گروه بین‌الملل: باراک اوباما با مشخص شدن ضعف‌های سازمان‌های امنیتی آمریکا پس از کشف طرح بمب‌گذاری در یک هواپیمای مسافربری بر فراز دیترویت اعلام کرد

 که عملکرد آژانس‌های اطلاعاتی این کشور برای جمع‌آوری و تحلیل اطلاعات مورد بازنگری کلی قرار خواهد گرفت.

اوباما در سخنرانی تلویزیونی خود برای مردم آمریکا بار دیگر با انتقاد از نحوه فعالیت‌ سازمان‌های امنیتی تاکید کرد آژانس‌های اطلاعاتی آمریکا اطلاعات لازم برای جلوگیری از این حمله تروریستی را در اختیار داشتند اما نتوانستند اطلاعات پراکنده موجود را یکپارچه و تحلیل کنند.

وی اعلام کرد: از تمام نهاد‌های امنیتی خواسته‌ام تا هر چه در توان دارند در راستای تامین امنیت مردم آمریکا انجام دهند و روسای این سازمان‌ها مسئول انجام این اصلاحات درون نهادهای خود هستند.

اگر این اصلاحات انجام نشود، هر فردی باید مسئولیت کم کاری‌های خود را بر عهده بگیرد. اوباما گفت: طی 2 هفته گذشته بار دیگر به یاد آورده‌ایم که با چالش حفاظت از کشور خود مواجه هستیم.

عمر فاروق عبدالمطلب، تبعه نیجریه در روز 25 دسامبر متهم به تلاش برای انفجار یک هواپیمای مسافربری آمریکا با 290 مسافر شد که از آمستردام عازم دیترویت بود.

هر چند طرح این بمب‌گذاری توسط مسافران و مسئولان هواپیمای خطوط هوایی نورث‌وست خنثی شد اما بسیاری عقیده دارند که این مسئله بار دیگر پس از 11 سپتامبر باعث گسترش هراس از حملات تروریستی در میان مردم آمریکا شده است.

روز پنجشنبه هم به‌دنبال اظهارات تهدیدآمیز یک مسافر در پروازی از فرودگاه اورگان جت‌های جنگی آمریکا به پرواز درآمدند و این هواپیما را تا زمان فرود اسکورت کردند. هرچند بعدها مشخص شد هیچ حمله تروریستی در کار نبوده است اما به عقیده بسیاری این مسائل نشان می‌دهد که افشای نقشه این بمب‌گذاری در ایام کریسمس تا چه حد آمریکایی‌ها را مضطرب کرده است.

اوباما با فهمیدن ترس و اضطراب به‌وجود آمده در میان مردم آمریکا در نطق تلویزیونی خود مسئولیت نقص‌ها در سازمان‌های امنیتی را پذیرفت و گفت: زمانی که سیستم‌های امنیتی ناموفق هستند، در نهایت من مسئول خواهم بود.

وی اعلام کرد: این اشتباه فرد یا سازمان معینی نیست. این اشتباه کل سیستم است و همه کسانی که به مسئولیت خویش عمل نکرده‌اند باید پاسخگو باشند. این مسئله به من هم مربوط است. زمانی که سیستم ناقص عمل می‌کند در نهایت مسئولیتش بر عهده من است.

اوباما تاکید کرد که آمریکا در حال جنگ با القاعده است، اما قول داد که تروریست‌ها، نیروهای آمریکا را مجبور به عقب نشینی نخواهند کرد.کاخ سفید روز پنجشنبه گزارشی 6 صفحه‌ای از تحقیقات درباره طرح بمب‌گذاری منتشر کرد که به صراحت ضعف سازمان‌های اطلاعاتی این کشور ازجمله سیا را عامل ناتوانی سیستم‌های امنیتی برای جلوگیری از این حمله تروریستی می‌داند.

به‌تازگی هم فریب خوردن سازمان سیا در افغانستان از یک عامل القاعده که باعث کشته‌شدن 7 مامور این سازمان در یک حمله انتحاری شد انتقادهای فراوانی را از سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا به‌دنبال داشت.

جان برنان مشاور ارشد اوباما در مبارزه با تروریسم هم دلایل شکست دستگاه اطلاعاتی آمریکا در پیشگیری از وقوع این حمله نافرجام را با علل مربوط به ناتوانی آمریکا در جلوگیری از حملات 11 سپتامبر متفاوت دانست. وی اذعان کرد که دستگاه‌های امنیتی آمریکا اطلاعات لازم را در آستانه روز کریسمس و قبل از اینکه فرد مظنون در آمستردام سوار هواپیما بشود در اختیار داشتند.

از جمله این اطلاعات می‌توان به خبرهایی اشاره کرد که پدر عمر فاروق عبدالمطلب مظنون نیجریه‌ای به سفارت آمریکا در نیجریه درباره افکار افراط‌گرایانه پسرش و طرح وی برای حمله به آمریکا داده بود.

برنان گفت: با وجود این، سازمان‌های اطلاعاتی آمریکا نتوانستند این اطلاعات جزئی را که می‌توانست در جلوگیری از وقوع چنین توطئه‌ای نقش داشته باشد به هم ربط دهند و این ناتوانی یک شکست سامانه‌ای بین مؤسسات و سازمان‌های اطلاعاتی آمریکا به حساب می‌آید.

عمر فاروق عبدالمطلب عامل این بمب‌گذاری روز گذشته برای نخستین بار در دادگاه فدرال آمریکا برای تفهیم اتهاماتش حاضر شد. گفته می‌شود به احتمال زیاد این جوان 23 ساله حکم حبس ابد دریافت خواهد کرد.

کد خبر 99021

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز