مجموع نظرات: ۰
چهارشنبه ۱۶ دی ۱۳۸۸ - ۱۴:۳۶
۰ نفر

گروه گردشگری: دستگاه حفاری تونل مترو، موسوم به TBM که در حفر تونل از مسیر خود منحرف و در فاصله حدود 40 متری از سی‌و‌سه پل متوقف شده است، به گفته کارشناسان قابل برگشت نیست و تنها راه خروج آن حفر گودال در محل فوقانی دستگاه است.

یک هفته پس از اعلام مسئولان شهری اصفهان مبنی بر تصمیم‌گیری نهایی برای خروج وضعیت تونل متروی این شهر از بن بست و تلاش برای جلوگیری از وارد آمدن کمترین خطر به سی و سه پل شواهد حاکی از ناگزیر بودن آسیب به این اثر تاریخی مشهور است.

مجری ارشد پروژه ساخت متروی تهران در‌این‌باره تأکید کرد: با توجه به اینکه قطر همه دستگاه‌های TBM از مسیر تونلی که حفر می‌کنند بیشتر است برگشت آنها از مسیر تونل غیرممکن است و این مسئله طبیعتا شامل تونل متروی اصفهان نیز خواهد بود.

محمد مجد اردکانی افزود: برای دستگاهی که از مسیر خود منحرف شده است هیچ راهی برای برگشت از تونل وجود ندارد و مجریان طرح الزاما مجبور هستند برای اصلاح مسیر گودالی در سطح زمین حفر کنند.

منشی خط 3 متروی تهران با تأکید بر اینکه گودبرداری برای بیرون آوردن دستگاه‌TBM مشابه گودبرداری معمولی خواهد بود، تأکید کرد: این کار نیازمند حفر گودالی بزرگ است که اگر در نزدیکی هر بنایی باشد برای آن بسیار خطر ساز خواهد بود،

چون امکان فروریختن آن وجود دارد.نظرات کارشناسی مجری ارشد متروی تهران در حالی ارائه ‌می‌شود که چندی پیش رئیس شورای شهر اصفهان در گفت‌وگو با مهر اعلام کرده بود که شورای شهر اصفهان برای خارج کردن دستگاه TBM از تونل مترو و اصلاح انحراف، 2 روش را نهایی کرده که یکی از این روش‌ها برگشت دستگاه‌TBM از مسیر منحرف شده به عقب است و روش دیگر نیز ایجاد یک حفره در سطح زمین و خارج کردن دستگاه و اصلاح انحراف است.

این در حالی است که چند روز پس از این اظهارنظر اسفندیار حیدری‌پور، مدیر اداره میراث‌فرهنگی‌ استان اصفهان به همشهری گفت: هر گونه حفاری در حریم بناهای تاریخی از جمله سی‌‌وسه پل ممنوع است و نمی‌توان برای خروج دستگاه حفار از زمین گودال حفر کرد.

با این همه محمد مجد اردکانی نیز با تأکید بر ناممکن بودن برگشت دستگاه حفار از تونل افزود: طرح برگشت دستگاه TBM از مسیر تونل را باید از سر بیرون کرد؛چون به‌هیچ‌وجه چنین چیزی امکان‌پذیر نیست و در هیچ جای دنیا نیز مسئله‌ای مشابه آن سابقه نداشته است.

مسئولان شهری اصفهان اما اعلام کرده‌اند در نهایت ظرف یکماه آینده تکلیف ادامه مسیر تونل معلوم و پروژه تونل‌سازی‌ برای قطار شهری اصفهان آغاز خواهد شد.

ادامه مسیر متروی اصفهان فقط با تأیید کارشناسان

اما در این میان معاون حفظ، احیا و ثبت آثار تاریخی سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری نیز گفت: درصورت احتمال بروز کوچک‌ترین لرزشی در سی‌و‌سه پل زیر بارحرف مترو نخواهیم رفت.

این موضوع در جلسه‌‌‌ای که با حضور معاون حفظ، احیا و ثبت آثار تاریخی سازمان میراث فرهنگی و اعضای سازمان قطار شهری اصفهان برگزار شد،مطرح گردید و شرح خدمات مشاور مورد تایید قرار گرفت.

مسعود علویان صدر، معاون حفظ، احیا و ثبت آثار تاریخی سازمان میراث فرهنگی درخصوص مصوبات این جلسه گفت: در این جلسه قرار شد دانشگاه علم و صنعت که پیش از این به‌عنوان مشاور انتخاب شده بود تأثیر عبور مترو از محور فرهنگی تاریخی چهار باغ عباسی و سی و سه پل اصفهان را بررسی کند.

وی با اشاره به اینکه هم‌اکنون قرارداد بین دانشگاه علم و صنعت و شرکت قطار شهری اصفهان منعقد شده است، اظهار داشت: با توجه به تفاهمنامه‌های اجرایی بین استانداری و شهرداری اصفهان، تا زمان دستیابی به اطمینان خاطر از امنیت عبور قطار شهری از حوزه تاریخی فرهنگی خیابان چهارباغ و سی‌وسه‌پل، اجازه عبور مسیر مترو از این محدوده صادر نخواهد شد.

معاون حفظ، احیا و ثبت آثار تاریخی سازمان میراث فرهنگی ادامه داد: چنانچه مشاور، عبور مترو از مسیر یاد شده را بدون هیچ‌گونه آسیب و خطری تایید کند این عملیات ادامه می‌یابد در غیر این صورت مسیر عبور قطار شهری باید به جهت دیگری تغییر کند.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان اصفهان در این زمینه گفت: امیدواریم تیم کارشناسان دانشگاه علم و صنعت به این نتیجه برسند که قطار از داخل چهارباغ عبور نکند و این تونل به موزه عبرت تبدیل شود.

اسفندیار حیدری پور با بیان اینکه در حال حاضر کار در این محدوده متوقف است، افزود: مدیر مترو با معاونت حفظ، احیا و ثبت آثار تاریخی سازمان میراث فرهنگی درخصوص انتخاب مشاور ذیصلاح مترو جلسه داشتند.وی تصریح کرد: سازمان میراث فرهنگی عبور قطار از داخل تونل در محور چهارباغ تا کنار سی‌وسه پل را منوط به بررسی مشاور ذیصلاح کرده است و درصورتی‌که اطمینان حاصل شود که این اقدام خسارتی وارد نمی‌کند اجازه ورود داده می‌شود.

حیدری پور اضافه کرد: مجموعه مترو به این نتیجه رسیده که بهترین مشاور، دانشگاه علم و صنعت است و مقرر شد که دانشگاه علم و صنعت روی این موضوع کار کند.وی تاکید کرد: تیمی نیز به‌عنوان ناظر دانشگاه علم و صنعت در این جلسه مشخص و قرارداد آماده شده است.

حیدری پور ادامه داد: امیدواریم تیم کارشناسان دانشگاه علم و صنعت به این نتیجه برسند که قطار از داخل چهارباغ عبور نکند و این تونل به موزه عبرت تبدیل شود و تمام تصاویر تخریب میراث فرهنگی توسط شهرداری در این تونل به نمایش گذاشته شود تا گردشگران داخلی و خارجی بازدید کنند.

کد خبر 98921

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز