همشهری آنلاین: یکی از قاریان بین‌المللی قرآن کریم کشورمان با اشاره به سخن رهبر فرزانه انقلاب که فرمودند «دروازه ورود به قرآن کریم قرائت قرآن است» بیان کرد:

در جامعه ما با وجود تاکید فروان مقام معظم رهبری در دیدارها و سخنرانی‌ها، برخی هنوز در چارچوب این دروازه مانده‌اند.

«حمیدرضا الاجگردی» قاری بین‌المللی قرآن کریم، در گفت‌وگو با خبرگزاری قرآنی ایران (ایکنا) با بیان تاثیری که مقام معظم رهبری طی 20 سال زعامت خود بر فعالیت‌های قرآنی کشور از لحاظ رشد کیفی و کمی داشته‌اند، تصریح کرد: مقام معظم رهبری قبل از انقلاب اسلامی ایران در جلسات قرآن کریم که در مشهد مقدس برگزار می‌شد با قاریان ممتاز مشهدی دیدار داشتند و از رهنمودهای معظم‌له همه بهره‌مند می‌شدند، رهبر فرزانه انقلاب تاکنون نیز به طور مستقیم یا غیر مستقیم به امور قرآنی اهتمام داشته‌اند.

وی با اشاره به تعبیر مقام معظم رهبری که فرمودند «دروازه ورود به قرآن کریم قرائت قرآن است» بیان کرد: متاسفانه در جامعه ما باوجود تاکید فراوان مقام معظم رهبری در دیدارها و سخنرانی‌ها برخی هنوز در چارچوب این دروازه مانده‌اند که امیدواریم تحت زعامت معظم له وضعیت بهتر شود.


الاجگردی معارف قرآنی را یک اصل از علوم قرآنی خواند و گفت: تمام سرفصل‌های اجتماعی در قرآن یاد شده است و ما می‌توانیم با تمسک به کلام زلال وحی بهتر زندگی کنیم.

با فراگیری این علوم همچون دین در قرآن، بهداشت در قرآن و .... روز به روز می‌توانیم زندگی سرشار از معارف قرآنی داشته باشیم و این امر ابتدا با قرائت قرآن آغاز می‌شود.

این قاری بین‌المللی قرآن کریم با عنایت به سخن رهبر فرزانه انقلاب که فرمودند «با تأکید بر لزوم ادامه حرکت قرآنی در کشور و تلاش برای بهتر شدن آن حتماً باید حفظ، فهم معانی و تلاوت قرآن مورد اهتمام قرار گیرد و مسئولان ذیربط تمهیدات آن را فراهم کنند» اظهار کرد: مسئولان ما در نظام اسلامی باید با فعال کردن دارالقرآن‌ها، موسسات قرآنی و دانشگاه‌ها تمهیداتی بیاندیشند و با تشویق کارکنان، دانشجویان و قشرهای مختلف، مردم را به حفظ آیات منتخب قرآن ترغیب کنند و یا به طور مثال قبل از شروع کار، به تلاوت آیات قرآن بپردازیم. خواندن سه صفحه قرآن به روش ترتیل سه یا چهار دقیقه بیشتر طول نمی‌کشد.

وی در ادامه افزود: برگزاری محافل انس با قرآن با حضور قراء و حفاظ و تجلیل از ایشان و خانواده‌هایشان می‌تواند اثربخش و موجب دلگرمی آنان باشد، با انجام این امور بیش‌ از پیش فکر و ذهن مردم را می‌توان قرآنی کرد تا به تعبیر مقام معظم رهبری که راه علاج بشریت را قرآن کریم دانسته‌اند، دست پیدا کنیم.

الاجگردی به سلایق گوناگون جوانان اشاره کرد و گفت: باید با شناسایی نیازهای قرآنی و دینی جوانان و کشف زمینه‌های علاقه‌مندی‌ آنان به صورت ریشه‌ای مبانی فکری و استدلالی قرآن‌آموزان را استحکام بخشید تا این افراد در جامعه همواره در خدمت اسلام باشند.

 این قاری بین‌المللی قرآن کریم بیان کرد: در موسسات مختلف اروپا و آمریکا طی تحقیقات میدانی انجام شده، تاثیر تلاوت قرآن و نوای روح‌بخش آن در مقایسه با صداهای دیگر بسیار آرامش‌بخش و تسکین ‌دهنده اعلام شده است، تحقیقات نشان می‌دهد فردی که سوره قرآن در طول عمل جراحی یا در طول دوره درمان برای او تلاوت شده است، بسیار زودتر بهبود پیدا کرده بود. لذا به تعبیر رهبر فرزانه انقلاب تلاوت قرآن باید همراه با خشوع باشد و دل را از جا بکند و تلاوتی که تلفیق با معنا داشته باشد و با مخاطب خود صحبت کند به طور قطع تاثیر‌گذاری بهتری دارد.

وی در پاسخ به پرسش پایانی که چرا طی سال‌های اخیر مقام معظم رهبری در دیدارهای خود با فعالان قرآنی روی بحث تدبر در قرآن کریم بسیار تأکید دارند و این رویکرد ناشی از چه نیازی در جامعه است؟ اظهار کرد: تدبر در قرآن فراتر از تفسیر است، تفسیر قرآن در خدمت تدبر در قرآن است. باید زمینه تدبر در قرآن با شناخت علوم قرآنی باشد، مثلا کسی که صرف و نحو نمی‌داند، ناسخ و منسوخ بلد نباشد و محکم و متشابه را نشناسد چگونه می‌تواند در قرآن تدبر کند. لذا باید به تفسیر قرآن قبل از تدبر در قرآن پرداخته شود و اخلاق قرآنی نخبگان ما الگویی برای دیگر افراد جامعه باشد.

الاجگردی در پایان یادآور شد: ما باید بتوانیم همچنان که به ائمه معصومین (ع) متوسل هستیم به قرآن کریم نیز تمسک بجوییم و به تعبیر قرآن که خود را نسخه شفا‌بخش معرفی می‌کند بتوانیم در پرتو نور اهل‌بیت عصمت و طهارت(ع) از قرآن کریم بهره کافی ببریم. 

کد خبر 98873

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز