یکشنبه ۲۰ دی ۱۳۸۸ - ۰۹:۵۳
۰ نفر

روشنک محمدی: از بس که به بدترین شکل ممکن به این مورد پرداخته بودند برایم شده بود یک سوژه دستمالی شده! حتی رغبتی به شرکت در سمینارهایی که دانشکده می‌گذاشت و برای شرکت در آن نمره تعیین می‌کردند نداشتم، این بهداشت خانواده و روش انتخاب همسر و از این جور....!

قبل از آشنایی با حمید هزاران هزار بار این جمله‌ها رو شنیده بودم، قبل از ازدواج چشم‌هایتان را باز و بعد از آن ببندید، در هنگام ازدواج به خانواده دو طرف و سنت‌های معقول آنها احترام بگذارید، با عجله تصمیم نگیرد، تحقیق را فراموش نکنید، خانواده بهترین دوست شما است، با خانواده‌تان مشورت کنید و....

توی دانشگاه با حمید آشنا شدم، با خانواده باید مطرح می‌کردم؟ چی رو به آنها می‌گفتم؟ اینکه پسری رو دوست دارم؟ بیچاره‌ام می‌کردند، می‌کشتنم، تجربه این احساس تازه رو دوست داشتم، قول داد به خواستگاریم بیاد، اومد، کاش نمیومد و همیشه عاشقش می‌موندم...

اسمش را که پرسیدم اینقدر سرد و بی‌روح نگاهم کرد که تازه فهمیدم دانستن نامش به هیچ دردم نمی‌خورد. با پسری که دوست داشت ازدواج کرده بود. عشق را حق خود می‌دانست. برای دست یافتن به این رؤیای بی‌نظیر جلوی همه ایستاده بود....: «همه پل‌های پشت سرم خراب شدن. جایی برای برگشت نیست.»

البته او اینگونه فکر می‌کرد، دل مادرش را شکسته بود، رودرروی پدرش ایستاده بود، به همه دلایل منطقی آنها پشت کرده و با مرد رویاهایش ازدواج کرده بود. خودش می‌گفت: «حمید مرد خوبی بود اما حرف هم رو نمی‌فهمیدیم، انگار از دو سیاره جدا از هم بودیم، او اصلا به من و اعتقاداتم و زندگی‌ام ربطی نداشت، مهمانی‌های شبانه‌‌اش برام عذاب بود، دوستاش، خانوادش، رفتاراشون...»

در تبیین آمار طلاق، نظریات متعددی به فراخور جوامع و نوع زندگی ارائه شده است که به قول بهمن طاهرخانی رئیس‌کل دادگاه‌های عمومی و انقلاب قزوین اهم آنها در قزوین عدم‌تمکین زوجین از مسائل زناشویی، تفاوت‌های فرهنگی، عدم‌شناخت زوجین، تعداد فرزندان، مداخلات خانوادگی و فقر و بیکاری است.

او با اعلام اینکه پرونده‌های وارده به شعب دادگاه خانواده قزوین 11 درصد رشد داشته ادامه داد: در 6 ماهه نخست سال‌جاری 2 هزار و 537 فقره پرونده‌ موجود بوده که با توجه به 3 هزار و 95 فقره پرونده موجود در مدت مشابه سال گذشته، 18 درصد کاهش را در پرونده‌های موجودی 7 شعبه دادگاه کیفری قزوین شاهد هستیم.

در این مدت 5 هزار و 163 فقره پرونده وارده به این شعب بوده که با توجه به 4 هزار و 491 پرونده وارده به شعب دادگاه کیفری قزوین در مدت مشابه سال گذشته، این مقوله از 15 درصد رشد برخوردار بوده است.

پدرام و محبوبه هم عاشق هم بودند اما خودشان هم نمی‌دانند چرا دیگر تحمل یکدیگر را ندارند، ماه‌های اول آشنایی سر هیچ‌چیز با یکدیگر به مشکل برنمی‌خوردند اما تنها چند روز بعد از ازدواج سر هیچ موضوعی تفاهم نداشتند، از آب خوردن گرفته تا.....

با اینکه رئیس‌کل دادگاه‌های عمومی و انقلاب قزوین معتقد است که خانواده رکن اصلی جامعه است و وجود این میزان اختلافات، مسائل و مشکلات خانوادگی برازنده جامعه‌ای با ارزش‌های والا و هویت ملی و تاریخی قوی مثل ما نیست. اما نمی‌توان شمار بالای ازدواج‌های شکسته خورده در سطح استان را ندیده گرفت.

وی معتقد است: در بین پرونده‌های دادگاه خانواده مطالبه نفقه، مهریه، صدور حکم طلاق به درخواست زوجه، صدور حکم طلاق به درخواست زوج و طلاق توافقی بیشترین آمار را دارند که در این بین مطالبه مهریه بیشترین پرونده‌های موجودی و ورودی و مختومه شعب دادگاه خانواده قزوین را شامل می‌شود.

طاهرخانی گفت: عدم‌مراعات نکات مذهبی و فرهنگی و بومی جامعه، ازدواج بر مبنای احساس و عاطفه، بیکاری و اعتیاد از دلایل مهم طلاق است که لازم است سطح آگاهی خانواده‌ها و جوانان افزایش یابد و آموزش‌ مهارت‌های زندگی به شکل جدی‌تری مورد توجه قرار گیرد و ارزش‌های گذشته و افکار جدید در زندگی در کنار هم دیده شوند.

مجید وسمه آسیب‌شناس قزوینی به همه این موارد افزایش تحصیلات جوانان استان و اصرار خانواده‌ها به ازدواج سنتی را به‌عنوان نکته‌ای حائز اهمیت اضافه می‌کند. او معتقد است قزوین همچنان جامعه‌ای به‌شدت سنتی است و نمی‌تواند پذیرای تفکرات مدرن و به روز شده جوانان خود باشد، این شکاف و تعارض ناشی از آن، باعث کمرنگ شدن نقش خانواده در سرنوشت جوانان و غریبه شدن بیشتر آنها باهم می‌شود.

او چندین نمونه را مطرح کرد که حتی شنیدن داستان خیلی از آنها تکراری به‌نظر می‌رسید. اما تنها جمله‌ای که به ذهن می‌آمد این بود: با این همه تفاوت آنها چرا زیر یک سقف رفتند؟وسمه معتقد است: غم‌انگیر‌تر آنکه برای بسیاری از بانوان قزوینی مانند بسیاری از زنان کشور مهریه وسیله‌ای است که درخواست می‌شود تا توسط آن همسر را تحت فشار قرار دهند، در حالی که در بسیاری از موارد مهریه قسط‌بندی می‌شود و گاهی نیز مرد به‌علت عدم‌پرداخت مهریه به زندان می‌رود.

 وی گفت: لازم نیست  مضرات زندان را نیز بشماریم، آن هم برای انسانی که هم لطمه روحی خورده هم مجبور به پرداخت تاوانی است که قدرت پرداخت آن را ندارد.کاش اندکی با دقت انتخاب کنیم. کاش خانواده‌ها را بیشتر دخیل کنیم. کاش خانواده‌ها کمی بیشتر جوانانشان را درک کنند. کاش به اینترنت و آدم‌های آن زیاد اطمینان نکنیم و کاش آمار طلاق را کم و کمتر کنیم.

همشهری استانها

کد خبر 99160

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز