شنبه ۱۱ آذر ۱۳۸۵ - ۰۹:۰۶
۰ نفر

گروه اقتصادی: ارزش صادرات مبلمان در نیمه نخست سال جاری نسبت به مشابه سال قبل سه برابر افزایش یافته در حالی که ارزش واردات آن در همین مدت نسبت به زمان مشابه سال قبل 30 درصد کاهش داشته است.

دبیر اتحادیه صادرکنندگان مبلمان با اشاره به رشد 200 درصدی صادرات مبلمان در شش ماهه اول امسال افزود: براساس آمار گمرک صادرات مبلمان در نیمه اول سال جاری حدود 14 میلیون دلار و واردات آن 9میلیون و 280 هزار دلار بوده که بیانگر رشد صادرات و کاهش واردات مبلمان خارجی به کشور است.

به نحوی که در نیمه اول سال 84 چهار میلیون و 331 هزار دلار صادرات و هفت میلیون و 600 هزار دلار نیز واردات داشته‌ایم.

علیرضا عباسی با اشاره به مشکلات این صنعت ، افزود: انتظار ما از دولت این است که چون صنایع چوب جزو صنایع سبک زود بازده کشور بوده و از اشتغالزایی بالایی برخوردارند دولت توجه جدی به این صنعت داشته باشد چرا که این صنعت به دلیل باز شدن ناگهانی بازار کشور به روی مبلمان خارجی با آسیب مواجه شده‌ است.

وی از افزایش تعرفه واردات MDF (صفحه فشرده چوبی) انتقاد کرد و افزود: تولیدکنندگان داخلی MDF نئوپان‌هایی با کیفیت پایین تولید می‌کنند و تولیدکنندگان مبلمان مجبور به استفاده از نئوپان‌های خارجی هستند اما با افزایش 20 درصدی، تعرفه واردات از 15 درصد در سال قبل به 35 درصد رسیده که مشکلاتی برای این صنعت ایجاد کرده است.

عباسی از نحوه تعامل گمرک با کارشناسان واحدهای صنفی و تشکلی مبلمان انتقاد کرد و گفت: کم اظهاری‌های فراوانی در واردات مبلمان انجام می‌شود که همه این مشکلات ریشه در استفاده نکردن گمرک از کارشناسان اتحادیه دارد چرا که در حال حاضر مبلمان به صورت کیلویی و بدون در نظر گرفتن دسته بندی های مختلف ‌آن وارد کشور می‌شود.

بنابراین ضروری است گمرک در این زمینه تعامل بیشتری با بخش خصوصی داشته باشد.

وی با اشاره به فعالیت 48 هزار واحد صنفی تولیدکننده مبلمان افزود: در حال حاضر تنها در شهر تهران پنج هزار واحد صنفی مبل ساز و درودگر فعالیت دارند که علاوه بر این بیش از 15 هزار واحد دیگر نیز بدون پروانه فعالیت می‌کنند که اخیرا اتحادیه درودگران برنامه‌ای برای ساماندهی آنها در نظر دارد.

کد خبر 9887

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز