنایع را به حرکت درمی‌آورد.

انقلاب دیگری که تحولی تمام عیار در زندگی بشر پدید آورده است، انقلاب دیجیتال است که مدت زیادی از آغاز آن نمی‌گذرد. اما در همین مدت کوتاه،‌ جنبه‌های گوناگون زندگی را دستخوش تغییرات گسترده‌ای کرده است.

طبعاً دامنه این تحولات در کشورهای توسعه‌یافته به مراتب از کشورهای در حال توسعه بیشتر بوده است. یک پیامد اصلی گسترش کاربرد فناوری دیجیتال،‌ فراهم آوردن فرصت‌های برابر در همه زمینه‌ها برای آحاد افراد جامعه است.

امسال عنوان روز بین‌المللی معلولان «دسترسی الکترونیک» است،‌ یعنی امکان استفاده از فرآورده‌های فناوری دیجیتال که این امکان را به افراد مختلف به خصوص معلولان می‌دهد توان بالقوه خود را به روز برسانند و نقش مناسب خود را در توسعه جامعه ایفا کنند.

با این حال،‌ از آنجایی که معلولان جزو حاشیه‌نشین‌ترین اقشار جامعه هستند،‌ فراهم آوردن امکان دسترسی آنان به فناوری دیجیتال می‌تواند کمک بسزایی به آوردن معلولان به جریان طبیعی جامعه کند.

با توجه به شتاب سریع گسترش فناوری دیجیتال در کشور، به نظر می‌رسد امکان بهره‌برداری معلولان دور از دسترس نیست. شایسته است دستگاه‌های ذیربط با فراهم آوردن امکانات بیشتر برای دسترسی معلولان،‌ به استقلال این قشر آسیب‌پذیر کمک کنند.

فراموش نکنیم میزان کیفیت زندگی در هر جامعه‌ای را با چگونگی رفتار آن جامعه با آسیب‌پذیرترین اعضای آن می‌سنجند. معلولان نیز موظف‌اند با افزایش مهارت‌های خود  از قابلیت‌های این فناوری استفاده کنند. 

کد خبر 9926

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز