اسد‌الله افلاکی: تصرف اراضی طبیعی و ساخت‌و‌ساز در این عرصه‌ها بزرگ‌ترین بلایی است که دامن طبیعت کشور را گرفته است.

 حتی ارتفاعات بالای 1800 متر تهران و حوزه‌های آبخیز این کلانشهر هم از این ساخت‌وسازها در امان نمانده است.

 این در حالی است که بارها کارشناسان و صاحب‌نظران محیط‌زیست از مسئولان خواسته‌اند برای مقابله با این بلای خانمان سوز چاره‌ای بیندیشند اما به‌رغم همه هشدارها، ساخت‌وسازها همچنان ادامه دارد به‌طوری که اکنون در سراسر ارتفاعات مناطقی چون لواسانات، میگون و شمشک نقطه‌ای نمی‌توان یافت که در آن ویلایی ساخته نشده باشد.

تب ساخت‌وساز ادامه دارد و زنجیره چنین تعرضاتی روز به روز گسترده‌تر می‌شود تا آنجا که بخشی از نادرترین رویشگاه‌های« ارس» در منطقه امین آباد در نزدیکی فیروزکوه اکنون بر اثر ساخت ویلاهایی که مشخص نیست کدام مسئولی برای ‌آن مجوز صادرکرده در معرض نابودی است.

دکتر پیمان یوسفی، مدیرکل دفتر امورمنابع جنگلی سازمان جنگل‌ها ومراتع کشور، در این باره به همشهری گفت: رویشگاه‌های منحصر به فرد ارس از ذخایر ژنتیک جهان محسوب می‌شوند.

در ایران نیز این‌گونه جنگلی به‌دلیل اهمیت بالایی که دارد از سال 1342 براساس قانون، ممنوع‌القطع اعلام شد اما با وجود نص قانون، عده‌ای سودجو که فقط به منافع خود می‌اندیشند بی‌توجه به اهمیت این رویشگاه به جان درختان ارس افتاده‌اند و حتی در شیب‌های 45 درصد هم اقدام به ویلاسازی کرده‌اند.

وی ضمن انتقاد شدید از ساخت‌وساز در رویشگاه‌های ارس، افزود: ویلا‌سازی‌ در این مناطق یا با مجوز صورت گرفته است یا سازندگان آن بدون مجوز دست به ساخت‌وساز زده‌اند که در هر دو صورت سؤال‌برانگیز است.

اگر ساخت‌وساز بدون مجوز بوده است باید صاحبان این ویلاها در قبال تجاوز و تعرض به انفال پاسخگو باشند و اگر این ساخت وسازها با مجوز صورت گرفته باشد باید بررسی شود کدام مسئولی به‌خود اجازه داده است در عرصه‌هایی که متعلق به همه مردم و جزو انفال است چنین مجوزی صادر کند؟‌ آیا این بازی با انفال نیست؟

وی با اشاره به اینکه درختان ارس حداقل 3 هزار سال عمر دارند و در سراسر جهان در معرض انقراض‌اند، گفت: این درختان در تنظیم هیدرولوژی منطقه و جلوگیری از تغییرات اقلیمی به‌ویژه جلوگیری از گرم شدن پایتخت نقش بسیار مؤثری دارند،

ضمن‌ آنکه این رویشگاه قابلیت تبدیل شدن به یک منطقه اکوتوریستی را دارد و با توجه به کمبود فضاهای گردشگری و نیاز مبرم شهروندان تهرانی به تفرجگاه‌های طبیعی، می‌تواند به یکی از مراکز طبیعت‌گردی تبدیل شود اما با وجود همه این قابلیت‌ها که مراقبت از تک‌تک درختان ارس را ضروری می‌سازد می‌بینیم در این عرصه‌ها ساخت و ساز می‌شود.

یوسفی، خشکسالی‌های پی‌درپی و شیوع آفات، استفاده از چوب این درختان برای سوخت توسط حاشیه‌نشینان و چرای دام در این رویشگاه‌ها را از عوامل اصلی تهدید این‌گونه ارزشمند جنگلی دانست و افزود: آنچه بیش از همه این عوامل نگران‌کننده است ساخت‌وساز در این عرصه‌هاست چرا که برای دفع آفات یا جلوگیری از برداشت بی‌رویه و دیگر عوامل می‌توان چاره‌ای اندیشید اما ساخت‌وساز وقتی گسترده شود کاربری عرصه تغییر می‌کند و دیگر اثری از درخت باقی نمی‌ماند.

یوسفی، مساحت رویشگاه‌های ارس در کشور را با خوشبینی 100هزار هکتار عنوان کرد و افزود: این مقدار در مقابل کل رویشگاه‌های جنگلی کشور بسیار ناچیز است.

براین اساس، شایسته است با توجه به صراحت قانون مبنی بر ممنوع‌القطع بودن ارس و با توجه به اهمیت رویشگاهی که ویلاهای امین آباد در آن ساخته شده‌اند با افراد خاطی در هر پست و مقامی که باشند برخورد شود. اگر دستور تخریب این ویلاها صادر شود دیگر کسی جرات نخواهد کرد در این عرصه‌ها ساخت‌وساز کند ضمن آنکه این رویشگاه‌ها محفوظ می‌ماند.

این گزارش می‌افزاید: در حالی که مدیرکل دفتر امور منابع جنگلی سازمان جنگل‌ها و مراتع نسبت به تخریب رویشگاه یکی از نادرترین گونه‌های جنگلی در مجاورت پایتخت هشدار می‌دهد، فرمانده یگان حفاظت سازمان جنگل‌ها و مراتع کشور در گفت‌وگویی که روز گذشته در صفحه 3همشهری به چاپ رسید آمار نگران کننده‌ای در زمینه تصرف و تجاوز به عرصه‌های طبیعی کشور به دست داد.

وی با اشاره به اینکه بیشترین تخلف در عرصه‌های منابع طبیعی مربوط به تخریب و تصرف زمین است، گفت: طی 9 ماه گذشته بیش از 25 هزار هکتار اراضی رفع تصرف شده است. به گفته این مقام مسئول، طی این مدت، 10 هزار و 392 فقره پرونده مرتبط با متجاوزان منابع طبیعی تشکیل شده است.

کد خبر 99103

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز