گروه سیاسی: اسفندیار رحیم‌مشایی خبر داد که کمیته‌هایی در سطح دستگاه‌های اجرایی مرتبط با محاسبه و پیگیری میزان خسارات وارده به ایران طی دوران 2 جنگ جهانی اول و دوم، به‌زودی تشکیل می‌شود.

رئیس دفتر احمدی‌نژاد، در گفت‌وگویی که خبرگزاری دولت آن را منتشر کرد، ادامه داد: با محاسبه میزان خسارات وارده به ایران در جنگ جهانی اول و دوم، جمهوری اسلامی ایران شکایت خود را به محافل بین‌المللی تقدیم می‌کند.

رحیم‌مشایی که با دستور احمدی‌نژاد مسئول پیگیری خسارات ایران در جنگ‌های موسوم به اول و دوم جهانی و تشکیل کمیته‌ای برای این منظور است، درباره پیگیری‌های ایران در عرصه‌های بین‌المللی گفت: این پیگیری‌ها در سطوح مختلف رسمی و در سازمان‌ها و نهادهای بین‌المللی انجام می‌شود.

او ادامه داد: وزارت امور خارجه مسئول پیگیری دیپلماتیک این موضوع خواهد بود و معاونت حقوقی ریاست‌جمهوری نیز این پرونده را در عرصه بین‌المللی پیگیری می‌کند.رئیس‌دفتر احمدی‌نژاد همچنین از رایزنی دولت با شخصیت‌های شاخص بین‌المللی و نهادها و سازمان‌های تاثیرگذار در جهت این پیگیری‌ها خبر داد.

تا ریال آخر پس می‌گیریم

رئیس‌جمهور اخیرا در یک کنفرانس خبری در سفری خارجی و همچنین سفر به یکی از شهرهای کشور، جداگانه خبر داده بود که غرامت ایران را در جنگ‌های اول جهانی - مرداد 1293 تا آبان 1297- و دوم جهانی – شهریور 1318 تا شهریور 1324-  می‌گیرد.

رئیس دولت دهم، اول دی در سفر به شیراز، در ورزشگاه حافظیه این شهر به جنایت‌های انگلیس در طول تاریخ نسبت به ایران اشاره کرد و گفت: من در حال حاضر جمعی را مامور کرده‌ام تا خسارات جنگ جهانی و اشغال ایران توسط انگلیس را محاسبه کنند تا این محاسبات به‌صورت رسمی به سازمان ملل ارائه شود.

او تاکید کرد: به‌زودی سند رسمی برای دریافت غرامت خسارات جنگ جهانی اول و اشغال ایران توسط انگلیس را به سازمان ملل ارائه می‌دهیم و حق خود را از حلقوم مستکبران بیرون می‌کشیم.

براساس متنی که در پایگاه اطلاع‌رسانی دولت، منتشر شد، احمدی‌نژاد ادامه داد: اگر عنوان کردیم که خسارات جنگ جهانی را می‌گیریم کوتاه نخواهیم آمد و تا قِران آخر آن را خواهیم گرفت.

پیش از آن نیز احمدی‌نژاد در سفر دانمارک، خبر از مطالبه غرامت جنگ جهانی دوم داده بود. او در کنفرانسی خبری در کپنهاگ در برابر خبرنگارانی که پایگاه‌های خبری دولتی تعداد آنها را بیش از 100 نفر اعلام کردند، گفت: قصد مطالبه خسارت جنگ دوم جهانی را داریم.

کد خبر 99035

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دولت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز