جمعه ۱۸ دی ۱۳۸۸ - ۱۵:۴۹
۰ نفر

گروه ادب و هنر: با نزدیک شدن به ماه بهمن، شمارش معکوس برای آغاز جشنواره‌های پنج‌گانه فجر آغاز شده است

از این 5 جشنواره، البته موسیقی با تاخیر و در اسفند برگزار می‌شود و تئاتر، پیش از بقیه، دوم بهمن، کار خود را آغاز می‌کند. در جشنواره تئاتر امسال، 3 هنرمند از کانادا، سوئد و گرجستان در هیأت داوری بخش مسابقه بین‌الملل حضور خواهند داشت: «برایان دالی»، بازیگر، کارگردان و تهیه‌کننده سینما، تئاتر و تلویزیون کانادا، «هیلدا هلویگ»، کارگردان سوئدی و مدیر تئاتر آرورا و «لوان ختاگوری»، دکترای مطالعات تئاتر جهان و مدیر ITI گرجستان. این سه داور در کنار 2 هنرمند ایرانی، آثار بخش بین‌الملل جشنواره 28 تئاتر را داوری خواهند کرد. 

خبر دیگر از جشنواره تئاتر فجر، برگزاری نخستین دوره بازار تئاتر ایران است که در نیمه نخست جشنواره امسال، یعنی 2 تا 6 بهمن در تالار وحدت برگزار می‌شود.

مسئول بخش بین‌الملل جشنواره تئاتر فجر درباره ویژگی‌های این بازار می‌گوید: طی فراخوانی که برای همه گروه‌های نمایشی ایرانی فرستاده شد از تمام گروه‌ها برای حضور در این بازار دعوت به عمل آمد. در نهایت نخستین بازار تئاتر ایران با حضور 46 گروه تئاتر و با طراحی بیش از 50 غرفه در طبقه دوم تالار وحدت برگزار خواهد شد.

به گفته محمد اطبایی البته تعدادی از این غرفه‌ها به دفاتر و نهادهای رسمی تعلق دارند، ازجمله سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، حوزه هنری، کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، جشنواره و دفتر تئاتر دانشگاهیان در کنار تعدادی از دفاتر تخصصی تئاتر مانند دفتر تئاتر عروسکی، دفتر تئاتر آیینی و سنتی، دفتر تئاتر کودک، دفتر تئاتر خیابانی و دفتر امور استان‌ها.

اطبایی درباره نقش مرکز هنرهای نمایشی در این بازار نیز می‌گوید: مرکز هنرهای نمایشی در این بازار غرفه‌ای خواهد داشت. اما قرار نیست در این غرفه برای خود کاری انجام دهد بلکه این فضا در اختیار کسانی قرار خواهد گرفت که شاید بخواهند حتی با یک نمایش معرفی بین‌المللی داشته باشند. بنابراین، این افراد یا گروه‌ها می‌توانند نسخه نمایش خود و پوستر کار را برای این منظور آماده کنند.

سیمرغ، مرغی با تخم دوزرده

هرچند آغازگر جشنواره‌های فجر امسال، تئاتر است، اما همه می‌دانند نه‌تنها جشنواره تئاتر، بلکه 3 جشنواره دیگر، یعنی موسیقی و شعر و هنرهای تجسمی نیز کاملا زیر سایه بال‌های سیمرغ‌اند؛ مرغی که از ابتدای تولدش، همیشه بیش از همه مورد توجه بوده است و مسئولان هنری، همواره طوری آن را در صدر مجلس نشانده‌اند که انگار تخم دوزرده می‌کند.

امسال هم البته آسمان، به رنگ هر سال است و جشنواره فیلم، گل سرسبد جشنواره‌ها. جشنواره 28 فیلم، 2 روز بعد از تئاتر، 4 بهمن آغاز می‌شود و تا حالا آن طور که دبیرش می‌گوید، 80 درصد از فیلم‌هایش بازبینی هم شده‌اند. مهدی مسعودشاهی درباره تعداد فیلم‌ها و ویژگی‌های جشنواره امسال می‌گوید: 81 فیلم به دبیرخانه رسیده که از میان این آثار 80 درصد بازبینی شده و هیأت انتخاب به‌زودی فهرست نهایی را انتخاب می‌کند.

تعدادی از فیلم‌ها را همراه هیأت انتخاب دیدم که آثاری قابل‌قبول بودند.
مسعودشاهی ادامه می‌دهد: امسال شاهد حضور پرقدرت فیلمسازان جوان با آثاری درخشان در جشنواره هستیم که نشان‌دهنده قابلیت‌های سینمای ایران است.

حضور این فیلمسازان به بخش فیلم‌های اول و دوم رونق می‌دهد.  فیلمسازان نسل قبل هم با فیلم‌های ویژه به این جشن ملی می‌آیند و جمع این تجربه‌ها، فضایی جذاب به جشنواره امسال می‌دهد.

به سینماگران تبریک می‌گویم که ظرفیت‌های بالای این سینمای پویا و باطراوت را با فیلم‌هایشان به رخ کشیدند و امیدوارم مخاطبان جشنواره از این فیلم‌ها استقبال کنند. بازیگری، فیلمبرداری و رفتن به سمت مضامین تازه از ویژگی‌های فیلم‌های جشنواره بیست و هشتم است.

آن طور که دبیر جشنواره فیلم فجر در گفت‌وگو با مهر گفته است، امسال همه چیز خوب و در بهترین شرایط است. تعداد میهمانان خارجی این دوره جشنواره هم قابل توجه است که به‌زودی و طبق برنامه اعلام می‌شود. در بخش بین‌الملل هم با رونق و تنوع فیلم مواجه هستیم... همه دوستان در تلاش هستند تا جشنواره امسال با بهترین شرایط برگزار شود.

به‌جز اینها، اسامی فیلم‌های بخش «جشنواره جشنواره‌های» جشنواره 28 هم دیروز اعلام شد. در این بخش، 11 فیلم از کشورهای فرانسه، چین، انگلستان، عراق، هند، کره، کوبا، بلژیک، روسیه و آلمان حضور دارند.

همچنین دیروز اسامی 14 فیلم مستند بلند امسال   اعلام شد. این بخش که با نام «چشم واقعیت» برگزار می‌شود البته همیشه کاملا در حاشیه قرار می‌گیرد و کمتر چهره‌ای در آن دیده می‌شود؛‌هرچند که امسال منوچهر طیاب با فیلم زاگرس، محمد شیروانی با فیلم دستور آشپزی و رخشان بنی‌اعتماد با فیلم خانه خلوت حیاط خورشید شرکت کرده‌اند.

این 14 فیلم از میان 35 اثر رسیده به دبیرخانه جشنواره انتخاب شده‌اند و برای یک سیمرغ با هم رقابت می‌کنند. اما هیأت انتخاب بخش ویدئوسینما هم دیروز معرفی شدند: سعید رجبی‌ فروتن، شهاب ملت‌خواه و مهناز مظاهری.

سعید رجبی فروتن متولد سال 1339و دانش‌آموخته سینما و ادبیات فارسی است. از جمله سوابق وی می‌توان به معاون هنری ارشاد اسلامی استان مرکزی، مسئول حوزه هنری استان مرکزی، معاون فرهنگی مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی و... اشاره کرد.

مهناز مظاهری متولد 1346 تهران، فارغ‌التحصیل دکترای کارگردانی از دانشگاه مسکو، به‌عنوان تهیه‌کننده از سال 62 با فیلم مستند «چاوشان عشق» آغاز به کار کرد. وی تهیه مستندهایی چون «آواز پر جبرئیل»، «سقراط خراسان» و «رضوی سروستانی» را در کارنامه هنری دارد.

شهاب ملت‌خواه نیز از جمله‌فیلمسازانی است که در کارنامه کاری او ساخت فیلم بلند سینمایی «شب حورا» دیده می‌شود که قرار است پس از 3 سال بعد از جشنواره فیلم فجر در گروه فرهنگی اکران شود. آثار این بخش هم از میان 86 فیلم بلند ویدئویی انتخاب شده‌اند و برای یک سیمرغ بلورین به بهترین کارگردانی اثر بلند ویدئویی رقابت می‌کنند.

جشنواره یک‌ماهه هنرهای تجسمی

اما دبیر اجرایی دومین جشنواره هنرهای تجسمی نیز 18 دی گفت: تاکنون و در حالی که هنوز چند روز به پایان زمان ارسال  آثار  مانده است، بیشتر از 6 هزار اثر به دبیرخانه این جشنواره رسیده است.

مسعود زنده روح کرمانی به ایسنا گفت: دومین جشنواره هنرهای تجسمی فجر از روز 12 بهمن در تهران و همزمان در 4 استان دیگر کشور افتتاح خواهد شد و تا 12 اسفند به کار خود ادامه می‌دهد.

در این دوره نسبت به دوره قبل شاهد حضور گسترده‌تر و چشمگیرتر هنرمندان ایرانی و خارجی بودیم تا جایی که چند روز مانده به پایان زمان ارسال آثار  به دبیرخانه جشنواره تجسمی فجر نزدیک به 6 هزار اثر به این جشنواره رسیده است و انتظار داریم که این تعداد بیشتر هم شود.

به گفته زنده‌روح کرمانی، امسال برای داوری بخش کاریکاتور 2 داور خارجی حضور خواهند داشت که حضور ریس تیک هرنال معروف به آرس از کوبا و یک داور ترکیه‌ای تاکنون قطعی شده است.

همچنین آن‌طور که دبیر جشنواره می‌گوید بیشترین استقبال در کاریکاتور و نقاشی بوده است. در بخش کاریکاتور که تنها بخش بین‌الملل امسال جشنواره است، تاکنون هنرمندان 74 کشور، آثار خود را برای دبیرخانه این جشنواره ارسال کرده‌اند.

نکوداشت امیر قویدل در جشنواره 28 فیلم فجر

در جشنواره فیلم امسال نکوداشت زنده‌یاد امیر قویدل برپا خواهد شد. قرار است در بخش جنبی جشنواره، 2 بخش تقدیر و نکوداشت برگزار شود که تقدیرها به عوامل پشت صحنه اختصاص دارد و در بخش نکوداشت نیز تاکنون نکوداشت‌ زنده‌یاد امیر قویدل قطعی شده است

کد خبر 99017

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز