گروه شهری: طرح جامع نوسازی شهر تهران طی روزهای گذشته از سوی شهردار تهران به مناطق 22 گانه شهر تهران ابلاغ شد.

فریدون درویش‌زاده، مدیرعامل سازمان نوسازی شهر تهران در مصاحبه 19 دی خود با خبرنگاران گفت: براساس این طرح 5 هزار هکتار از فضاهای بزرگ شهر تهران در637 نقطه شهر که یا زمین خالی هستند و یا کاربری نا متجانس با شهردارند مثل پادگان و کارخانه، به‌عنوان پشتیبانی نوسازی شهر تهران در نظر گرفته خواهد شد.

وی با تقسیم بافت‌های نوسازی به 2 بخش گفت: مناطق 7 تا 20 یعنی از خیابان انقلاب به پایین براساس طرح جامع نوسازی، صدور پروانه ساختمانی برای کاربری مسکونی رایگان شده است.

مدیرعامل سازمان نوسازی افزود: برای کاربری‌های غیرمسکونی نظیر تجاری، اداری و صنعتی 50 درصد تخفیف عوارض لحاظ خواهد شد و برای 50 درصد باقیمانده نیز تسهیلاتی نظیر پرداخت عوارض بدون کارمزد در عرض 3 سال به‌صورت تقسیط در نظر گرفته شده است که  این تسهیلات برای نوسازی بافت‌های فرسوده در مناطق یک تا 6 بعلاوه مناطق 21 و 22 نیز از 80 درصد معافیت برخوردار خواهد بود که 20 درصد باقیمانده نیز در عرض 3 سال به‌صورت تقسیط پرداخت خواهد شد.

در مورد نوسازی بافت‌های فرسوده با کاربری غیرمسکونی یعنی اداری و تجاری که در مناطق یک تا 6 و 21 و22 قرار دارند  نیز 50 درصد تخفیف لحاظ شده، مابقی آن نیز به‌صورت تقسیط بدون کارمزد در عرض 3 سال خواهد بود.

درویش‌زاده در عین حال تاکید کرد که تسهیلات مورد اشاره به غیراز یک طبقه تراکم تشویقی است که از گذشته برای نوسازی بافت‌های فرسوده به تصویب رسیده بود. وی در بخش دیگری از سخنان خود به امتیازات تجمیع واحدهای مسکونی ریزدانه در بافت‌های فرسوده اشاره کرد و گفت: آن دسته از شهروندانی که در عین نوسازی قصد تجمیع واحدهای مسکونی را نیز داشته باشند و در طراحی‌های خود متوجه شوند که معبر و کوچه نیز لازم است به داخل مجموعه‌شان بیفتد، شهرداری تهران آن معبر و کوچه را نیز به‌طور رایگان به آنها تحویل خواهد داد.

طراحی سامانه معرفی بافت‌های فرسوده به مردم

به گفته درویش‌زاده، ظرف 10 روز آینده شهرداری تهران با طراحی یک سامانه شرایطی را فراهم می‌کند که هر شهروند تهرانی تنها با وارد کردن کدپستی یا پلاک منزلش متوجه شود که آیا ملکش در بافت فرسوده واقع شده است یا خیر، در این صورت می‌تواند از برخورداری از تسهیلات ویژه نوسازی نیز خبر دار شود.

وی ادامه داد: در کل شهر تهران  اگر کسی ملک خود را برای نوسازی خراب کرده  البته به شرط تجمیع پروانه بگیرد نیز تسهیلاتی در نظر گرفته شده است.تسهیلاتی که به گفته درویش‌زاده برای کل شهر تهران در نظر گرفته شده نیز بدین صورت است که به ازای هر قطعه تجمیع‌شده 20 درصد تراکم تشویقی در نظر گرفته می‌شود که سقف این رقم 60درصد تراکم تشویقی درصورت تجمیع 4 پلاک می‌شود، علاوه براین معافیت از عوارض به میزان 50درصد تخفیف برای 2 قطعه تجمیع به ازای هر قطعه که اضافه شود نیز 10درصد به تخفیف عوارض اضافه شده و سقف آن نیز 90درصد است. 

وی گفت: هر کسی در بافت‌های فرسوده پروانه ساخت‌وساز بگیرد، می‌تواند بدون نیاز به سپرده‌گذاری از تسهیلات 15 میلیون تومانی برای ساخت هر واحد مسکونی برخوردار شود. براین اساس اگر سازنده خودش قصد باز پرداخت داشته باشد، می‌تواند در عرض 18 تا 28 ماه این وام را بپردازد اما درصورت واگذاری، فرد خریدار می‌تواند این وام را در زمانبندی 15ساله باز پرداخت کند.

روند نوسازی شهر تهران در 9 ماه گذشته

به گفته مدیرعامل سازمان نوسازی شهر تهران در 9ماهه سال‌جاری در کل شهر تهران 7هزار و589 پروانه ساختمانی صادر شد که از این رقم هزارو 616 پروانه مربوط به بافت فرسوده بوده است( 22 درصد).

به‌گفته درویش‌زاده، از نظر زیربنایی نیز مساحت پروانه‌های صادره ، 9میلیون و500هزار متر مربع است  که از این تعداد 856 هزار متر را که 10 درصد پروانه‌های صادره است، نوسازی بافت‌های فرسوده شامل می‌شود.

امسال در کل شهر تهران برای ساخت 51 هزار و842 واحد مسکونی پروانه صادر شده که از این تعداد 8 هزار واحد در بافت فرسوده بوده است.

طرح حمایتی مجلس از نوسازی بافت‌های فرسوده

به گفته درویش‌زاده هم‌اکنون مجلس شورای اسلامی در حال بررسی نهایی یک طرح حمایتی از نوسازی بافت‌های فرسوده است. این طرح به‌صورت مشترک از سوی فراکسیون مدیریت شهری و کمیسیون عمران مجلس مراحل نهایی تصویب خود را طی می‌کند.

مدیرعامل سازمان نوسازی رویکرد اصلی این طرح را حضور تشکل‌های حقوقی غیردولتی به‌عنوان مجری نوسازی بافت‌های فرسوده دانست و اظهار داشت: در راستای اجرایی کردن اصل 44 قانون اساسی انبوه سازان و شرکت‌های خصوصی به‌عنوان مجریان نوسازی قانونا از سوی دولت و شهرداری اختیارات کامل خواهند داشت.

آغاز مرحله نخست فروش اوراق مشارکت نوسازی

همه توافقات لازم برای فروش مرحله نخست اوراق مشارکت نوسازی بافت‌های فرسوده به پایان رسید. درویش‌زاده گفت: ارزش این اوراق در مرحله نخست 100 میلیارد تومان است و ظرف امروز و فردا نامه مکتوب آن ابلاغ شده و تا 10 روز آینده اجرایی می‌شود.

این اوراق مانند سایر اوراق مشارکت 16 درصد نرخ سود داشته و معاف از مالیات است.
درویش‌زاده همچنین در مورد طرح سرمایه‌گذاری متری مسکن گفت: مجوز مرحله سوم این طرح را نیز دریافت کردیم و حداکثر تا 20 روز آینده به اجرا گذاشته می‌شود.

درویش‌زاده تصریح کرد: مؤسسه اعتباری شهر بانک عامل این طرح و سقف فروش نیز 200‌میلیارد تومان در نظر گرفته شده است.  خریداران می‌توانند از خرید حداقل 5 متر آپارتمان به ازای هر متر 900 هزار تومان آغاز کنند و اگر به 35 متر برسد تبدیل به پیش خرید مسکن خواهد شد. وی یادآور شد: حداقل سرمایه‌گذاری در این طرح 5 متر مربع و حداکثر آن 100 متر مربع است.

نخستین همایش سالانه نوسازی بافت‌های فرسوده

نخستین همایش سالانه نوسازی بافت‌های فرسوده چهارشنبه 23 دی ماه همزمان با سالگرد زلزله بم در محل سالن همایش‌های صدا و سیما برگزار می‌شود. به گفته درویش‌زاده، در این همایش حدود یک هزار کارشناس، انبوه‌ساز، مشاور، مدیران شهری و دست‌اندرکاران نوسازی بافت‌های فرسوده شرکت خواهند داشت.

کد خبر 99123

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز