گروه شهری: مسئولان موزه بریتانیا با ارسال نامه‌ای به ایران از کشف قطعات جدیدی از منشور کوروش خبر دادند که همین امر موجب تاخیر دوباره در امانت دادن این منشور به موزه ملی ایران خواهد شد.

درحالی‌که یک‌هفته به زمان از پیش اعلام‌شده برای نمایش‌دادن منشور کوروش در ایران باقی مانده، نمایش این اثر، این‌بار به‌دلیل آنچه از سوی موزه‌ بریتانیا بررسی تکه‌های تازه کشف‌شده‌ای از این منشور اعلام شده است، به تأخیر افتاد.

پس از پیگیری‌های گسترده که از سال 83 آغاز شده بود درنهایت حمید بقایی رئیس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری کشور 15 مهرماه امسال، حوادث پیش آمده در انتخابات را دلیل تاخیر در تحویل منشور کوروش به ایران دانست و گفت: موزه‌ بریتانیا حوادث اخیر را بهانه قرار داد که ایران از لحاظ سیاسی، مکان مناسبی برای فرستادن منشور کوروش نیست و بهتر است، امانت آن را به فرصت دیگری واگذار کنیم.

وی ادامه داد: ما در نامه‌ای به موزه‌ بریتانیا اعلام کردیم، وضعیت سیاسی کشور آرام است و دولت ایران برای حفظ این اثر تاریخی ضمانت می‌دهد. در ادامه با رایزنی‌های صورت گرفته درباره انتقال منشور کوروش به ایران درنهایت تصمیم بر این شد که از 26 دی‌ماه (16ژانویه 2010) این منشور به‌مدت 4 ماه در موزه ملی ایران به نمایش درآید.

در چند روز گذشته نیز شایعه‌ای مبنی بر تاخیر دوباره در تحویل این منشور به ایران مطرح شد که بنا به گزارش ایسنا، رئیس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری کشور19 دی در جمع خبرنگاران در پاسخ به این مورد گفت: براساس توافق‌ها و مذاکره‌های انجام‌شده با موزه‌ بریتانیا قرار بود 16 ژانویه برابر با 26 دی‌ماه منشور کوروش به ایران وارد شود که به‌تازگی نامه‌ای دریافت کردیم که در آن، مسئولان این موزه اعلام کردند،

از قسمت شکسته‌شده‌ منشور کوروش تکه‌های تاریخی پیدا شده است که به واسطه‌ بررسی و مطالعات آنها می‌توان به منشورهای دیگری از کوروش که ساخته شده و به بلاد دیگر فرستاده شده‌اند، دست پیدا کرد.

وی افزود: با مسئولان موزه‌ بریتانیا مذاکره کرده و از آنها خواسته‌ایم، به جبران این وقفه‌ای که در امانت دادن منشور کوروش اتفاق افتاده است، چند تکه از اشیای باارزش و تاریخی ایران در این موزه را نیز در زمان بعدی برای نمایش همراه با منشور کوروش به ایران ارسال کنند.

کد خبر 99108

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز