چهارشنبه ۱۶ دی ۱۳۸۸ - ۱۹:۳۹
۰ نفر

همشهری آنلاین: تلسکوپ فضایی هابل ابتدایی‌ترین تصویر تاکنون از جهان را ثبت کرده است - درست 60 میلیون سال پس از انفجار بزرگ، هنگامی جهان تازه در دوران نوباوگی خود بود.

دانشمندان روز سه‌شنبه 5 ژانویه این تصویر را در جامعه نجوم آمریکا منتشر کردند. این کامل‌ترین عکس از ابتدای جهان است که کهکشان‌هایی حاوی ستاره‌ها را که از در همان هنگام صدها میلیون‌ها سال عمر داشتند، را به همراه نشانه‌هایی اولیه تردیدناپذیر از اولین خوشه‌های ستاره‌ها نشان می‌دهد.

این کهکشان‌ها جوان هنوز شکل‌‌های آشنای مارپیچی یا بیضوی خود را پیدا نکرده‌اند و بسیار کوچکتر و از لحاظ رنگ کاملا آبی هستند. به گفته گارث ایلینگورث، استاد نجوم، از دانشگاه کالیفرنیا، سانتاکروز، این وضع عمدتا به خاطر آن است که در این مرحله این کهکشان‌ها حاوی فلزات سنگین نیستند

او گفت: "ما کوچکترین کهکشهان‌هایی را می‌بینیم که هسته‌های کهکشان‌های بزرگ امروز هستند."

به گفته ایلینگوورث تا پیش از تعمیر و ارتقای تلسکوپ هابل در سال گذشته بوسیله ناسا، قدیمی‌ترین عکس از جهان مربوط به 900 میلیون سال پس از انفجار بزرگ می‌شد. هابل ابزار کلیدی برای تعیین سن جهان در حدود 13.7 میلیارد سال قبل بوده است و یک دهه پیش به منازعه درازمدت در این مورد پایان داد.

با وجودی که هابل می‌تواند تا مدت‌ها قبل را ببیند،‌ هنوز نمی‌تواند اولین کهکشان را ببیند. برای این کار ناسا هنوز باید صبر کند تا تلسکوپ 4.5 میلیارد دلاری جیمز وب چهار سال دیگر به فضا فرستاده شود.

نیل دگراس تایسون، اخترفیزیکدان از موزه تاریخ طبیعی آمریکا در این باره گفت: "ما در آغاز راه هستیم. هر گامی که به آغاز جهان نزدیکتر می‌شویم، چیزهایی را درمی‌یابیم که پیش از این نمی‌دانستیم."

 تصویر جدید هابل آن کهکشان‌های ساده‌تر دوردست را در مجاورت کهکشان‌های نزدیک‌تر و جدیدتر و تحول‌ یافته‌را نشان می‌دهد. نتیجه یک عکس خانوادگی کیهانی است که کهکشان‌هایی با سنین متفاوت و مراحل متفاوت تحول در یک دوره بیش از 13 میلیارد سالی نشان می‌دهد.

کد خبر 98920

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز